Hjärtans fröjd

Nilsson, Per

| 1997

Det handlar om den första stora svindlande förälskelsen, om sex, längtan, smärta, svek och svartsjuka. Boken vann Rabén & Sjögrens pristävling om bästa kärleksroman och utkom första gången 1992, nu i efterlängtad nyutgåva. Så här skrev Mats Berggren i Aftonbladet: "Just så här var den, din och min första kärlek, lika djup och allvarlig, lika tvär i kasten mellan eufori och tröstlöshet. Per Nilsson skriver om det som alla varit med om så att det känns nytt och fräscht."

Pernilla Lindholm

2016-02-06

Fantastisk ungdomsroman!

Victoire Marcel

2015-03-02

Ack, jag minns när klassen läste denna på högstadiet. Läraren försökte få igång en givande diskussion, men alla satt bara och skämtade om nasse-Hasse.

Erica Lirsjö

2015-02-27

Men varför har jag aldrig läst den här förut?! Den borde vara en obligatorisk del av svenskundervisningen på högstadiet.

Linn L

2012-07-14

Har ni en tonårsdotter där hemma som önskar sig böcker? Ge henne denna! tror jag läste den fem gånger när jag var i den ålden.

Frida Martinsson

2011-11-29

Jag fick inget flyt i läsandet, fastnade aldrig för boken. Handlingen var inte tillräckligt bra.

Lovisa Hellström

2011-10-30

Jag läste den om och om igen i högstadieåldern och älskade den, så mitt betyg är därefter. Vet inte om jag skulle ge mig på den idag - kanske skulle jag mina förväntningar vara för höga efter 10 år.

Hannah O´Brien

2011-07-06

Yuck!

Ester Hilmersson

2011-05-22

Skriven på ett så speciellt sätt och jag älskar när början och slutet på en bok på något sätt hänger ihop. Och det gör den här boken på alla sätt och vis! :)

Valerie Nilsson

2011-03-31

Väldigt bra bok! Sättet den är skriven på är helt underbart!! valde mellan 4 och 5 på betyg.. varför kan man inte ta 4,5?

Johan Forslund

2011-03-22

Per Nilssons enkla men fänglande språk lyckas precis som i Baklängeslivet. I boken är karaktärerna inte lika viktiga som i Baklängeslivet utan här är det beskrivningar av känslor som är det centrerade. Mycket bra bok.

Å

Åsa Landin

2011-03-21

Lika bra idag som för 15 år sedan. Per är otrolig på att skriva så att det passar ung som äldre!

Katarina Sjöö

2011-02-17

definitionen av min ungdom. läste den flera gånger om året. nu vågar jag inte läsa om den. tror dessutom att mitt 14-åriga jag hade mördat mig om hon vetat att jag bara gett den en fyra.

Eiya

2010-05-19

En av de bästa ungdomsböckerna som jag har läst! Per Nilsson är verklig skicklig i sitt berättande & lyckas få en nyfiken & kvar ända till slutet. Älskar kopplingen till Hjärtans fröjd - & det är precis vad boken är.

Franki Henderson

2010-02-25

Vi fick läsa den här på svenskan i skolan, och gud vad den var tråkig! Alltså, inget hände! Rekommenderat INTE!