Hinsides brinner!

Det har gått ett år sedan Linus stängde Porten mellan världarna. Plötsligt får han ett meddelande som han tror kommer från Lionora: "Jag och Hinsides behöver din hjälp! Kom så fort du kan!" Medan Linus förbereder sig för en ny resa står Lionora inför sitt livs svåraste utmaning. Vilhelm har skapat kaos och Hinsides hotas av total förödelse. Linus och Lionora får kämpa för sina liv för att kunna återförenas. Vem kan de egentligen lita på? Hinsides brinner är fortsättningen på Nyckeln till Hinsides.

Gullis lästips

2019-05-30

Hinsides trilogin är en lättläst, men välskriven berättelse för de unga fantasyläsarna med ett hjärta för olikheter och mångfald.
Det är en bokserie som är fylld med det ena spännande äventyret efter det andra i en magisk fantasivärld som stundtals kan bli lite skrämmande. Det som står i centrum i den här berättelsen är syskonkärlek, och vad man kan åstadkomma med fantasins styrka.

Fantasytrilogi om det magiska landet Hinsides fylld av händelser, absurt härliga karaktärer, folkslag, monster, farliga skogar, dimmiga träsk, utmaningar och gåtor.

Det är en otroligt spännande och fantastisk serie som jag varmt rekommenderar alla att läsa denna spännande bladvändare  och få chansen att besöka denna fantasifulla och magiska världen Hindides.

Hinsides trilogin är en bokserien där man får en parallell känsla till Bröderna Lejonhjärta och Mio min mio där spegling av syskonkärlek mellan tvillingarna är ett centralt tema i boken.
Bokserien har även samma magiska charm som Harry Potter böckerna.

Hinsides-trilogin handlar om Linus och hans tvillingsyster Linnea som också har en grav hjärnskada sen födseln. Linnea sitter i rullstol utan förmåga att kommunicera. När sommarlovet kommer så blir det bestämt att syskonen och deras mamma ska spendera sommaren i huset Trakeborg där mamman ska hjälpa till att renovera. Väl där lyckas Linus hitta en nyckel som tar honom till världen Hinsides och ett fantasyäventyr tar vid.
I Hinsides stöter han även på Leonora som är förbluffande lik hans syster Linnea.

A lyssnade på dessa böcker via ljudbok, men de finns även som inbundna vanliga böcker. Jag har försökt att lyssna tillsammans med A när han suttit bredvid samtidigt som jag tapetserat eller rensat ogräs på nya sommarstället. Men helt och hållet har jag inte hört hela böckerna.
A älskade böckerna, och lyssnade igenom alla tre tjocka böcker på strax över 2,5 dygn. Många timmar med ljudboken blev det son han inte kunde slita sig från.
Min upplevelse av boken är att den är otroligt välskriven och riktigt bra, gillar man fantasy som oss så kommer man även uppskatta denna. Om ens barn läst ut Harry Potter så känns Hinsides-triologin som ett bra val att sätta tänderna i här näst. Något jag gillar är att även om den har flera traditionella fantasyinslag så är den även väldigt nyskapande. Vissa fantasyböcker kan jag tycka blir lite tråkiga när de följer en traditionell fantasyberättelseform alldeles för mycket, därtill med starkt normativa könsroller osv - vilket skapar en berättelse som är smått förutsägbar och lite tråkig trots fantasivärlden. Men Hinsides-triologin är riktigt bra på denna fronten och föränderlig. Ger även många bra uppslag för diskussioner som förhöjer den gemensamma läsupplevelsen.
Om man som vi läser högt för barnen ur denna ålderskategorin så tipsar vi lite extra om böckerna - för både barn och vuxna uppskattar dessa böcker. Är man vuxen utan barn så funkar dom nog förmodligen med :-)

Vi uppskattade dessa böcker mycket och hoppas på en ny fantasyserie av Albin eller Karin Alvtegen. 👍

Cecilia Westberg

2018-05-04

Fantastisk bokserie för såväl ung som äldre.