Historien om Arthur Truluv

Berg, Elizabeth

Under de senaste sex månaderna har Arthur Moses dagar sett likadana ut: Han tar hand om sin rosenträdgård och om sin katt, Gordon, sedan tar han bussen till kyrkogården för att äta lunch vid sin hustrus grav. Artonåriga Maddy Harris är en introvert tjej som tillbringar rasterna på kyrkogården för att undvika de andra tonåringarna i skolan. En eftermiddag gör hon Arthur sällskap en gest som är början på en oväntad vänskap mellan tvåensamma själar. Rörd av Arthurs vänlighet och trofasthet, ger Maddy honom smeknamnet Truluv, äkta kärlek. När Arthurs granne Lucille rör sig in i deras krets, skapas band mellan den osannolika trion och genom hjärtesorger och svårigheter hjälper de varandra att hitta nya möjligheter i livet. Historien om Arthur Truluv är en berättelse om de små gesterna som kan förvandla vänner till familjemedlemmar och om chansen att hitta lyckan i alla åldrar.

2020-12-28

Boken pendlar mellan en 3:a och en 4:a för mig. Jag tycker det här var en trevlig och engagerande liten roman om vänskap mellan generationsklyftorna, förlust och ensamhet. Jag berörs av handlingen och tilltalas av de tre karaktärerna, Arthur, Maddy och Lucille. Den är lättlyssnad och jag läser mer än gärna den fristående fortsättningen på berättelsen.
Men, jag kan inte låta bli att tycka att den är lite hastigt skriven som om författaren haft bråttom när hon skrivit den. Den skulle ha kunnat bli helt superb, men då hade den behövt åtminstone vara femtio sidor längre.
Uppläsaren var helt okej.
Slutbetyg, en stark 3:a!

Anna Christina

2020-01-16

En bok om lite udda tilltygade människor som möts i livet. Och så blir det så bra. Till slut.

Malin R

2019-09-23

En helt underbar historia om änklingen Arthur, tonåriga Maddy och granntanten Lucille. De två första möts på kyrkogården dit Arthur går för att äta lunch i sällskap av sin fru Nola och där Maddy gömmer sig från de andra eleverna på skolan. En osannolik vänskap uppstår.
***
En varm feelgood som jag rekommenderar! 🤗

Eva Möller

2019-07-14

En vacker bok om kärlek sorg och vänskap. Arthur en ensam man över åttio som saknar sin bortgångne fru. Han har sin rosenträdgård och katten Gordon. En annan gång sitter han på verandan hos granntanten som bjuder honom på sina goda kakor. Plötsligt får hon inte tid med Arthur som känner sist ennu mera ensam. Han besöker sin frus gravplats varje dag och äter lunch med henne. Pratar om vad han tänker på och på vad som har hänt sedan sist. En dag träffar han 18-åriga Maddy som ofta drar sig undan till kyrkogårdens frid. Hon har det tufft. Hennes mamma dog när hon bara var 2 veckor gammal och i skolan blir hon mobbad. Hennes pappa har fastnat i sorgen efter modern. Ett vänskapsband uppstår mellan Arthur och Maddy. Måste läsas betyg 5

villa-freja.se

2019-02-13

En finstämd och vacker berättelse. Den har jämförts med En man som heter Ove och även om jag inte tycker att den når upp till Backmans nivå av gestaltning är berättelsen väldigt vacker.

2018-12-26

Varm och ömsint med sorg och ensamhet i grunden. En rätt otrolig vänskap som leder tre människor vidare i livet. Rekommenderas