Hjärtats alla eldar

Ekström, Alice

Helsingborg, år 1708. Hedvig Edin har en gåva. Hon är en skicklig utövare av örtmedicin och sedan barnsben har hon lärt sig läkaryrkets knep av sin pappa. Hedvig vill inget hellre än att få utöva sitt yrke, men i den tid då hon lever finns inte utrymme för drömmar. Den viktigaste uppgiften för en kvinna är att gifta sig och föda barn. Folk kallar redan Hedvig för häxa bakom hennes rygg och hon behöver inte ge dem än mer anledning att skvallra ? När Hedvig möter prästen Nikolaus Vikander tänds ett hopp i hennes hjärta. Men ingen av dem kan förutspå de oanade konsekvenser som mötet får. Det är inte bara himlastormande känslor som väcks till liv ? utan också konflikter på liv och död ? och snart inser de att de måste strida mot både familj, värderingar och plikter för att få en chans att vinna lyckan.

BOKRECENSION & BOKTIPS:

Jag älskar böcker om häxor & magi & denna bok innehåller rent historiska aspekten av när kvinnor blev anklagade för att vara häxor om du erhöll mer kunskap än vad som var normen i samhället under 1700-talet.

Perfekt uppläsare för boken då rösten är lugn & harmonisk. Vid ilska eller annan intensiv känsla lever sig uppläsaren in i karaktärerna & får dem att bli levande!

Författaren beskriver kvinnans ställning skickligt då kvinnan är beroende av ett förmyndare att förvaltas som en egendom. Huvudkaraktären Hedvigs öde ligger i hennes fars händer & han präglas av hennes mors död då hon blivit anklagad för häxeri & trollkonster. Hedvigs får är även läkare & hon är ofta med på hans patienters hembesök. Då intresset för läkekonsten är stor ger fadern henne tillgång till kunskaperna med villkor.

Hedvig träffar kyrkoherden Nicolas & blir förälskad då han behandlare henne som hans like. Deras kärlek är fylld med förståelse & respekt för varandras individualitet, vilket är ovanlig under den tidsepoken. Jag älskar deras KÄRLEK saga ❤

Författarens lockar mig med de medicinska & örtläran Hedivig erhåller från hennes hemliga bok. Så är författaren bra på att beskriva människokroppens delar & hur ingrepp exempelvis vid förlossning går tillväga.

Mitt betyg för boken är 4/5 📚📚📚📚

Avslutningsvis för att sammanfatta boken med tre ord: KÄRLEK & LÄKEKONST & KUNSKAP 💜

För mer info om mig & mina bokrecension följ mig på instagram FruLuleHamilton ❤📚🙋🏾‍♀️💜

Den var Spännande & Mystisk med inslag av Kärlek & Häxor. Även lite 🏥 inslag på 1700-talet😁 Den får 📚📚📚📚 av 5st av mig 🤣😁🤗

Solveig Andersson

2019-01-25

Historisk roman som berör. Dramatik, människoöden och kärlek. Läs den!

Gripande, spännande och välskriven!