Holländarn

Bergin, Birgitta

Karins tillvaro rasar samman när hennes pappa dör och hon inser att lögner och hemligheter är orsaken till hennes kärlekslösa barndom. Hennes länge förträngda minnen bildar plötsligt en ny sanning. Nu måste Karin ta reda på vem som är hennes riktiga far - för att inte gå sönder. Det blir början på en resa där Karins sökande leder långt tillbaka i tiden, till nazismens fasansfulla terror och till 1960-talets Halmstad. Varför lämnade hennes pappa familjen? Varför förbjöds Karin att berätta vissa saker för sin lillebror? Och vad är det egentligen för hemlighet som hennes mamma bär på? Holländarn är ett familjedrama som sträcker sig över tre tidsperioder. Djupa familjehemligheter, skuld, passion, svek och kärlek avlöser varandra i denna välskrivna roman, baserad på en sann historia.

Gripande och tragisk bok med väldigt intressant. Med flera livsöden som vävs samman där det kan få oanade konsekvenser med lögner, hemligheter som leder till en livskris. Baserad på en sann historia. Mycket läsvärd.

Malin Magnander

2018-07-21

2018-06-21

Karins tillvaro rasar samman när hennes pappa dör och hon inser att lögner och hemligheter är orsaken till hennes kärlekslösa barndom. Länge förträngda minnen bildar en ny sanning. Karin måste ta reda på vem hennes riktiga far är för att inte gå sönder. Hennes mamma vill dock tystna ner allt och låta det vara istället. Det blir många konflikter i familjen.
🐴
Jag har läst alla böcker som Birgitta Bergin skrivit tidigare, jag gillar hennes stil och sätt att skriva. Denna är lite annorlunda mot de tidigare, då den är baserad på en sann historia berättad av en vän till författaren. Det känns nästan när man läser att det har hänt i verkligheten, allt känns på riktigt, det är äkta. Historien berör, jag lider rejält med Karin när hela hennes uppväxt raseras när pappan dör. Det är inte ofta jag får gåshud när jag läser, men det fick jag av denna, en del av det Karin upplevde i barndomen var som att läsa om min egen uppväxt. Dock inte lögnerna men en del annat... Jag hade gärna sett att vi fått följa Issur och Judith lite mer under deras tid tillsammans och kanske fått svar på varför Issur gjorde som han gjorde. Holländarn är en sorglig och gripande roman som biter tag, omöjlig att lägga ned förrän den var färdigläst!

villa-freja.se

2018-06-21

Holländarn är en stark och gripande sann historia. Till en början hade jag svårt att komma in i berättelsen som tycktes mig lite uppstyltad men en bit in inser jag att Bergin har tagit sitt författarskap till ännu en höjd. Hon har skildrat en dysfunktionell familjerelation så levande att jag bitvis mår illa av igenkännande när jag läser. Klockrent!

Linda Svensson

2018-06-17

En i grunden intressant historia baserad på verkliga händelse. Men berättelsen spretar.Sidospåren är många och inte alltid intressanta och hade tjänat på att tajtas till. "Kill your darlings", som man brukar säga. Jag stördes även av det styltiga språket som skar sig med berättelsen.

Fascinerande, gripande och stark!

Evasbokhylla

2018-06-07

Vilken roman! Den här boken berörde mig mycket. Läs den!

Pia Gummesson

2018-06-07

Älskar boken,varje sida.Välskriven!Gripande!Den rör om hela mig när jag läser den.Tack Birgitta Bergin för boken du skrivit,att jag fick ta del av den romanen.Hoppas på mer från dig!

2018-06-05

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den åttonde boken som jag läser av Birgitta Bergin, som har blivit en av mina favoritförfattare. Kan verkligen rekommendera böckerna Som ett brev på posten och Något du inte vet att jag vet. Men också även hennes övriga böcker.

Nu har jag läst hennes senaste bok, Holländarn, som skiljer sig lite från författarens tidigare böcker. För den här boken baseras på en sann historia. En vän till Birgitta har berättat sin livshistoria för henne, som sen, lite omskriven, blev den här boken.

Boken utspelar sig i nutid, under sextiotalet, och under fyrtiotalet. Och författaren väver ihop allting mycket bra.

Precis som dom två böckerna som jag nämnde i inledningen, så är den här boken mycket välskriven, gripande, fängslande, rörande, sorglig, personlig, berörande, trovärdig, lättläst, och väldigt bra.

Jag kan varmt rekommendera boken. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker av Birgitta Bergin.