Hjärta av jazz

Lövestam, Sara

| 2013

Så begåvat och så befriande. Berättelsen får rytm och sjuder av musik. Som en jazzlåt; vemodigt och sprudlande. Östgöta Correspondenten Jag var bara en pojk första gången jag tog tåget till Stockholm,och det var nittonhundrafyrtiotvå. Den rynkige mannen drarmunnen till ett clownleende. Han heter Alvar Svensson, och engång spelade han med Povel Ramel. På riktigt.Steffi Herrera går i Björkeskolan så lite som möjligt. Där är honen horunge och drottningarna Karro och Sanja härjar fritt. Meni mp3-spelaren finns Povel Ramel, med snäll röst och ord somär roliga. Hon kan alla hans texter, nästan, och snart kan honspela walking bass till de flesta av hans låtar. En dag när honpasserar ålderdomshemmet, hör hon välbekant musik strömmaur ett fönster. Alvars berättelse i rummet med vevgrammofonen är en vildjitterbugg på Nalen. Den är budcyklar på Stockholms gator,mörklagda fönster och flickor man...

2022-02-23

Varm och fin berättelse om annorlunda vänskap. Dessutom en härlig tidsskildring av jazzens storhetstid. Stark 3:a

Kristina Kex

2020-02-02

Jag sträckte upp boken i luften och ylade, drog häftigt efter andan vid olika vändningar och ville inte sova. Så kärleksfull och underhållande på ett mycket, mycket bra sätt.

Maria Olofsson

2018-09-17

En underbar bok! Så fylld av glädje och av kärlek, till jazzen och till livet! Så fint skriven med växlingar mellan Steffis liv och Alvars berättelser från sin ungdom, och denna starka vänskap som växer fram mellan dessa två, trots åldersskillnaden! Ännu ett bevis på att ålder bara är en siffra!

Therese

2017-05-20

Första boken jag läst av Lövestam och föll pladask direkt. Spännande och riktigt bra skriven.

Anneli Björklund

2016-01-02

Med alla sina musikreferenser och det gedigna arbetet med titlar och artister, och en fin kärlekshistoria som lämnade mig djupt personligt berörd, är det här en av de bästa böcker jag läst. Tack Sara

Emma

2015-11-21

En fin berättelse, men jag tyckte inte att den var så rörande så som vissa beskrivit. Den kändes väldigt mycket som en ungdomsbok och ganska förutsägbar, inte direkt något överraskande eller spännande. Kul ändå med en vänskap över generationsgränserna. Alvar och Steffi blir så positiva människor för varandra "och likaså en enda gång du möter just den vän du behöver, så grip din chans".

2014-12-31

Mycket fin och hjärtvärmande bok om vänskap mellan olika generationer. Hur musik förenar och stärker. Rekommenderas varmt

Pontus Liedberg

2014-08-31

Antagligen världens bästa bok.

Jakob Nylin

2014-07-24

En mobbad tjej blir vän med en man på ålderdomshemmet. De delar intresset för jazz. Med hjälp av honom finner hon sin väg! Som läsare får vi följa med både till Stockholm på 1940-talet och Värmland i nutid. Lättsmält men stärkande läsning.

Annika Winning

2014-07-13

Gripande berättelse. Lätt- och snabbläst, kanske lite väl, kändes lite som en ungdomsbok. Men bra ändå. Om att följa sitt hjärta och försöka göra det som är rätt och det man verkligen brinner för.

Inger Jonsson

2014-04-27

Roligt med en "annorlunda" bok. Realistisk skrildring av hur det är att vara ung idag- jämfört med att vara ung på 1940-talet. Initierat om musik. En bok jag rekommenderar.

2014-04-23

En bok om mobbing, vänskapen med en gammal man och mycket jazz. En feelgoodroman med stort hjärta. Hon skriver enkelt och lättläst så det är med glädje jag läser hennes böcker.

Jenny Hjärtberg

2014-04-05

Är väl ingen jazzfantast direkt men jag är ett stort fan av Sara Lövestam. Jag gillar hennes böcker.

inger ericsson

2014-02-14

en underbart varm berättelse som fick mig att gråta

Linda O

2013-11-16

Älskade denna varma fina berättelse.

2013-09-19

En varm berättelse som jag älskade att vara i.

Frida Persson

2013-09-06

Så oerhört rar!

2013-08-14

Sara Lövestam är en av Sveriges absolut bästa författare tycker jag. Det här är hennes fjärde bok, och jag har läst dom tre tidigare, och älskat dom allihopa.

Saras böcker är ju helt fristående från varandra, och handlar om helt olika ämnen. Fast på något sätt så påminner dom ändå om varandra.

Hennes nya bok ”Hjärta av jazz” var precis lika bra som dom tre tidigare. Om inte ännu lite bättre. Fanns det ett betyg högre än fem, så skulle den få det.

Det är en enormt gripande och rörande historia om vänskapen mellan en femtonårig flicka och en nittioårig man. Och om mannens ungdomstid i Stockholm i mitten på fyrtiotalet. Och om flickans högstadietid med mobbing och utanförskap.

Det handlar om kärlek, vänskap, musik, krigstiden, mobbing, utanförskap, fyrtiotalet, nutid, demens, åldrande, ungdom, ja om LIVET.

Boken växlar hela tiden mellan nutid och dåtid, på ett mycket bra sätt.

Jag grät till boken flera gånger, och massor på slutet. Fast det är inte på något sätt en sorglig bok, utan det är så gripande och rörande.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla. Det är en fantastisk bok av en otroligt bra författare. Läs den! Och läs alla Sara Lövestams böcker! Jag längtar redan efter hennes nästa bok…