Hgt bland Saarijrvis moar

Linna, Vin

| 1972

Hgt bland Saarijrvis moar r det frsta delen i trilogin Hr under polstjrnan, som kom ut frsta gngen 1959. Hr berttar Vin Linna Finlands historia i miniatyr, ur torparen Jussis och underklassens perspektiv.Inledningsvis mter vi den ordkarge Jussi nr han blir torpargare 1884. Sedan fr vi flja familjen Koskela fram till 1910, genom armod och stndig rdsla fr att bli vrkta, i kampen mot verheten och mot russifieringen av Finland, fram till den framvxande arbetarrrelsen. Boken skildrar en samhllsutveckling, men ocks en dramatisk historia, om den lilla mnniskans kamp fr verlevnad och livet p torpet, som r djupt mnsklig.Boken vckte stor uppmrksamhet redan nr den gavs ut 1959 och har sedan dess blivit en nordisk klassiker.Vin Linna (1920-1992) var maskinmontr nr han fick sitt genombrott med Oknd soldat 1954. Trilogin Hr under polstjrnan r ett nationalepos,...

Evert Nilsson

2012-11-20

Voj,voj om det fanns 4,8 skulle det bli betyget. versttningen kunde kanske vara ngot bttre. Men denna frsta bok i Linnas trilogi r episk om en svunnen vrld med skriande orttvisor men framtidstro och svrigheterna med politik och krlek.

2011-10-10

Vilken fantastisk berttare. En verklig klassiker! P ett fantastiskt stt skildrar Linna torparfamiljen slit vedermdor och de svek de utstts fr. Samtidigt en inblick i Finnlands historiska utveckling i slutet av 1800-talet och brjan av 1900-talet. Ganska mycket dialekt vilket gr att tminstonde jag fick dra ner p lstempot men det var det vl vrt. Ls den!!

Mylar .

2011-08-01

Inte bara sknlitteratur, inte bara historiebok och inte bara generationsroman. Hr blandas allt till en spnnande och intressant kompott som ger mycket bra insikt om livet fr finsk arbetarklass, strax innan inbrdeskriget.

Elin Stenblom

2011-05-19

En gripande roman som vl beskriver det hrda livet fr finska torparbnder i brjan av seklet. Frihet r bara fr de bemedlade. De fattiga torparbnderna sliter hrt fr att frska trygga framtiden fr sina familjer. Trots att de betalar ett hgt pris med utslitna kroppar gckar tryggheten dem hela tiden.

Lennart Egerfjord

2009-06-24