Hjlten

Koontz, Dean

| 2010

"r du han?""Vem skulle jag annars vara?""Du ser s vanlig ut.""Jag jobbar p det."Timothy Carrier brukar ta en l efter jobbet i sin vns bar. Han tycker om att sl sig i slang med barens mer excentriska gster. Men den nervse mannen som sitter bredvid honom just den hr kvllen har blandat ihop Tim med ngon helt annan och mannen ger honom ett brunt kuvert fullt med pengar."Tio tusen nu. Resten fr du nr hon r borta."Innan frmlingen gr lmnar han ett fotografi av den vackra kvinnan som ska d, och hennes adress. Men det blir snart nnu vrre. Tio minuter senare slr sig en annan frmling ned bredvid Tim. Den hr mannen r en kallblodig mrdare som tror att det r Tim som har lejt honom. Tim tnker snabbt och sger:"Jag har ndrat mig. Du fr tio tusen fr att inte gra ngonting. Vi kan kalla det fr ett inte-dda-arvode."Han behller fotografiet och ger pengarna till yrkesmrdaren....

2022-05-28

Vldigt spnnande. Jag tycker ocks mycket om Koontz dialoger och humor. Lite fr lik en annan av hans bcker fr att ge ett hgre betyg. Det mrks att han har en typ av favorit nr det gller huvudkaraktrer.

Anna Jensen

2014-10-19

Helt ok Koontzbok. Samma stil som alltid, men jag blev inte lika fast som tidigare bcker jag lst.

Mattias Skagerholm

2014-07-25

Platt, klyschig och fr det mesta intetsgande men nd vldigt trevlig spnning. Och r det ngonting Koontz r bra p s r det att skriva engagerande psykopater. Detta r absolut inget undantag. Stabil action-thriller men frvnta dig inget mer.

Denna bok var helt okej men den ndde d inte hgre upp n en 3a tyvrr

Evert Nilsson

2013-06-25

Ett perfekt hantverk med en intelligent politisk knorr p slutet med oavsiktliga anknytningar till dagsaktuella visslare/landsfrrdare i USA. Lste boken under mycket speciella omstndigheter, p ett sjukhus under midsommar och d fungerade den mycket bra. Den skulle skert bli en cklig film men som lsupplevelse r den bra.

Nicklas Bjrk

2013-05-27

Nr jag lste bokens baksidoinfo knde jag ett hrligt pirr som genomsyrade hela kroppen. Upplgget tilltalade mig och historien doftar Hitchcock. Tyvrr misslyckade boken med att leva upp till mina frvntningar. Dialogen r ett tafatt frsk till att leva upp till hrd noir-stmning, men blir mer parodiskt samt huvudpersonerna knns ointressanta. Den enda karaktren som vcker intresse r lnnmrdaren och det r han som r bokens rddande faktor. Synd p ett s lovande upplgg. Godknt.

Iris Eriksson

2013-03-08

Detta r andra boken av Koontz som jag lst, den frsta var Psykopaten, som jag lskade! Denna var ocks vldigt bra, en aning lngsam i brjan kndes det som, trots att allting brjade direkt. Det jag tyckte var.. bde bra och dligt, var att alla samtal de frde med varandra i tre fjrdedelar av boken var ironiska och skmtsamma, typ. Allts, ni vet i filmer nr en situation verkar helt omjlig och allt r helt svart, s sger huvudkaraktren ngonting roligt om allt det hemska, typ sdana kommentarer hela tiden, vilket gjorde att allt kndes s himla.... distanserat. Svrt att frklara. Men det var spnnande hela tiden sedan och det blev lite allvarligare konversationer lngre in i boken, ven om alla skmt och s var roliga de med. Men i alla fall, en bra bok och Koontz r vldigt duktig p att skriva intressanta karaktrer.

Carina Olsson

2012-07-02

Bra och spnnande men blir nd inte mer n en svag fyra i betyg.

Mia Hamrin

2012-05-28

Helt underbar bok. Mycket spnning och en vl genomtnkt bok. Lite annorlunda jmfrt med hans andra bcker. Helt klart lsvrd!

janne lindh

2012-05-06

Spnnande, vlskrivet och ofta med en humoristisk dialog. Men liksom Stephen King har han den negativa amerikanska frmgan att dsla allt fr mycket krut i ondan.

2012-03-29

Det fanns en tid nr Koontz bcker nstan skrmde vettet ur mig. S r det inte lngre. Om han skriver mindre otckt eller om jag r mindre lttskrmd, det vet jag inte, men ngot har hnt. Hjlten r visserligen ingen skrckhistoria, rent genremssigt, utan mer en thriller. Det hade nd kunnat vara riktigt otckt, men jag knner det mer som att det bara blir fr mycket. Less is more, r en devis som faktiskt stmmer vldigt bra och kanske borde fler ta till sig det.

Liam Olsson

2011-10-23

Kul id till en bok. men romans-vinkeln hade han kunnat skippa, Koontz klarar inte av romantik det blir bara larvigt och frutsgbart!

Sussie S

2011-09-09

Har lst flera Koontz men denna var ganska platt.

2010-07-01

Det hr var min fyrtionde bok av Dean Koontz. Han har alltid varit min nst bsta favoritfrfattare, efter Stephen King.

Frut skrev han ju mest skrckbcker. Men nufrtiden s tycker jag att hans bcker r mer som kriminalromaner.

Jag tycker om hans stt att skriva. ven nr det r som mest spnnande, s r det alltid mycket humor i.

Den hr boken var lttlst, spnnande, rolig, och inte frutsgbar. Kan helt klart rekommendera den.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )