Homegoing

Gyasi, Yaa

| 2016

Winner of the NBCC's John Leonard First Book Prize A New York Times 2016 Notable Book One of Oprah's 10 Favorite Books of 2016 NPR's Debut Novel of the Year One of Buzzfeed's Best Fiction Books Of 2016 One of Time's Top 10 Novels of 2016 "Homegoing is an inspiration." --Ta-Nehisi Coates The unforgettable New York Times best seller begins with the story of two half-sisters, separated by forces beyond their control: one sold into slavery, the other married to a British slaver. Written with tremendous sweep and power, Homegoing traces the generations of family who follow, as their destinies lead them through two continents and three hundred years of history, each life indeliably drawn, as the legacy of slavery is fully revealed in light of the present day. Effia and Esi are born into different villages in eighteenth-century Ghana. Effia is married off to...

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Ok

Kerstin Kolm

2022-02-02

Om slavhandel, Ghana, kolonialism och USA genom en vindlande och svindlande släkthistoria.
Går det att vända hem- försonas?

2020-10-22

Imponerande debut av Yaa Gyasi. Ett annorlunda upplägg lite likt Trude Marsteins i "göra gott" där huvudpersonen hela tiden växlar. Vi följer två systrars släkter genom århundraden från 1700 talet och framåt. Det handlar om en ny person i varje kapitel men det finns en röd tråd genom samtliga kapitel. Den viktigaste röda tråden är slaveriet och rasismen. Det är skrämmande och lärorik läsning om de svartas historia. Det som är skrämmande är att det är lika aktuellt idag med Black lives matters rörelsen och vardagsrasismen i Sverige idag. Rekommenderas och jag ser med tillförsikt fram mot kommande böcker av Yaa.

Maddox

2020-04-08

Bland de bästa jag läst!

Kristina Carlsson

2020-02-28

Denna roman ger jag 4 plus i betyg. Den skildrar två släkter i västra Afrika under slavhandelstiden och sträcker sig till nutid. Många namn att hålla reda på, men det gör inte så mycket eftersom man nästan kan läsa varje kapitel som en avgränsad historia men som ändå binds ihop i tid och rum.
Rekommenderas! Mycket läsvärd och inte alls svårläst.

Kerstin

2018-08-14

En vindlande släktkrönika som ger perspektiv och kunskap! Slaveriet må vara avskaffat nu, men är en fullkomligt vidrig del av historien! Jag tyckte mycket om boken, men kunde ibland uppleva att det blev väl rapsodiskt, varje kapitel handlade om en ny person. Släktkrönika, som sagt, och en del berättelser var extra starka och stannade kvar längre.

2018-08-12

Mycket läsvärd! OBS! Släktträdet i inledningen av boken är viktigt. Lite förvirrande innan jag förstod hur kapitlen hängde ihop. 4,5 av 5 blir betyget.

Henrik Johansson

2018-07-21

En slags släktkrönika om slaveriet. Utspelar sig på båda sidor Atlanten och genom tiden. Lite känslan av novellsamling. Rätt bra tycker jag.

Henrik Johansson

2018-07-21

Bokdjungeln

2018-06-25

Tänk om alla kunde läsa denna bok och faktiskt ta in vad de läser. Ännu idag, 2018 i Sverige använder människor nedsättande ord om svarta. Orsaken till varför kan vara många, man kanske "alltid har sagt så", eller så bryr man sig helt enkelt inte om ordets innebörd. Jag kallar dessa personer för okunniga och nonchalanta. Jag önskar att dessa människor kunde läsa på och lära sig hur mycket historia ett ord kan bära med sig. Jag önskar även att den som hör någon använda nedsättande ord ska sätta stopp direkt, för det är inte ok! Nu till boken. Denna bok börjar med en stam i Afrika och förflyttar sig sedan generation för generation genom världen. Man får lära sig mycket om de svartas historia och jag kände otroligt mycket skam över hur den vita människan betett sig när man koloniserat och härjat, men även i nutid. Vår historia är inte vacker, men det bästa är att vi kan göra framtiden det. Vi måste lära oss av våra misstag och börja se individerna, inte färgen på någons hud, eller religionen de tillhör. En lärorik bok som både visar på styrka, överlevnad och som sagt, en hemsk historia.

Anna Hedenstedt

2018-06-03

Intressant och inlevelsefullt! Bra idé också, med varannat kapitel ur respektive släktled.

Nina Gustafsson

2018-04-25

Fantastiskt gripande öden om hur slaveriets ok tynger genom generationer.

Z

Zyggy

2018-04-11

Gripande och brutalt. Jag gillade att varje kapitel handlade om en huvudperson dock var det ibland lite förvirrande.

Karolina Edvardsson

2018-03-19

Mkt stark och brutal berättelse om kolonialism, slavhandel och rasism som sträcker sig ändå fram till idag. Snyggt grepp att följa generationer efter varandra, även om det stundvis blev förvirrande.

Malin H

2017-08-07

drabbande, välskrivet. fina karaktärer och berättelser blandat med insikten om hur kolonialismen, slavhandeln påverkar samhället, familjer och individer.

2017-06-07

Började bra med slaveriet och att man fick följa systrarnas olika liv. Men sedan hände något, för många karaktärer att följa och det gick för snabbt genom generationerna för att man skulle fastna och ta till sig allt.

Gunnel Lindström

2017-05-08

Fantastisk berättelse. Ibland svårt att hålla isär alla personer. Släpp detta och bara läs!

Mariann Winge

2017-04-03

Svårt att hänga med i alla personer