Hjärtats bokhandel

Henry, Veronica

En varm historia om en bokhandel, en sörjande ägare och böckers magiska kraft att hela hjärtan. Nightingale Books är drömmen för alla bokälskare: en liten, personlig bokhandel som ligger placerad mitt på huvudgatan i en idyllisk, brittisk by. Men ägaren Emilia har fastnat i sorgen efter sin fars bortgång, och nu vill hon bara sälja bokhandeln hon ärvt. Problemet är att stamkunderna har blivit som en familj för Emilia. Där finns bland annat godsägarinnan Sarah, som haft bokhandeln som sin fristad så länge hon kan minnas. Karlakarlen Jackson, som efter ett brustet äktenskap kämpar för att få träffa sin son. Och restaurangägarinnan Thomasina, som nyss förälskat sig i en man på kokboksavdelningen. Finns det hopp till andra chanser inom Nightingale Books väggar? Hjärtats bokhandel är en härligt eskapistisk feelgood från vår nya mysdrottning Veronica Henry och den sista fristående boken av henne...

Hjärtats bokhandel är den tredje boken som jag läser av författaren och det är också den som jag tycker bäst om. Handlingen kretsar kring bokhandeln Nightingale Brooks som ligger i en liten by. Emilia har precis ärvt bokhandeln efter sin far, som drivit den i många år. Bokhandeln är en liten samlingspunkt för människorna i byn och vi får lära känna en brokig skara människor.
Det är nästan omöjligt att inte tycka om en bok som utspelar sig i en bokhandel och som är fullspäckad med litterära referenser. Jag gillar alla olika böcker som skymtar förbi i handlingen och hur människors liv förändras efter de läst en viss bok. Emilia är en person som jag genast fattar tycke för, men även de andra gillar jag. Författaren målar upp bokhandeln så mysig att jag känner att den där bokhandeln vill jag ha och driva, den låter ju underbar. Det är en varm berättelse som jag mår bra av att läsa, trots en del sorg och missmod. Det är trevligt att sjunka in i Emilias värld och jag vill nästan inte att boken ska ta slut, för jag vill inte lämna den. Hjärtats bokhandel är en riktig feelgoodroman med kärlek, sorg, mat och massa böcker i en salig blandning!

Anna Granström

2019-12-08

Lättläst feelgood. Tyckte dock mycket mer om hennes ”Drömhuset”!

Lollos Bokhörna

2019-10-19

Emilia ärver sin fars bokhandel när han går bort. Hon är fast i sin sorg och vill därför sälja bokhandel. Det är bara det att bokhandelns stamkunderna har blivit som en familj för Emilia. Vad ska hon göra?

Det här är en varm feelgoodbok om sorg, vänskap och kärlek. Karaktärerna i boken är bra gestaltade och jag vill lära känna dem mer! Hela miljön verkar vara så mysig och jag vill åka till bokaffärer och strosa omkring där.

Veronica Henry har ännu en gång skrivit en väldigt bra, läsvärd och varm roman om människor och relationer. Boken är lättläst och vips är den utläst, tyvärr! Jag hade velat läsa mer om Nightingale Books och människorna där.

Veronica Henry vet hur hon ska trollbinda sina läsare! Hon är definitivt en fantastiskt bra feelgoodförfattare och en av mina favoritförfattare. När får vi läsa mer av denna brittiska kvinna? ❤️ .

Spännande, stark & skickligt skriven!

Pia Gummesson

2019-10-14

Varm och fin roman.

villa-freja.se

2019-10-12

En varm och charmig berättelse. Hur går det att inte tycka om en bok som handlar om en bokhandel? Historian har ett djup och ett driv som gör att den seglar upp som Henrys hittills bästa roman. Jag gillar den mycket.