Hon som lskade honom

Kadefors, Sara

| 2014

Malena är slav under sitt starka känsloliv. Under en kris lämnar hon staden för att söka lugnet i en sörmländsk avkrok. Men mötet med den nya miljön blir allt annat än harmoniskt. Naturen känns irrationell och djuren hotfulla. Hennes enda trygghet blir familjen som hyr ut stugan och som hon från början velat hålla på avstånd. Hon tillbringar alltmer tid med mannen i huset, Nathan. Nathan är en ansvarstagande människa som gör allt för de utsatta ungdomar som han och hustrun öppnat sitt hem för. Men snart anar Malena ett mörker under hans trygga fasad, något hon känner igen och dras till. För sent inser hon vad deras oskyldiga umgänge kan innebära. Och innan hon vet ordet av hänger familjens välmående på en skör tråd....

2023-05-20

Eftersom jag var fre i lsplaneringen s behvde jag en lite tunnare bok att fylla ut slutet av mnaden med. Dessutom knde jag att jag inte ville ha ngon mrk och tung deckare, utan (helst) ngot upplyftande. Det tror jag dock inte att man kan kalla Hon som lskade honom, men den blev det nd.

Sara Kadefors och jag gr way back, skulle man kunna sga. Jag gillade henne redan i Morronpasset fr evigheter sedan. Hennes underfundiga funderingar och tankar passade mig vldigt bra. Av en slump s upptckte jag fr ngra r sedan att vi mste ha varit skolkompisar i ett par r i hgstadiet. Allts way back ?? Nvl, detta r den tredje boken jag lser av henne och jag var helt sker p att jag skulle gilla.

Hon som lskade honom r en krleksroman, men helt utan det dr passionerade lt-g-mentaliteten som brukar verfalla karaktrerna i romance (och som jag har s frfrligt svrt fr). Detta r absolut ingen romance. Hr finns det eftertanke. Och omtanke. Om andra.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/05/bok-hon-som-alskade-honom-av-sara.html

Boken r vlskriven och mest imponerad r jag ver dialogerna. Det r trovrdiga, ger karaktr t personerna och lyfter historien. Trots att det r en klassisk hjrta-smrta-kvinna-mter-man-historia finns det mnga andra dimensioner i boken. Min invndning r att det mjligen finns fr mnga, ganska komplicerade, relationer. Frutom huvudpersonen Malenas relation till Nathan, som hon blir kr i, berrs hennes relation till sin mamma, hennes bsta barndomsvn, en flyktingpojke och hela Nathans familj. Nstan varje relation hade kunnat fylla en egen bok. Det blir en aning spretigt, men samtidigt bidrar bihistorierna till djupet.

Irene Malmeling

2016-08-08

Jag tyckte om boken! Sara Kadefors skriver grymt bra dialog, trovrdig och vlformulerad. Den svikna och hgknsliga Malena flyr staden. Hon klarar inte lngre av dess puls och krav. Hon hyr ett hus i skogen, isolerar sig och begraver sig i sitt arbete som instruktionsboksversttare. Men i skogen finns det djur, i huset finns det fladdermss och garna till stugan sker kontakt. Sakta trnar Malena p att klara av sociala relationer och hon kommer nra bde mannen i huset och flyktingbarnen som hr till familjen. Men hon har garden uppe fr att hlla sig i skerhet. Tror hon...

Eva Pettersson

2016-05-20

Var svrt att riktigt leva sig in i boken. Lite mrklig historia, och ganska ojmn. Vissa bitar var trevlig lsning, medan andra mest kndes trkiga.

Malin H

2015-03-01

Tyckte mycket om huvudkaraktren och hennes nojor, och hur nathans karakr vxte fram. Ocks den hr grejen med att Kadefors vljer ett angelget samhllsproblem (ensamkommande flyktingbarn) och gr det BRA r en sympatisk grej. Som att vrlden innehller lite mer n idn om romantisk tvsamhet och den rtta.

Susanne Andersson

2014-12-06

Tyckte om boken. Innehllet vcker knslor.

Johanna Sand

2014-11-09

Har tyckt s mycket om de andra bckerna av Kadefors, men blev vldigt besviken p denna. Tunn story och inte srskilt trovrdig.

2014-09-24

Jag har lst dom flesta bcker som Sara Kadefors har skrivit, bde ungdomsbcker och ?vuxenbcker?.

?Sandor slash Ida?, ?Nyckelbarnen?, och ?Lex bok?, r tre ungdomsbcker som jag har tyckt mycket om.

?Fgelbrovgen 32?, ?Borta bst?, och ?Kast med liten kniv?, r tre ?vuxenbcker? som jag har tyckt om nnu mera.

Och ?Hon som lskade honom? gjorde mig absolut inte besviken. Fr det r nnu en mycket bra bok av Sara Kadefors.

Jag tycker att Sara Kadefors r suvern p att beskriva relationer mellan mnniskor. Jag lever mig verkligen in i hennes bcker, och med personernas tankar och knslor.

Rekommenderar verkligen boken.