Hjärnstark : Hur fysisk aktivitet påverkar din hjärna

Hansen, Anders

| 2016

Uppgradera din hjärna! Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Regelbunden träning har nämligen visat sig vara den bästa hjärngympan som finns, bättre än sudoku, korsord och alla tänkbara kosttillskott tillsammans. Man vet i dag att hjärnan är enormt föränderlig. Det bildas ständigt nya hjärnceller och nya kopplingar skapas och försvinner. Allt du gör, till och med varje tanke du tänker, förändrar din hjärna lite grann. Och det gör i allra högsta grad även motion och träning. När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten ? till och med din personlighet och intelligens. Du tänker helt enkelt snabbare och kan lägga i en extra ?mental växel?, till exempel för att kunna koncentrera dig när det...

Pontus Persson

2023-12-29

Gustav Johansson

2023-03-09

Har läst de flesta av Anders Hansens böcker, detta kan vara den bästa. Efter att ha läst denna vill man inte längre sitta still när man förstått hur otroligt viktigt träning och rörelse är för vårat välmående.

Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne, bli mer kreativ och intelligent? Då är rörelse/motion svaret på den frågan. Forskning visar att träning/motion har stora positiva effekter för att vi ska må bättre.

Boken är intressant och det är positivt att man lyfter rörelsens betydelse kring hälsan. Det är ett viktigt budskap som boken förmedlar och hur motion kan påverka oss, båda de som är fullt friska och hur viktig den är för de som lider av olika åkommor som tex depression, ångest, adhd etc. Även om vi alla vet hur viktig motion är och hur gärna boken vill motivera oss till det så kan det bli svårt för de som inte har drivet eller måendet att ta sig dit, även om det är målet. Det är en tänkvärd läsning och en påminnelse om hur viktig motion/rörelse är men ändå inget nytt för mig, men för andra kan det vara en ny wow-upplevelse. Jag tycker dock att det är lite för mycket upprepningar genom boken, det blir lite samma sak - Läsvärd? Absolut.

Filip T

2022-08-01

Boken får en att tänka om, att vilja röra sig mer aktivt för att må bättre. Däremot tycker jag att den var VÄLDIGT "tjatig". Jag fick känslan av att den upprepades ganska mycket, och tillslut kunde jag tyvärr inte läsa mer (ska ge den en andra chans). Han berättar om hur träning ökar välmåendet, men enligt mig handlade boken bara om träning (vilket efter cirka 200 sidor blir uttråkande).

Ulrika Larsson

2021-07-21

Riktigt bra bok som får en att vilja börja springa och träna mera. En av de bästa böckerna jag läst!

Frida Olsson

2021-06-30

Bra bok men mycket självklart

Monia Kristiansson

2021-06-22

Givande

Christian Bergman

2021-05-26

Cajsa Holm

2020-08-13

En mycket stark fyra! Motiverande och lärorik! En bok som förklarar komplexa fenomen i hjärnan enkelt och pedagogiskt!

Sandrolinen

2020-05-21

Bra pepping när man vill få ordning på träningen men motivationen tryter. Alla som inte tränar har mycket att vinna på att börja. Kommer läsa delar av den igen när jag behöver en push.

En viktig bok som verkligen motiverar en till att röra på sig. En lättläst bok som även berättar vad forskningen säger. Mycket klokt och tankeväckande i denna bok. Att röra på sig har en väldigt positiv effekt på hjärnan och det hjälper även till att lindra stress.

Andrea Kliger

2020-02-17

Så bra

2020-01-07

Mycket välskriven och intressant men framför allt motiverande! Ironiskt att jag läser den med lunginflammation då jag absolut inte kan praktisera mina lärdomar men känner mig fast besluten att införa mer rörelse i mitt liv och det tack vare att jag förstått vikten av rörelse i nte bara för kroppen i sig utan även för de kognitiva förmågorna.

hedil albildawi

2019-11-08

Motiverande och inspirerande bok. Svtplay erbjuder Anders Hansens dokumentärserie ”din hjärna” som också är mycket intressant!

Catrin ....

2019-06-02

Bitvis lite tjatig med samma slutsats efter ett par rader text. Men också mycket inspirerande och framförallt motiverande. Läsvärd för alla oavsett ålder på den som läser.

Mar Ek

2019-05-18

Blev motiverad som attan

Artur Foxander

2019-03-19

Väldigt viktigt budskap. Välskriven... men herrejävlar vad tjatig!!! Budskapet hammras in med våld på varenda sida, och efter ett tag slutar man bry sig.

Om du fortfarande vill läsa den; Läs kapittel 10. Allt annat är en upprepning med lite extra utsvävningar.

N M

2019-01-20

Väl skriven. Studier läggs fram på ett smidigt och lättförståeligt sätt. Har fått mig att komma igång med träningen.

Jocke R

2019-01-04

Alla har tillgång till mirakelmedicinen för att må bättre och bli smartare.

Madeleine Löfqvist

2018-09-13

Nyttig läsning.

Sven Wullt

2018-07-25

Hade kunnat vara 100 sidor istället för 250, fått en femma då! Men klart intressant!

Anna Kreissl

2018-07-25

Mycket bra!

Christina Nilsson

2018-07-24

Hur viktigt budskapet än är så är jag faktiskt rätt besviken på denna. Hade trott att den skulle vara rejält inspirerande men upplevde det mest som ett babblande om femtioelva olika hjärnsubstanser hit och dit och hur bra det är att träna, och då specifikt springa. Jag stör mig också på att han gång på gång påtalar att endast löpning (och till viss del annan konditionsträning) ger effekt. Det är väl ändå bättre att man tränar det som är roligt? Nej detta kändes som pekpinnar och inte som pepp.

Emma F

2018-01-30

Toppen!

Helena Rasmusson

2017-03-20

Mycket bra! Alla borde läsa denna! Ut & rör på dig!!

Annika Bergli

2016-11-02

Vilken bok! Jag är helt fascinerad av den och hur lättfattat han skriver om vår fantastiska hjärna. Man blir sugen på att motionera när man - som i mitt fall - lyssnar på den. Ska verkligen köpa den som pappersbok också så man kan läsa om vissa stycken och stryka under.

Jag har även nytta av den i mitt arbete med personer med beroendeproblematik även om jag mest läser den för privat bruk.

Helt såld! Rekommenderas verkligen!

Lena L

2016-10-16

Helsåld...nu kör vi 50 minuter Power walk 3 ggr i veckan...