Hitta Violet Park

Valentine, Jenny

| 2011

Jag träffade Violet efter att hon hade dött, men det hindrade mig inte från att lära känna henne.Hitta Violet Park är en charmig och originell historia om att hitta sig själv, berättad av den mest fängslande rösten sedan Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.Sextonåriga Lucas Swain blir nyfiken när har hittar en urna lämnad på en taxifirmas kontor. Eftersom han är övertygad om att han känner en förbindelse med den döda gamla damen i urnan - Violet Park - försöker han få tag i den. Men han har ingen aning om att jakten på Violet Park även kommer att leda honom in på mysteriet kring försvinnandet av hans egen far.Jenny Valentine belönades med Guardians barnbokspris för Hitta Violet Park, som är hennes debutbok."Det kan inte sägas annorlunda: Jenny Valentine är det bästa i ungdomsväg som jag läst på länge. Jag har läst mycket bra, men det här är strålande. Och jag blir alldeles gråtmild...

En natt, när Lucas ska ta en taxi hem, råkar han på Violet. Hon är död och placerad i en urna, och befinner sig vid mötet uppe på en hylla i taxilokalen. Av blogginläggen anledning för Lucas en inlevelse och lyckas få med sig urnan hem. För efter börjar ett sökande efter att få tag på Violets identitet, och kanske ett svar på varför hon stod på en hylla på ett taxiföretag.

Grejen med urnan och Violet är inte bokens huvudsakliga inriktning. Det är mer som något som för handlingen framåt, något som driver lucas. Egentligen handlar det mer om ett sökande efter en frånvarande förälder som en dag bara klev ur genom dörren och aldrig kom tillbaka, och hur man gör som barn i en sådan situation. Att det är så lätt att idolisera den föräldern som inte är där, och klanka ner på den som faktiskt aldrig stack. Lucas brottas Meg skuldkänslor mot sin mamma samtidigt som han är besviken på att hon inte bara rycker upp sig någon gång.

De här två historierna tvinnas samman mer än vad lucas kunnat föreställa sig. Kanske har Violet valt honom som upphittare av hennes urna av en anledning? Vet hon något om pappans försvinnande?

Boken är lagom spännande med en sävlighet som jag gillar. Det blir aldrig så stora grejer av någonting - Lucas kan få kontakt med folk från andra sidan, so what. Hans pappa är borta, kanske mördad efter vad de vet. So what. Lucas träffar sitt livs kärlek men inte heller det är en så stor grej. Jag gillar det.. Boken var som en trevlig kompis att snacka lite med.

=)

Marianne Skoglund

2011-04-28

Udda och filosofiskt, och därtill spännande om hur ung man med försvunnen far kommer vidare i livet genom att ta hand om en urna med aska efter en avliden dam.