Hittebarnet

Halls, Stacey

London, 1754. Bess tittar upp mot byggnaden framför sig. På avstånd hörs barnröster. Hon ska äntligen hämta hem sin utomäktenskapliga dotter Clara. Hon ber och hoppas att flickan lever efter sex år i Foundlinghemmets vård. Hon får ett än värre besked. Clara har redan hämtats - av henne själv. Bess inleder en förtvivlad jakt för att ta reda på vem som har tagit hennes lilla flicka, och varför.  I en annan del av London har en ung änka hållit sig isolerad i sitt hus i tio år. Det förflutna hotar att förgöra den trygga tillvaro hon byggt upp och hon har svårt att ta hand om sitt barn. Hennes nära vän, en ambitiös läkare på Foundlinghemmet, övertalar henne att anlita en barnflicka till sin dotter. Men vågar hon släppa en främling inpå livet?STACEY HALLS, född 1989, växte upp i Lancashire i England. Hon har en bakgrund som journalist och har skrivit för bland annat Guardian, Stylist, Psychologies, The...

Ulla Englund

2023-01-01

Nina Gustafsson

2021-12-18

Hittebarnet känns rätt platt och förutsägbar men är snabbläst och tilltalar säkert många ändå med sina historiska miljöer och berättelse om en mors sökande efter sitt barn.

Den här tyckte jag mycket om! ”Hittebarnet” utspelar sig i 1700-talets London. Bess lämnar bort sitt nyfödda barn till ett barnhem och när hon sex år senare ska hämta tillbaka barnet visar det sig att någon annan redan hämtat henne redan dagen efter hon lämnades in... Boken är mörk, smutsig, tragisk, full av fattigdom och klasskillnader, men också av kärlek och hopp. Ganska orimlig och osannolik, men why not.

Bokdjungeln

2020-12-13

Att jag som småbarnsförälder var uppe och läste till närmare 03.30 säger en hel del om hur jag känner för boken.
Jag tyckte först att delen om den unga änkan var lite tråkig, men den blev faktiskt bara bättre och bättre. Jag tycker historian är väldigt stark och kanske är det för att jag just fått ett barn, och tidigare förlorat ett. Boken väckte väldigt många känslor hos mig. Berättelserna vävs samman på ett snyggt sätt och den har fina beskrivningar av både miljö och personer så jag kunde verkligen se allt framför mig. Jag tycker att detta är en av de bättre historiska romaner jag läst.

Briljant, gripande & skickligt skriven!

2020-11-17

Omslaget var bäst, annars så är det här en roman i svulstig stil och med en hjältinna som visserligen är beundransvärd, men hennes handlande är inte trovärdigt för en hårt arbetande analfabet boende i slummen.
Läste inte ut detta trams. Sjuttonhundratal? - tror inte det.

Bettan_bokprataren

2020-10-28

England 1754, jag kan känna som om jag är där. Ja, Stacey kan verkligen konsten att måla upp en bild av såväl miljöer som personer i sin underbara roman Hittebarnet.
Berättelsen fängslande mig från första sidan och det blev en sträckläsning utan avbrott.

Ett stort plus är det vackra bokomslaget och den trevliga kartan som visar vart i London berättelsen utspelar sig.
En berättelse om två kvinnors kamp om ett barn. Den berör på många olika plan och jag gillar den.
Ett måste om du gilla historiska romaner.