Hjärtats tillfälligheter

Ymén, Sofia

Emma är den som blivit kvar hemma i byn, och medan hon jobbar i sin pappas gamla lanthandel ser hon vännerna jaga sina drömmar, bilda familj och skaffa barn. När Beathan dyker upp på sin motorcykel, med sin charmiga accent och sina varma ögon, är hon fast besluten att inte bry sig om honom ? trots att han är lika oemotståndlig som de skotska krigarprinsarna hon brukar läsa om i sina Harlequinromaner. Beathan bär på en sorg och stannar aldrig upp tillräckligt länge för att minnas. Men det är något med Emma som gör honom villig att bortse från de löften han givit sig själv. Frågan är vad som krävs för att han ska kunna gå vidare? Hjärtats tillfälligheter är den tredje boken om Österby, en charmig och rörande berättelse om att släppa taget om det förflutna och våga något nytt.

Orden som fängslat mig redan från första sidan. Sofia lyckas beskriva alla känslor med en sådan känsla så man blir alldeles berörd främst över karaktären Beathans yttre kyla med ett inre som är så skört och han tillåts att visa känslor. Förtvivlan, smärtan men även attraktionen emellan Emma och Beathan som är så beskrivande som gör den nästan levande. Boken innehåller även vänskap , familjeband och en underbar kärlek till varandra. Rekommenderas varmt!

En underbar feelgood, charmig, romantisk med historiska inslag och släktband. Jag slungas tillbaka till min tid med Harlequinböcker när man njuter och får den där mysiga, romantiska måbra känslan i hela kroppen med fjärilar i magen och små rosa moln. En lättläst bok med ett lätt språk som flyter på bra. En perfekt strandbok eller krypa upp i soffanmys bok.

Pia Gummesson

2019-07-25

Full pott Sofia!Mysig och fin feelgood pärla!Älskar dina andra böcker och denna också!

2019-07-08

”Hjärtats tillfälligheter” av Sofia Ymén är en bladvändare. Det här är feelgood precis som det ska vara. Lättläst, lätt att tycka om och välskriven! ”Hjärtats tillfälligheter” är en berättelse om att våga släppa taget och börja på något nytt. Det här är en kärleksroman i Harlequinstil och jag älskar det. Jag blir engagerad i Emma och Beathans liv och det enda negativa är att boken tar slut för fort! Vill läsa mer om Emma, Beathan och hans släkt!

Det kanske inte alltid är så verklighetstroget, den himlastormande kärleken och de stora känslorna, som ofta kommer väldigt fort i romance men det Ymén gör så bra är de verklighetstrogna karaktärerna och relationerna mellan dem som gör att de stora känslorna verkar mycket mer rimliga.

I den tredje delen i Österbyserien är det Emma som är i fokus, hon är inte släkt med vare sig Anna eller Axel som är i fokus i seriens andra två böcker. Emmas pappa har precis dött och hon står i hans lanthandel. Däremot har hon kommit in på sin drömutbildning, en chans att följa i pappas fotspår ytterligare och bli arkeolog. Eller ska hon ta över lanthandeln, som hennes mamma inte verkar vara intresserad av? Och så kommer Beathan, den skotska hunken och vänder upp och ner på allt.

Jag måste erkänna att jag var rädd för att det skulle bli en bok där Emma släppte alla sina drömmar och sprang rakt in i Beathans stora starka famn, men blev glatt överraskad av Emmas stora karaktär. Det är också en sådan sak som gör att allt känns rimligare, både Emma och Beathans tankar när de inte råkar vara i närheten av varandra.

Det finns en väldigt snygg sammanvävning av dåtid, nutid, arkeologi, historia och whisky i den här boken och jag blir nästan lite ledsen över att jag inte gillar whisky alls, det hade passat så bra att ha en skvätt bredvid medan läsningen.

Egentligen gillar jag alla karaktärer i den här boken, kan inte ens tycka illa om Beathan när han beter sig som en skitstövel. Det känns som gamla kompisar som man får följa med igen, efter ett litet uppehåll efter de andra böckerna.

Språket är bra och passar för genren.

Hjärtats tillfälligheter lämnar mig i ett litet skimmer av fjärilar i magen och det är precis det jag är ute efter när det kommer till romance. Jag gillar också att fokus ligger på relationen och känslorna och inte det själva sexuella. Känslan av den sexuella spänningen är magisk i den här boken.

@enbokromans

2019-06-20

Hjärtats tillfälligheter är tredje delen i Österby-serien där vi får följa vännerna Emma, Klara och Anna. I den här boken får vi följa Emma som står inför en ny fas i livet efter att hennes pappa har gått bort. Ska hon vara kvar i byn och driva sin pappas lanthandel eller ska hon studera arkeologi på Gotland som hon så länge drömt om? När skotten Beathan anländer till Österby för att hjälpa till att starta upp ett whiskydestilleri slår det nästan gnistor om dem. Men så är det det här med timing. Är de redo att gå in i ett förhållande när ingen av dem planerar att vara kvar i byn?

För mig är det här en bok om mod och att ta kontrollen över sitt eget liv. Jag tycker mod är intressant, att se och erkänna det som skrämmer en och ändå ta sig an det. Emma och Beathan hittar båda sitt mod i den här boken och det är väldigt fint att läsa om. Självklart är det också en bok om kärlek, det är ju faktiskt en romance, och tack Sofia för att du för in mer skottar i min läsning! Hela serien är en mysig, varm och charmig romancessvit som utspelar sig i det lilla samhället men berättar om de stora känslorna!