Hjärtat som vapen

Ranelid, Björn

| 2006

Lågan står rak och stilla i Julias vackra trädgård i den sena sommarkvällen och natten. Hon berättar om sitt liv och hon väljer små ord utan glitter eller stubintråd som är fästad i fiende och ovänner. I maj år 1897 lämnade Ruben och hans fästmö Alice Sundsvall för att i likhet med hundratusentals andra svenskar utvandra till Amerika. Efter en strapatsrik färd kom de så småningom ända bort till Kalifornien, där Ruben slog sig ned i en liten by som bonde och biodlare. Två söner föddes och så kom lilla Julia. Julia växte upp under första världskriget. Hon var öppen och glad men redan som barn följde hon instinkten och gick sin egen väg. Hon vände sig inte bort från de svaga, men hon revolterade starkt mot övergrepp och lärde sig att vara vaksam och försiktig. Tidigt blev hon varse att kärleken och passionen kunde balansera på linan mellan liv och död. Sjutton år gammal flyttar...

Anna Dybeck

2010-10-01

Jag måste erkänna att jag försökte föreställa mig en annan röst i mitt inre än just Ranelids egen för att kunna läsa boken utan förutfattade meningar?Det gick efter ett tag! Jag tyckte om denna bok; språket är poetiskt, personligt och bilderna så vackra. En fin läsupplevelse, det blir fler Ranelid!

Helen Isacsson

2010-03-09

Jag har läst min första Björn Ranelid bok. Det var en sann upplevelse. Han skriver med ett språk som är beskrivande, målande, underhållande om än lite för mycket ibland. Men det känns passande i sammanhanget och jag läser glatt vidare för att få veta vad som händer på nästa sida. Det enda negativa och som är lite enerverande är att han gör upprepningar av texten flera gånger som känns onödig. Men i det stora hela är det en väldigt gripande bok, nästan lite väl sorgsen ibland och mina tårar rinner nerför min kind fler än en gång under min läsning.

Personligen hade jag önskat en annan vändning men om jag fattat rätt så är berättelsen en sann historia och man kan ju inte ändra på det som hänt. Med den slutsatsen tar jag boken till mitt hjärta och surfar ut i cybervärlden för att köpa min nästa bok av Björn

Karin Löfstrand

2010-01-26

En väldigt finstämd berättelse om Julia och hennes liv. Julia och de människor som omger henne beskrivs med vackert språk. Julia är en människa som beskrivs vara en person med ett oerhört stort självförtroende och stor självkännedom. Hon är på många sätt ett riktigt föredömme.
Detta var min första Ranelidbok men det kommer definitivt att bli fler. Jag blev alldeles mjuk i själen av att samtligt som jag läste var det som om Ranelids röst läste högt med sin mycket speciella uttal och uttryck. Han skriver på samma sätt som han pratar.

Carina Karlsson

2010-01-08

Jag började med att läsa en bok om Ranelids författarskap men kom på att jag behövde läsa en bok av honom innan. Den här blev en lyckoträff. Mycket vackert skriven med ett innehåll som berör.