Hollywood

Bukowski, Charles

| 1990

Författaren och poeten Henry Chinaski blir av en producent i Hollywood erbjuden att skriva ett filmmanus. För detta får han ett rejält förskott insatt på sitt konto. Då börjar han och Sarah sin långa premiärresa in i filmens värld, i den hetaste och tätaste av amerikanska kändismiljöer. En berg och dalbana av fester, beröm, skrivkramp och brutna löften, en berättelse som just fått namnet Hollywood. Den här översättningen har reviderats av Einar Heckscher. Romanen bygger på händelserna kring tillkomsten av den verkliga filmen Barfly, barlejonet, med manus av Charles Bukowski, där han dessutom själv gör entré som skådespelare - då i en biroll. I efterordet skriver dramatikern och författaren Peter Birro:" Det var fruktansvärda år ... Det var då en vän gav mig några böcker av Charles Bukowski. Det blev som en uppenbarelse för mig ... Bukowski skrev om mig och mitt liv - så kändes det -...

Izabela Horn

2016-06-15

Jag har inte sett filmen därför var boken mindre intressan för mig, men klart läsvärd

Lars Willfors

2016-05-06

Same old same old. Anders Spets svenska översättning var ingen höjdare.

Lars Andersson

2011-05-16

En sådär Bukowski bok. Når inte upp till debutboken eller Kvinnor, enligt mig. En svag 3:a.

Harriet Wensby

2010-02-04

En fantastik bok på flera sätt. Den första jag har läst av Bukowski och oerhört inspirerande. Jag måste dock varna för översättningen - det är den sämsta jag någonsin har sett i en bok på svenska! Full av anglicismer och märkligheter.