Hon som älskade honom

Kadefors, Sara

| 2014

Malena är slav under sitt starka känsloliv. Under en kris lämnar hon staden för att söka lugnet i en sörmländsk avkrok. Men mötet med den nya miljön blir allt annat än harmoniskt. Naturen känns irrationell och djuren hotfulla. Hennes enda trygghet blir familjen som hyr ut stugan och som hon från början velat hålla på avstånd. Hon tillbringar alltmer tid med mannen i huset, Nathan. Nathan är en ansvarstagande människa som gör allt för de utsatta ungdomar som han och hustrun öppnat sitt hem för. Men snart anar Malena ett mörker under hans trygga fasad, något hon känner igen och dras till. För sent inser hon vad deras oskyldiga umgänge kan innebära. Och innan hon vet ordet av hänger familjens välmående på en skör tråd....

2023-05-20

Eftersom jag var före i läsplaneringen så behövde jag en lite tunnare bok att fylla ut slutet av månaden med. Dessutom kände jag att jag inte ville ha någon mörk och tung deckare, utan (helst) något upplyftande. Det tror jag dock inte att man kan kalla Hon som älskade honom, men den blev det ändå.

Sara Kadefors och jag går way back, skulle man kunna säga. Jag gillade henne redan i Morronpasset för evigheter sedan. Hennes underfundiga funderingar och tankar passade mig väldigt bra. Av en slump så upptäckte jag för några år sedan att vi måste ha varit skolkompisar i ett par år i högstadiet. Alltså way back ?? Nåväl, detta är den tredje boken jag läser av henne och jag var helt säker på att jag skulle gilla.

Hon som älskade honom är en kärleksroman, men helt utan det där passionerade låt-gå-mentaliteten som brukar överfalla karaktärerna i romance (och som jag har så förfärligt svårt för). Detta är absolut ingen romance. Här finns det eftertanke. Och omtanke. Om andra.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/05/bok-hon-som-alskade-honom-av-sara.html

Boken är välskriven och mest imponerad är jag över dialogerna. Det är trovärdiga, ger karaktär åt personerna och lyfter historien. Trots att det är en klassisk hjärta-smärta-kvinna-möter-man-historia finns det många andra dimensioner i boken. Min invändning är att det möjligen finns för många, ganska komplicerade, relationer. Förutom huvudpersonen Malenas relation till Nathan, som hon blir kär i, berörs hennes relation till sin mamma, hennes bästa barndomsvän, en flyktingpojke och hela Nathans familj. Nästan varje relation hade kunnat fylla en egen bok. Det blir en aning spretigt, men samtidigt bidrar bihistorierna till djupet.

Irene Malmeling

2016-08-08

Jag tyckte om boken! Sara Kadefors skriver grymt bra dialog, trovärdig och välformulerad. Den svikna och högkänsliga Malena flyr staden. Hon klarar inte längre av dess puls och krav. Hon hyr ett hus i skogen, isolerar sig och begraver sig i sitt arbete som instruktionsboksöversättare. Men i skogen finns det djur, i huset finns det fladdermöss och ägarna till stugan söker kontakt. Sakta tränar Malena på att klara av sociala relationer och hon kommer nära både mannen i huset och flyktingbarnen som hör till familjen. Men hon har garden uppe för att hålla sig i säkerhet. Tror hon...

Eva Pettersson

2016-05-20

Var svårt att riktigt leva sig in i boken. Lite märklig historia, och ganska ojämn. Vissa bitar var trevlig läsning, medan andra mest kändes tråkiga.

Malin H

2015-03-01

Tyckte mycket om huvudkaraktären och hennes nojor, och hur nathans karakär växte fram. Också den här grejen med att Kadefors väljer ett angeläget samhällsproblem (ensamkommande flyktingbarn) och gör det BRA är en sympatisk grej. Som att världen innehåller lite mer än idén om romantisk tvåsamhet och den rätta.

Susanne Andersson

2014-12-06

Tyckte om boken. Innehållet väcker känslor.

Johanna Sand

2014-11-09

Har tyckt så mycket om de andra böckerna av Kadefors, men blev väldigt besviken på denna. Tunn story och inte särskilt trovärdig.

2014-09-24

Jag har läst dom flesta böcker som Sara Kadefors har skrivit, både ungdomsböcker och ?vuxenböcker?.

?Sandor slash Ida?, ?Nyckelbarnen?, och ?Lex bok?, är tre ungdomsböcker som jag har tyckt mycket om.

?Fågelbrovägen 32?, ?Borta bäst?, och ?Kast med liten kniv?, är tre ?vuxenböcker? som jag har tyckt om ännu mera.

Och ?Hon som älskade honom? gjorde mig absolut inte besviken. För det är ännu en mycket bra bok av Sara Kadefors.

Jag tycker att Sara Kadefors är suverän på att beskriva relationer mellan människor. Jag lever mig verkligen in i hennes böcker, och med personernas tankar och känslor.

Rekommenderar verkligen boken.