Historieväktarna. Uppdraget i London

Blixt, Hanna

| 2021

Del 1 i serien Historieväktarna. Sedan urminnes tider har två hemliga sällskap kämpat mot varandra för att bevara, respektive förändra, historien. När Milton och Iona på något sätt råkar ändra det förgångna så att nazisterna vinner kriget, blir de indragna i ett farligt äventyr. En tidsresa för dem tillbaka till andra världskriget och 40-talets London. Nu måste de ställa allt tillrätta. På en ubåt vid kusten är de med i en av andra världskrigets mest fascinerande händelser, Operation Köttfärs, där en död soldat och förfalskade dokument har en avgörande roll för krigets utgång. Kommer Milton och Iona att lyckas återställa historien och återvända till nutiden så som vi känner den? Med stor träffsäkerhet lyckas Hanna och Jakob Blixt förmedla hur vi alla är med och skapar historia! Böckerna väcker intresse för vår världshistoria och är en bra ingång i både historieämnet och i läsandet....

Gullis lästips

2021-05-06

Det här är en perfekt blandning av spänning och historisk fakta.

”Uppdraget i London” är en tidsresa genom tid och rum och en historiskt spännande bladvändare som tar Milton och Iona genom tidens historia när en tidsresa för dem tillbaka
till 40-talets krigshärjade London. Väl där inser dom att de måste se till så att en av andra världskrigets mest avgörande händelser inte får raderas från historien.

Nu måste de se till så att historiens kugghjul hoppar till sin rätta, annars kan Europas historia förändras där Nazisterna aldrig förlorar kriget och Sverige blir en lydstat.

Nu är de indragna i ett historiskt farligt äventyr där de får möta historiskt viktiga personer och tillsammans på en ubåt vid kusten är med i en av andra världskrigets mest fascinerande händelser, Operation Köttfärs, där en död soldat och förfalskade dokument har en avgörande roll för krigets utgång. Kommer Milton och Iona att lyckas återställa historien och framtiden innan tiden tar slut?”

”Uppdraget i London” är ett riktigt spännande historiskt äventyr som är en otroligt bra bladvändare med högt tempo för bokslukare i åldern 9 till 12 år. Berättelsen håller en på helspänn från första till sista sidan och innehåller spänning, action, dramatiska tidsvändningar, historisk fakta och tidsresor.

Här har den rutinerade författaren Hanna Blixt för första gången skrivit en bok tillsammans med sin make och historieläraren Jakob Blixt.

Tillsammans har de lyckats skriva en hisnande berättelse med hög spänningsnivå med lika mycket fantasi som verklighet.

Det är en bok som öppnar upp för samtal om främlingsfientlighet, värdegrund, mobbning etc.

Boken passar för barn i åldern 9 till 12 år, men kan även användas för elever på högstadiet, då den en bra ingång till både historieämnet och läsandet.

Till boken finns även en tillhörande lärarhandledning där första delen berör bokens handling och där den andra delen innehåller mer fördjupande diskussionsfrågor och aktiviteter kring bokens innehåll.

”Uppdraget i London” är den första delen i trilogin ”Historieväktarna” där andra delen kommer heta ”Gömstället i Amsterdam och tredje kommer heta ”Flykten från Budapest”.

@barnbokstips

2021-04-22

Jag och 8-åringen har läst Historieväktarna Uppdraget i London som är första delen i en triologi. En spännande bok som både jag och sonen flera kvällar ville fortsätta läsa ”bara ett kapitel till”. Boken bygger på den verkliga händelsen Operation Köttfärs där falska dokument placerades hos en död manskropp, vilket lurade tyskarna och hade en avgörande roll för utgången av andra världskriget. Boken handlar om Milton och Iona. De går i samma klass där Milton är ensam och mobbad och Iona populär. När de ska skriva ett arbete ihop och beger sig till skolbiblioteket inser de att de kan ändra det förflutna. De dras in i en bok som för dem tillbaka till 40-talets London och upptäcker att Operation Köttfärs, som ju är en avgörande händelse i andra världskriget, håller på att raderas ur historien. Milton som kan mycket om andra världskriget kommer tillsammans med Iona på saker som kan förhindra detta men kommer de hinna i tid eller finns det risk att de blir kvar i historien? Milton har sedan han var liten en örn i en kedja runt halsen och symbolen dyker upp även under tidsresan, vad betyder den och vad har egentligen mr T i biblioteket för roll? Fortsättning följer i Gömstället i Amsterdam och Flykten från Budapest och dem vill vi absolut läsa!
Hanna Blixt har skrivit många barnböcker innan och även en feelgood för vuxna. Den här serien skriver hon tillsammans med sin man Jakob Blixt som är historielärare. De säger att en anledning till serien är att de vill visa barn och unga att vi alla är med och skapar historia. Alla kan vara med och påverka.

Gustav 10 år:
Uppdraget i London är en spännande bok som handlar om en pojke som heter Milton.
Hans mamma tänkte lämna bort honom som bebis men krockar med den bilen hon kör. Milton hamnar hos fosterföräldrar som tycker om honom.

Milton är ensam mycket och har inga vänner och i skolan är han utfryst och mobbad. Han har en koja och han odlar grönsaker. Han är intresserad av historia.

Han ska göra ett arbete om Kanada med en flicka som heter Iona. De går till biblioteket och där hittar de en bok som tar dem till en annan tid. De har fel kläder och de har hamnat på 40-talet. De hamnar i en ubåt och får vara med i en situation som heter Operation Köttfärs. Det har hänt på riktigt.

Jag tycker att boken var jättebra och man ville bara läsa klart den när man började läsa. Mamma läste högt men jag läste ut den själv för att jag inte orkade vänta. Framsidan är ganska cool.Nu vill jag läsa nästa bok!

Philip 8 år:
Jag tyckte också att boken var spännande. Jag förstår inte varför barnen i skolan är så dumma mot Milton. Han verkar snäll. Det är spännande att boken handlar om kriget också och jag vill läsa mer om kriget och Hitler. Han var en hemsk person. Han verkade inte tycka om någon. Kanske var han mobbad när han var liten och var tvungen att vara elak själv. Det är bra att Iona följde med Milton in i den gamla boken.

AC (mamma):
Detta är en bok som är svår att lägga ifrån sig när man börjat läsa och omslaget inbjuder också till läsning. Att boken utspelar sig i Storbritannien uppskattar jag personligen mycket och det är spännande att boken skapar ett sug hos killarna för att läsa mer om Hitler och kriget. Vi får se vad vi kan hitta på ang det.

Gustav tjuvläste boken och läste klart den innan vi var klara med den men det verkade inte störa honom alls. Han ville veta hur det skulle gå och orkade inte vänta. Det ser jag som ett gott betyg. Att Milton mobbas och är ensam beskrivs också på ett bra sätt och det satte igång många känslor hos Philip som blev upprörd.

Läsningen flöt på bra både för mig och Gustav och nu väntar vi med spänning på nästa bok.

Spännande, underhållande och välskriven!