Hollywod Station

Wambaugh, Joseph

| 2009

Hollywood Station är den första boken av tre i Joseph Wambaughs comeback efter många års tystnad. Hans tidigare författarskap har bland annat inspirerat tv-serien Spanarna på Hill Street. Poliserna och brottslingarna i Hollywoods polisdistrikt är som alltid kärleksfullt beskrivna. Nytt är de kvinnliga detektiverna tar mer plats än i hans tidigare böcker. Alla som älskar tv-serien The Wire kommer att se likheterna med Wambaughs berättarteknik och beskrivningen av god cop/bad cop och ärlig skurk/svinskurk-stilen. "Blänket från den våta asfalten, glimmande neon i den svarta Hollywoodnatten, på avstånd hörs sirener som närmar sig. Nu ser du blåljuset komma och som läsare är du redan fast. Gripen av Joseph Wambaugh som skrivit tjugotalet fenomenala böcker om brott." ur Leif GW Perssons förord till Hollywood Station

2023-01-15

Förvånansvärt ömsint skildring av polisernas vardagsvillkor. Rolig också men det var mer väntat.

Izabela Horn

2016-03-09

Snabb tempo med kvicka dialoger. En typisk amerikansk polis roman, riktigt bra.

Robert Johansson

2012-04-11

Vi hade den i vår "manliga" bokklubb. Kände från början, "jag orkar inte med fler amerikanska miljöer", men författaren är kunnig i sin genre, och det är en skaplig deckare.

Mats Karlström

2012-04-08

Många personer att hålla reda på i början men det ordnade till sig efter ett tag. Bra!

Rebecca Levander

2011-10-02

Magnus Hoem

2011-05-16

Hade inte riktigt tillräckligt flyt för mig. Kändes väldigt styckad.

Margareta Ekelund

2010-04-27

Detta må vara Leif GW Perssons favoritförfattare men det är alldeles för hårdkokt för mig, hur verklighetstrogen han än är. Får ingen känsla för persongalleriet.

Thomas Drakenfors

2010-03-19

Kul prosa, passande nog översatt av Mats Olsson. En del irriterande missar i koreekturet och en del märkliga ålderdomliga svenska slanguttryck som "pudding" för snygg tjej. Men det kan i alla fall JAG ta utan problem. Skönt sväng i språket, mycket humor.

Conny J

2010-02-15

Nja, inte helt en bok i min smak. Smått seg, men skildrar säkert ett Hollywood av idag, men som sagt smått seg..
Läser hellre Leif GW eller Mr Connelly...

Kenneth Olausson

2009-12-17