Hjälparbyrån 1 - Fallet med den försvunna enhörningen

Edfeldt, Daniel

| 2015

Nova stod tyst en stund och tänkte efter. En hjälparbyrå? Det lät inte alls lika tufft som en detektivbyrå. Inte ens i närheten. Men det var ändå bättre än ingenting alls. Och helt klart roligare än att sitta under ett träd tills det började växa mossa ur öronen. Tvillingarna Nova och Simon har haft ett högst ordinärt sommarlov hittills, men från och med dagen de startar sin halvhemliga hjälparbyrå kommer ingenting någonsin vara alldagligt längre. "Vi löser alla typer av problem" lyder byråns paroll, och så blir det också. Fast ingen av dem hade förstås kunnat förvänta sig att en liten, olycklig skogstomte skulle knacka på och be om deras hjälp med att finna ett försvunnet, magiskt enhörningsföl! Första delen av nya lättlästa serien Hjälparbyrån är en hisnande resa in i det okända - där långt ifrån allt är ofarligt och mysigt. "I bästa sagostil med många fantastiska väsen tar författaren...

4A, Almunge skola

2021-12-17

Det är en rolig äventyrsbok.

Den är bra för den inerhåller mysket spänande och magicka varelser. Ett bra bok tips 7-11 år.

Gullis lästips

2019-07-03

Hjälparbyrån är en spännande bokserie med hisnande äventyr som är fyllda av mytologiska varelser som tomtar, troll, älvor, sjöjungfrurs, näcken och andra sagoväsen. Här har författaren skapat en övernaturlig värld parallellt med våran egna, en värld som känns som att den finns runt knuten, bara man vågar titta lite mer noggrant.

Det här är en bokserie som är någorlunda lättlästa med korta kapitel där vart och varannat kapitel innehåller helt magiska svartvita illustrationer som passar bra vid högläsning. Böckerna passar även för lite mer avancerade nybörjarläsare som gillar fantasifulla äventyr.