Hjärntvättad

En nittonårig tjej får en fråga om reinkarnation och hennes liv förändras för alltid.På en förskola stryper en pedofil en daghemsföreståndare efter att hon kommit på honom med att förgripa sig på dagisbarn.I en snara i sin lägenhet hittas Luke Bergmanns bästa vän hängd med sin fyraåriga dotter liggande livlös i soffan bredvid.Livvakten Luke Bergmann har flytt från New York och lever med skyddad identitet som en vanlig man på Karlskronas gator. Bergmann tror inte att vännen tog livet av sig och han anar att fler kommer att mördas. Tiden är knapp när jakten på motiv drar in honom i en gastkramande våldsspiral. Inte minst fruktar han för sitt eget liv.Thrillern Hjärntvättad är baserad på en sann historia om hur unga människor manipuleras in i sekter och totalitära rörelser. Om hur lättpåverkade vi är av personer omkring oss, om avgrundsdjup ondska och om besinningslös...

En riktigt spännande och välskriven bok. En bok där författaren, självupplevt, beskriver hur skruvad verkligheten kan bli för den som dras in i den manipulerade världen som sekter kan skapa. En viktig bok som kan ge tankar och kanske tom lite vaccin mot "hjärntvättning". Och som gör det spännande och utan de klassiska pekpinnar som så ofta präglar beskrivningar av sekternas inre dynamik och vanföreställningar.

Vilken debut av Karlskronaförfattaren Stefan Malmström! Boken fångade mig redan i första kapitlet och släppte sedan inte taget. Att delar av boken är självupplevd ger storyn extra tyngd och jag vill veta mer om huvudkaraktären Luke, om scientologin och hur religion över lag kan få människor att göra de mest otäcka saker mot sina medmänniskor. Tack för läsupplevelsen och den får fem stjärnor av fem möjliga av mig.

En otroligt spännande thriller. Jag kunde inte sluta läsa. Boken är spännande från början till slut. Det är svårt att förstå att skildringen av livet inom scientologirörelsen är självupplevd av författaren. Det kändes som ren fiction. Denna bok kan jag varmt rekommendera.

Fantastisk bok trollbinder dig och gör det omöjligt att lägga ifrån sig. Har du själv studerat scientologikyrkan och läst Lawrence Wrights bok "Going Clear" så är det en utmärkt thriller med roten i en mycket faktdriven berättelse

En grymt spännande och rafflande thriller! En riktig bladvändare. Från första sidan till sista. Jag har svårt att ta in att scientologihistorien har hänt på riktigt. Vilken story! Det sägs att verkligheten överträffar dikten - och i det här fallet är det sant. Hade någon hittat på detta hade jag tyckt att det var så tokigt att det vore löjligt. Helt galet. Rekommenderas varmt.