Hjärtblad

Trosell, Aino

| 2011

Detta är berättelsen om Hulda, som vi får följa från det att hon är ung flicka i armodets och svältårens Malung mot slutet av 1860-talet, till det att hon är en mogen kvinna som gjort sig fri från de band som hennes kön så länge fjättrat henne vid, på väg ut i världen i en nyfödd, modern industristat cirka trettio år senare. Hulda föds och växer upp under den tid då det var som hårdast i Sverige, svältåren under 1860-talets senare del. Hon sätts tidigt i arbete som "lissgättare", det vill säga att valla traktens kor och getter i skogen och på myrarna en bra bit från byn. När hon blir tillräckligt stor väntar fäbodens slitsamma sommardagar i ur och skur, då det inte bara gäller att ta hand om djuren utan också att ta tillvara allt de ger i form av mjölk, smör och ost. Så småningom får hon "stå i gången" i kyrkan och bli konfirmerad, anses vuxen och dansa till spelmannens förföriska fiolmusik....

Kerstin Kolm

2024-02-05

En stycke kvinnohistoria, 1860 och framåt.

2018-09-18

Aino Trosell befäster åter sin roll som en av de absolut största författarna inom arbetarlitteraturen. Väldigt bra, engagerande, fylld av mycket elände men även en lågmäld finhet finns där boken igenom. Jag är sedan tidigare väldigt svag för Ainos böcker! Fin uppläsning av Anna Maria Käll!
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a! Rekommenderas!

Kamali 

2014-11-15

Fylld av svält, hembygdsromantik, kärleken till landsbygden. Om att hitta sin plats och höra hemma någonstans. Om kvinnors vardag i tidigt 1900-tal.

Å

Åsa Arveberg

2014-08-19

En intressant skildring om en kvinnas uppväxt i Dalarna för lite mer än 100 år sen. En fantastisk berättelse dock kändes slutet lite stressat. Boken hade fått en stjärna till om det inte varit så många lokala byar nämnda. Det var svårt att hålla isär dessa.

Karin Löfstrand

2014-05-09

140507: Riktigt bra om dalkulla vid 1800-talets slut. Ett realistiskt kvinnoportätt för en gångs skull.

Marita Ryen

2013-07-08

Betyg 3 +. En historisk roman om Huldas uppväxt i Malung på 1800-talet. En mycket långsam och fin berättelse. Dock lite väl långsam ibland.

eva pettersson

2012-07-11

känns seriös nästan fram till slutet...där handlingen flippar ut ungefär samtidigt som huvudkaraktären och allt blir lite konstigt...och författaren verkar får bråttom att avsluta historien

Theresa Gyllander

2012-06-07

Trosell deltog i ett seminarie på Bokmässan i Gbg och talade om gestaltade kvinnoöden. Jag blev väldigt nyfiken och läste Hjärtblad vilken jag fann vara en mycket gripande skildring av en kvinnas liv. Mycket bra!

Kristina Simar

2012-03-05

Jag älskar Aino Trosells historiska skildringar och Hjärteblad var inget undantag. Författaren skriver stilistiskt de levnadsöden som fanns på 1800-talet. Det är främst kvinnornas situation hon berättar om. Karaktärerna och miljöerna är vackert gestaltade. Som läsare känner jag hur hårt människorna fick jobba i slutet av 1800-talet och se skillnaden i Malung mot Stockholm, där allt blivit modernare. Jag kan se framför mig hur Hulda går den långa vägen till Stockholm som måste tagit många dagar. Den här boken var på över 400 sidor, men den kändes inte lång och ingen onödig eller överflödig text fanns, som många andra långa böcker kan ha. En helt underbar bok för alla som älskar historiska romaner.
www.kristinasimar.se

Ruth Lezz

2012-01-29

Hulda beger sig på vandring från Dalarna och jag berikas av att få följa med på vägen. Boken är en väldigt levande lektion i historia som stannar kvar.

Gunvor Maazon

2011-12-01

En bit svensk kvinnohistoria som jag verkligen njöt av att läsa.

Ulla Englund

2011-10-08

En fin berättelse om en ung, fattig kullas vardag. Dessutom en historielektion, fattig-Sverige 1860 -1900. Samt en ovanligt bra skildring av kvinnlig sexualitet.

Emelie Sundström

2011-04-13

Inledningsvis en vacker skildring av Sveriges historia under det sena artonhundratalet. Men för mig stannar boken vid att vara just det och inget mer. Jag förstår inte riktigt Hulda, för mig blir hon inte levande. Förändringen hos henne hade behövt mer tid, nu blir det istället för tvära kast och jag finner inte förloppet riktigt trovärdigt. Synd.

Lotta Strandberg

2011-03-02

Lyssnade på den här boken som var mycket bra inläst. Spännande och fascinerade med alla berätteler som är invävda. Blir nog extra intressant om man som jag har rötter i Dalarna. Huldas historia är som bäst när hon är barn i Dalarna.

Anna Mätlik

2011-02-13

Vilken bok! Jag kunde inte sluta läsa! Vilka kvinnoöden i slutet på 1800-talet... blev så fängslad av denna skildring av livet som kvinna för inte såå länge sen.

Kerstin Uhlén

2010-12-12

Ett bra tidsdokument.

Annelie S

2010-10-28

Åh vad jag tycker om den här boken!! Vackert skriven, känslosam och samtidigt lite svensk kvinnohistoria. (Känner mig stolt över att härstamma från Dalarna!) Läs och njut!!

Gunvor Maazon

2010-10-11

"Hjärtblad" av Aino Trosell är en fantastisk kvinnohistorisk skildring. Ett tema i berättelsen är positivt tänkande - hur man t.e.x. överlever under svår svält. Ett annat tema är betydelsen av det muntliga berättandet för människans kunskapande och förståelse för andras villkor. Jag inser under läsningen att för 150 år sen var det vanligt att kvinnor i Sverige täckte sitt hår. Att på den tiden komma från landsbygden till Stockholm innebar nog nästintill lika stora kulturkrockar som att idag komma från ett annat land. Att få följa Hulda från barndomen i fjöset i Malung och hennes val av väg in i vuxenlivet med de erfarenheter och insikter om livet villkor som hon tog till sig på vägen var en läsupplevelse utöver det vanliga.

Pia Stendahl

2010-09-30

Den del i boken som jag gillar främst är Ainos skildringar av Huldas liv i dalarna som barn. Här kan jag nästan känna det daggvåta gräset under fötterna, doften från djuren och den knipande hungern i magen. Jag känner så starkt för den envisa och driftig Hulda.

Aino skriver om livet förr i Dalarna på ett så övertygande sätt att jag nästan tror att hon en gång har varit en del av denna värld. Aino väver in den svenska historien med industrialiseringen, järnvägen och allmän rösträtt för män på ett mycket tillgängligt sätt.

I slutet av boken är tempot för högt och då tappar jag delvis intresset Detta till trots är det en bok som känns genuin och som läsare känner man Ainos omsorg för historien och för Hulda.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Eyez Only

2010-09-24

Tråkigt nog var den här boken seg. Jag brukar gilla den här typen av historiska romaner så jag blev besviken att den inte lyckades engagera mig. Efter att ha lyssnat på fem skivor så kom jag på mig själv med att önska att den skulle ta slut, så då avbröt jag lyssningen. Det var inte uppläsarens fel, för hon var väldigt tydlig och bra, det var helt enkelt boken som kändes långtråkig. Den tog inte fart helt enkelt tyckte jag.