Hjärtevän

Dalengren, Sara

Hamid arbetar som undersköterska på ett äldreboende. Han trivs bra på sitt jobb och är nöjd med tillvaron. Grannen Angelica är så gott som den enda han umgås med på fritiden, men det gör ingenting ? han uppskattar sitt stillsamma liv i Sverige efter den dramatiska flykten från Afghanistan några år tidigare.Men så en dag träder William in i hans liv och vänder upp och ned på allting. Han är barnbarn till Harald, en av brukarna på boendet, och Hamids raka motsats: lång, blond, välklädd och sofistikerad. Trots den något dryga attityden kan Hamid inte låta bli att attraheras av William. Ju mer han träffar honom, desto starkare blir känslorna. Frågan är bara om William känner likadant. Och hur ska Hamid göra för att lyckas ta reda på det?"Hjärtevän" är en varm och ömsint berättelse om hur livet kan förändras när man minst av allt anar det. Och om det viktigaste av allt:...

Hjärtevän är en rörande vacker kärleksskildring som handlar om hur undersköterskan och HBTQ-flyktingen Hamid hittar sin egen Mr Grey. Sara Dalengren från Tidaholm har tidigare skrivit flera romaner, bland annat ljudboken ”En midsommarnatt”, som gavs ut av Word Audio Publishing förra året.

#författarefrånskaraborg
#hbtqböcker

😴😴😴😴

Nina Hansson

2019-04-28

Jag har läst en fin liten romantisk roman. Den heter "Hjärtevän" och bara tittlen på boken gör att man vill läsa den. Hjärtevän är skriven av Sara Dalengren och utgiven som E-bok samt ljudbok av Word Audio publishing. Det är en fin kärleks historia som innehåller både fjärilar i magen och heta möten. Rekommenderas verkligen

Jag var en av dem som hade turen att vara testläsare för den här novellen och jag gillade den redan från början. För mig har den allt som jag behöver av en romance, även om det är koncentrerat. Det passar den här novellen väldigt bra. Ett kort nerhopp i någons liv som vi har lyckan att få följa. Det enda är nu så klart: vad händer sen? Jag vill veta mer!

Sara Dalengrens karaktärer är lätta att fastna i och tycka om. Jag känner verkligen med Hamid och tycker om att han får vara ganska lugn, stillsam och mer rotad medan både Angelica och William känns mer impulsiva och flyktiga i sin personlighet. Att det är Hamid som ständigt får vara i fokus känns också bra, speciellt eftersom det inte är en så lång berättelse. Det finns inte tid till en massa sidohistorier. Sara Dalengren fokuserar på det som behövs fokuseras på. Ändå gör hon det inte utan att låta mig som läsare lära känna personerna lite mer på djupet. Hon lyckas få med varför Hamid har hamnat i Sverige, varför Harald gråter och varför William helt plötsligt betedde sig som han gjorde (vad besviken jag var till en början!) Det enda är som sagt att jag vill veta mer, jag vill ha fortsättning. Jag vill se när Angelica träffar sin drömperson, jag vill veta hur det går för Harald, för William och för Hamid. Eller varför inte någon av Hamids arbetskamrater? Här finns alla möjligheter (och jag greppar alla halmstrån jag kan efter att ha möjlighet att lära känna alla ännu lite bättre).

Att få läsa en romance med homosexuell vinkling var trevligt för mig, och det känns inte krystat på något sätt, trots att Dalengren inte råkar vara man. Att det är själva spänningen, kemin och känslorna som får vara i fokus är också trevligt, det gör att man själv känner av de där fjärilarna i magen medan man läser.

Språket är bra, passar genren och sätter stämningen perfekt.