Hissfesten

Emretsson, Hugo

| 2022

Kan man låna någon annans hund, eller räknas det som stöld? Och kan man bli vän med vem som helst, även skolans töntigaste person? Får man stå och titta in genom andras fönster, eller är det att spionera? Sådana saker funderar Linnéa på när hon vandrar genom höstkvällen. Allra helst vandrar hon bort till det gula huset, vars boende hon älskar att spana på och fantisera om. Det här är en berättelse om att stå med fötterna kvar i barndomen, men ha tankarna halvvägs in i de vuxnas värld. Om att ha ett koppel men sakna en hund, om tjuriga gubbar, varma wienerbröd och upptagna mammor. Och om att nya saker hela tiden tar sin början.

Pia Jogér

2023-05-14

Vi får följa 11 åriga Linnéa och genom hennes ögon får vi ta del av ett barns längtan och drömmar. Författaren har med sin berättelse och fina illustrationer skapat en historia som jag önskade alla barn läste för sina föräldrar o alla föräldrar läste för sina barn!

Anders Emretsson

2023-05-01

Fantastisk barnbok med en på en gång vardaglig och magisk atmosfär i både språket och bilderna. Högst njutbar även för vuxna. Rekommenderas varmt!

Underbar bok för både barn (9-12) och vuxna högläsare. Fin och berörande historia, njutbart och lekfullt språk och vackra illustrationer. Rekommenderas!