Holländarn

Bergin, Birgitta

Karins tillvaro rasar samman när hennes pappa dör och hon inser att lögner och hemligheter är orsaken till hennes kärlekslösa barndom. Hennes länge förträngda minnen bildar plötsligt en ny sanning. Nu måste Karin ta reda på vem som är hennes riktiga far - för att inte gå sönder. Det blir början på en resa där Karins sökande leder långt tillbaka i tiden, till nazismens fasansfulla terror och till 1960-talets Halmstad. Varför lämnade hennes pappa familjen? Varför förbjöds Karin att berätta vissa saker för sin lillebror? Och vad är det egentligen för hemlighet som hennes mamma bär på? Holländarn är ett familjedrama som sträcker sig över tre tidsperioder. Djupa familjehemligheter, skuld, passion, svek och kärlek avlöser varandra i denna välskrivna roman, baserad på en sann historia.

Eva Pettersson

2019-08-24

Holländarn är den första bok jag läser av Birgitta Bergin. Det är ett familjedrama som utspelar sig under tre tidsperioder: nutid, där huvudpersonen söker efter sin biologiska pappa, 60-tal, då huvudpersonens mamma är ung och nyförälskad, samt 40-tal, då huvudpersonens pappa upplever hemska fasor i Tysklands koncentrationsläger.

Jag följer med spänning och intresse de båda dåtidshistorierna, men som ofta med denna typ av romaner tycker jag att nutidshistorien inte alls är lika spännande och inte heller riktigt lika trovärdig. Och jag känner mig smått irriterad på huvudpersonens självupptagna personlighet och arrogans mot de som står henne nära, när hon inte tycker att de förstår hennes maniska sökande efter sitt förflutna. Men överlag en intressant och läsvärd roman, vilket ytterligare stärks av att den är baserad på en sann historia.

Jag har tidigare läst en delmarknad författaren och gillar hennes sätt att skriva. Denna bok var lite annorlunda då den är baserad på en sann historia Boken är skrivna insådd nutid och dåtid ochbjag är väldigt svag för böcker som växlar sin historia på detta sätt, precis som denna bok gör. Boken är väldigt gripande, stark, fylld med hemligheter, intriger, längtan efter kärlek och bekräftelse och väldigt sorglig. Författaren skildrar en familjerelation som absolut inte mår bra. Som förälder själv har jag svårt att förstå mammans kyla och kärlekslösa beteende mot sina barn. En bok som är otroligt bra och läsvärd.

2019-04-19

Denna bok var jobbig att läsa, känslomässigt. Karin tampas med sitt förflutna, en pappa som försvann och en mamma som inte vill svara på frågor och som känns ganska rädd och har svårigheter att visa sina barn kärlek. Mammahjärtat i mig grät över barnet Karin som kände sig oälskad. Jag vill bara ta henne i min famn och krama henne. Det är en väldigt bra bok, en bok som väcker tankar och många känslor. Tankar på om.. Om Karins mamma hade vågat och gjort annorlunda, hur hade det varit då. Boken är en riktig bladvändare och jag önskar att den inte tog slut. Den kommer att stanna kvar hos mig i tankarna länge.

2019-04-12

Riktigt bra och mycket engagerande släktroman som det var svårt att lägga ifrån sig. Jag gillar karaktärerna, särskilt Karin som känns äkta, så som människor är och jag uppskattar att höra från de mer komplicerade förhållandena mellan mor och dotter. Med det sagt så hade jag kanske önskat ett lite annorlunda slut mellan henne och mamma Laila. Men slutet gav en mer realistisk prägel och inte så styltigt som det kan vara i vissa andra böcker. Det här är den andra boken jag läser av Birgitta Bergin. För ett antal år sedan läste jag hennes debutroman som jag faktiskt inte minns särskilt mycket av men jag kan glatt konstatera att hon har utvecklat mycket som författare och jag vill absolut läsa fler böcker av henne.
I en väldigt bra uppläsning av Maria Lyckow dessutom!
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

sannareads

2019-03-19

"Först tog jag inte in det, jag kunde inte, varför ville man förinta en människa som aldrig gjort något ont? Som har arbetat och älskat och levt under fredliga förhållanden?"

"Holländarn" av Birgitta Bergin är en verklighetsbaserad berättelse som både är gripande, sorglig och stundtals även varm och relaterbar.

Vi får följa tre personer genom bokens gång Karin, Laila och den 13 åriga pojken som tas till förintelselägret. Genom bokens gång får man som läsare reda på hur pojken är kopplad till de andra karaktärerna i boken, vem är han och hur känner han Karin och Laila?

Jag tyckte verkligen om att se hur Laila var i sin ungdom och följa hennes och Issurs romans. Att få en inblick i hennes liv och förstå varför hon blev den kvinnan hon är i bokens nutid får mig som läsare att både förstå henne mer och mindre. Hennes kyla mot Karin är för mig trots vad hon och Issur gick igenom väldigt oklar.

Karin lider av panikattacker och ångest vilket jag som läsare verkligen kan relatera till. När karaktären mår som sämst vill jag nästan lägga ner boken eftersom det blir svårt att läsa om hur jobbigt hon har det. I de flesta delar har Bergin beskrivit ångesten och panikattackerna på ett hjärtskärande och verklighetstroget vis.

Detta är första boken jag läser skriven av Birgitta Bergin och jag måste säga att hennes skrivsätt verkligen är inbjudande och beskrivande. Som läsare dras man in i berättelsen och sidorna flyger förbi. Jag kommer utan tvekan läsa mer av Bergin i framtiden och som tur var köpte jag två av hennes böcker på bokmässan!

"Holländarn" av Birgitta Bergin får 3/5 stjärnor av mig!

Tack @bokfabriken för det fina recensionsexemplaret och tack Birgitta för att jag fick läsa om Karin, Laila och Issur. ❤️

Gripande och tragisk bok med väldigt intressant. Med flera livsöden som vävs samman där det kan få oanade konsekvenser med lögner, hemligheter som leder till en livskris. Baserad på en sann historia. Mycket läsvärd.

Malin Magnander

2018-07-21

villa-freja.se

2018-06-21

Holländarn är en stark och gripande sann historia. Till en början hade jag svårt att komma in i berättelsen som tycktes mig lite uppstyltad men en bit in inser jag att Bergin har tagit sitt författarskap till ännu en höjd. Hon har skildrat en dysfunktionell familjerelation så levande att jag bitvis mår illa av igenkännande när jag läser. Klockrent!

Linda Svensson

2018-06-17

En i grunden intressant historia baserad på verkliga händelse. Men berättelsen spretar.Sidospåren är många och inte alltid intressanta och hade tjänat på att tajtas till. "Kill your darlings", som man brukar säga. Jag stördes även av det styltiga språket som skar sig med berättelsen.

Fascinerande, gripande och stark!

Evasbokhylla

2018-06-07

Vilken roman! Den här boken berörde mig mycket. Läs den!

Pia Gummesson

2018-06-07

Älskar boken,varje sida.Välskriven!Gripande!Den rör om hela mig när jag läser den.Tack Birgitta Bergin för boken du skrivit,att jag fick ta del av den romanen.Hoppas på mer från dig!

2018-06-05

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den åttonde boken som jag läser av Birgitta Bergin, som har blivit en av mina favoritförfattare. Kan verkligen rekommendera böckerna Som ett brev på posten och Något du inte vet att jag vet. Men också även hennes övriga böcker.

Nu har jag läst hennes senaste bok, Holländarn, som skiljer sig lite från författarens tidigare böcker. För den här boken baseras på en sann historia. En vän till Birgitta har berättat sin livshistoria för henne, som sen, lite omskriven, blev den här boken.

Boken utspelar sig i nutid, under sextiotalet, och under fyrtiotalet. Och författaren väver ihop allting mycket bra.

Precis som dom två böckerna som jag nämnde i inledningen, så är den här boken mycket välskriven, gripande, fängslande, rörande, sorglig, personlig, berörande, trovärdig, lättläst, och väldigt bra.

Jag kan varmt rekommendera boken. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker av Birgitta Bergin.