Historiegeneratorn - Allt är tillåtet i krig och skolpolitik

Wattin, Danny

Spänning, sex och skolpolitik. Konspirationsteorier, oförklarliga försvinnanden och långsökta fågelmetaforer. Historiegeneratorn har allt: Lärarinnor som går ut i krig för att skapa en god klassrumsmiljö, berättelser som får läsare att ta ut skilsmässa och algoritmer som genererar bästsäljande böcker. Ja, till och med fredagsmys och en och annan kränkt liten gubbe.I detta referat från den märkliga plats vi kallar verkligheten, i sex sammanflätade historier, serveras en berättelsebuffé med smak av skratt, spänning, skönhet och sorg. En måltid vi äter så gott som varje dag  utan att ens tänka på vad det är vi egentligen stoppar i oss.  Det här är 1:a novellen av 6 i serien.

Helt ok

2018-07-25

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst fyra böcker tidigare av författaren Danny Wattin. Tre stycken som jag tyckte var sådär. Och en som jag älskade och gav högsta betyget till. Det är en självbiografisk bok, skriven i romanform, som heter Herr Isakowitz skatt. Länken går till min recension av den boken.

Historiegeneratorn är en novellsamling med sex berättelser i. Och på ett lite finurligt sätt så hänger dom lite ihop, trots att dom egentligen har helt skilda historier.

Berättelserna heter Allt är tillåtet i krig och skolpolitik, I de nyseparerade rike är mäklaren kung, Jag är Gabor Papp, Albin & the gigabyte load, Tips till en levande lillebror, och Historiegeneratorn.

Jag tycker väldigt mycket om historierna i den här boken. Dom är både gripande, kluriga, rörande, och lite otäcka. Mycket tankeväckande är dom allihopa.

Rekommenderar boken mycket.