Hohaj

Rynell, Elisabeth

| 1997

Till utmarkerna i Hohaj kommer hon vandrande, med en sorg som är på väg att äta sönder henne. Där korsar hennes spår en annan, förfluten berättelse. Den handlar om Aron, som en gång kom samma väg på flykt undan kriget och sig själv, och om den kuvade Inna som söker bryta sig loss ur sin fars tyranniska makt. Elisabeth Rynells roman nominerades till Augustpriset och belönades med bl.a. Aftonbladets litteraturpris och Sveriges Radios romanpris. " ... en lyriskt laddad och mycket gripande växelsång om kärlek, sorg och saknad." Magnus Eriksson, Svenska Dagbladet "Detta är en sällsynt bok. Sällsynt i kraft och intensitet, men också i språklig skönhet." Lisbeth Larsson, Expressen "... något av det vackraste kärlekspar jag träffat på i samtida svensk litteratur." Marie Peterson, Göteborg-Posten

Anna Hedenstedt

2021-04-25

Fint språk, fin historia. Tyckte bäst om Aron och Lurv! Partierna i nutid fångade mig inte riktigt - för mycket abstrakta metaforer.

Tony Lundén

2017-08-27

Orden är poesi som dröjer sig kvar. Denna bok kommer jag att bära med mig länge.

Mimmi S

2016-04-27

Autentiskt, eget, drabbande språk och en historia som dröjer sig kvar.

Ulla Englund

2012-07-05

Ett mycket vackert flyt i de båda parallella berättelsernas sorgsenhet. Jag tänker på Torgny Lindgren när jag läser. 4+ får romanen av mig.

Nils Thor

2011-09-15

En vacker och tragisk kärlekshistoria berättad med ett känsligt och vackert språk. En gripande berättelse.

Maria Eriksson

2011-03-22

Helt fantastisk bok, med ett magiskt språk! Svår att lägga ifrån sig!

Carina Wadås

2010-11-18

Ljuvlig! Läste den på en dag i en solstol i Thailand, kändes mer som att jag befann mig i Norrland än på en solig sandstrand. Kände sorg när den var slut.

Jenny Li

2010-10-23

Jag är märkligt tagen av den här boken. Jag som för det första inte gillar kärleksromaner, och för det andra inte ger mycket för norrlandsskildringar heller. Hohaj är bådadera - men ändå måste jag sätta fem stjärnor på den. För att det här är en bok jag kommer att bära med mig.

Gy Berg

2010-01-23