Hokus pokus 1 : Den lilla häxan

Ida är nio år, har livlig fantasi och lite svårt att få vänner. Hon gruvar sig för att sommarlovet ska ta slut, men så hittar hon en märklig hatt i ett buskage. Hatten har magiska krafter och saker Ida fantiserar om blir plötsligt på riktigt Skolstarten blir allt annat än tråkig. Idas trolleri gör henne populär i klassen, förutom hos de präktiga trillingarna och den nya läraren, den katastroftänkande Greta Borg.Galagos satsning för barn 6-9 år!Härliga färgsprakande äventyr om vänskap, utanförskap och trolleri! Fabian Göransons Hokus Pokus-böcker om den lilla häxan Ida har underbara fyrfärgsbilder, roliga detaljer och ett färgstarkt persongalleri!Mest briljerar Göranson i just illustrationerna. De är fyllda av humoristiska, varsamt infogade detaljer som får det att fullkomligt öppnas i hjärttrakten. Alexandra Sundqvist i Dagens NyheterJag ser verkligen fram emot fler...

Shazam.se

2021-11-16

Fabian Göranson är en av mina favoriter bland svenska serieskapare som både kan leverera reflekterande realism om vår oroliga samtid, som i den mycket läsvärda reseskildringen Drömmen om Europa (vinnare av Urhunden 2018), eller frejdig och burlesk fantasy, som i följetongen om den tappre unge riddaren Martilo. I samband med 75-årsjubiléet 2020 av Astrid Lindgrens odödliga barnbokskaraktär Pippi kom han även ut med en mycket välgjord bearbetning av Pippi på rymmen med underbara mustiga färger, en spjuveraktig glimt i ögat och sprängfylld med härliga detaljer som ger den perfekta kryddan till Astrids fascinerande universum.

I Hokus pokus har Fabian skapat sitt egna lilla universum i en liknande saga för barn, i det här fallet den ensamma flickan Ida som hittar en häxhatt och helt plötsligt upptäcker att hon har magiska krafter och som ett brev på posten helt plötsligt blir centrum för allas uppmärksamhet på skolan – inklusive den nervösa och strama läraren Greta Borg som är osunt besatt av dödliga sjukdomar, olyckor och katastrofer.

Med en lugn och trygg berättarröst får vi lära känna Ida och hennes omgivning, från den trygga pappan med ett stort hjärta till klasskamraterna som den rolige Pablo, den superallergiska Valeria, överklasstrillingarna Alva, Bella och Cilla samt den mystiske Felix som lever i sin egen lilla värld. Det är en berättelse full av värme, humor och underbar fantasi men också starkt vemod där Idas ständiga kamp för att bryta en ond cirkel av utanförskap står i centrum.

Fabian skriver aldrig läsaren på näsan utan låter sina underbara bilder föra handlingen framåt på ett lekfullt sätt som osar av skicklighet och perfekt fingertoppskänsla när det gäller varje bildrutas placering. Hans varma och mustiga färger för tankarna till augusti månads sällsamma och vemodiga ljus och det här är en bok som jag verkligen måste rekommendera vår skolbibliotekarie att köpa in.

Att Galago nu även ger ut barnböcker är synnerligen välkommet och i händerna på Fabian Göranson ser bokserien om den lilla häxan Ida ut att bli en kommande klassiker som kommer att läsas av många barn, men också vuxna för det här är en serie som passar för alla åldrar.

4A Väskolan

2021-10-14

Den var spännande och bra

Malin Näfstadius

2021-04-03

Jag är så förtjust i Fabians teckningsstil, den är liksom sparsmakad men får ändå till maximalt uttryck. Nu är jag ju väldigt mycket äldre än målgruppen för den här berättelsen, men jag minns ändå den där oerhört komplicerade trollformeln för att accepteras och höra till som man kämpade att pricka rätt genom hela skolan.

Marianne Skoglund

2021-02-15

Åh, vilken mysig läsning! Gillar allt med en här boken: karaktärerna, storyn, berättandet och teckningarna. Fabian Göransons stil känns så fenomenalt rätt för just denna berättelse. Hoppas på många fler!