Himmelstrand

Det ser ut att bli en fin dag på Saluddens camping. Himlen är djupblå och gräset underbart grönt. Ändå är någonting helt fel. Igår var allt som vanligt; glada röster, osande grillar, mygg och vin i plastglas. Men nu är allt försvunnet. Campingen, sjön, till och med solen är borta. Det enda som finns är det oändliga gräsfältet, fyra bilar med husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Alla inser de att något ofattbart hänt under natten. Hur ska de kunna ta sig bort från denna orimliga plats? För den gamla världen finns någonstans, ett mobilsamtal går plötsligt fram och radion spelar gamla schlagrar. Snart börjar också märkliga, skrämmande figurer dyka upp. Monstruösa varelser som fötts ur de åtta vuxnas mest traumatiska upplevelser. Och så mörknar himlen. Regnet är på väg, som en befrielse. Men det är ett regn som ingen ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig. Det är nu...

2022-11-24

John Ajvide Lindqvist. Han har en förmåga att skriva om saker (tänk varelser), som jag inte alls gillar att läsa om, på ett sätt som gör att jag trots alla invändningar tycker om. Jag har lite gjort en grej av att läsa hans böcker i den ordning de har kommit ut (med undantag för noveller och novellsamlingar). Nu hade turen, äntligen, kommit till Himmelstrand. En bok som har stått i hyllan i nästan åtta år.

Speciellt läskig skulle jag nog inte kalla den här boken (även om det finns vissa passager som nog skulle kvala in där). Den är mer underlig och får hjärnan att arbeta för högtryck. Jag vet nog faktiskt inte vad den egentligen handlar om, men det spelar ingen som helst roll. Jag blir inte klok på den, men jag kan knappt sluta läsa. Hade jag haft möjlighet så skulle jag ha sträckläst den.

När jag har läst ut Himmelstrand har jag nog fler frågor än svar. Jag försöker tolka. Jag försöker förstå vad författaren vill uppnå. Det är bara att ge upp det. Jag skulle så gärna vilja diskutera det som händer med någon, men jag kan inte tvinga sambon att läsa. Han skulle avsky den här boken. Den är egentligen mer en roman om skräck än en skräckroman. Jag tror ändå, på något sätt, att boken betyder olika för olika personer. Och att det är meningen så. Jag nöjer mig med det.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/11/bok-himmelstrand-av-john-ajvide.html

D

Dinurki Kiev

2021-10-14

Fantastiskt fantasieggande och flummig berättelse.

Annie Sandberg

2021-09-22

Väldigt bra!! Älskar Ajvide. Väldigt skum bok med mycket konstiga saker som händer, fantastiskt.

Erika Hedéen

2021-02-15

Tråkig, platt och helt konstig. Gillade den inte alls! Oerhört besviken

Anna Johansson

2018-12-04

Alltså jag vet inte vad jag skall säga... var denna bra lr dålig?! Okej, språket i boken är väldigt bra även handlingens uppbyggnation, meeeen handlingen makes no sense & slutet! Var det ens ett slut lr glömde John skriva det?
Nu blir det iaf paus från Ajvide för att smälta denna bok, sen får vi se om det blir fler böcker eller inte. (

Helena Flemström

2018-05-08

Mycket bra början. bygger upp karaktärer som man känner för men håller med förre rececenten att slutet känndes kostigt.

Carlos Borgström

2017-08-26

Jag gillade verkligen den här. Ajvide Lindqvist är en mycket skicklig berättare som fångar från första sidan. Konceptet boken bygger på är outstanding. Möjligtvis blev jag lite besviken på upplösningen då boken är lite av en mysteriebok och upplösningen inte är helt tillfredsställande från ett mysterieperspektiv.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Första boken jag läst av denne författare. Påminner om Stephen King, honom var det i och för sig länge sedan jag läste.
Boken började bra och Ajvide Lindqvist är uppenbarligen en skicklig författare. Men efter cirka halva boken börjar jag tröttna på
den, för mycket våldsamheter och övernaturligheter. Tjatigt. Dessutom slutade jag väl i viss mån att bry mig om huvudpersonerna.
Jag kanske borde läsa någon av hans tidigare böcker, de kanske är bättre?

Maria Olofsson

2016-10-06

Annorlunda bok. Jag hade nog kunnat ge den en fyra, men blev lite tjatig närmare slutet, så blir inte mer än en trea ändå. Men bra, spännande, intressant. Ganska "vanlig" i början, inte typisk Ajvideberättelse, men det blir annat med det längre fram. Väcker många funderingar, blir inte riktigt klok på storyn. Läsvärd ändå.

Jacob Lamne

2016-07-04

Inte i klass med Låt den rätte komma in och Lilla stjärna, men en viss episk känsla finns kvar och de genomarbetade personskildringarna likaså (fast de är lite väl mycket Stephen King ibland)

Patrick Fransson

2016-06-05

Helt okej, men inte mer. Långt ifrån det bästa Ajvide skrivit.

Sanna Carlborg

2016-05-30

Sträckläste. Stör mig inte på allt det övernaturliga. Karaktärerna och deras historier fascinerar mig. Fick mig att tänka och leva mig in.

Gunilla Pellerina

2016-02-02

Intressanta karaktärer. Konstig story.

Lotta Kempe

2016-01-27

Människor som har det skitjobbigt eller är skitjobbiga upplever en massa ännu jobbigare saker. Blev uttråkad. Fast jag gillade bönderna och hunden och katten.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Några människor på en gräsmatta. Nästan alla dör. Låter lika kul som det var.

Lotta Strandberg

2015-08-05

Efter Kaffe med rån var ju detta något helt sanslöst underhållande. Omöjlig att inte sträckläsa, spännande karaktärer, välskrivet med bra flyt, skräck och humor i en mix. Enbok som jag aldrig kommer att glömma.

Stefan Wern

2015-08-04

En klockren setup, intressanta persongalleri och en lagom dos mystik och skräck. Så börjar det. Tyvärr håller det inte hela vägen. Alltför många obesvarade frågor för min del. Älskar att bli överraskad, att få en aha-upplevelse mot slutet, men den uteblev tyvärr här. Återigen, en häftig idé, några riktigt galna fenomen och ett par fruktansvärt obehagliga scener. Men på det hela taget ett stort "Och nu då?" efter sista meningen...

Upplägget är genialiskt! John Ajvide Lindqvist är en av Sveriges bästa författare, han skriver unikt och begåvat. Han driver det här upplägget på ett mycket spännande sätt och alla karaktärerna engagerar. Att jag ger de flesta av hans böcker en fyra, istället för en femma, liksom även med den här, är för att jag inte riktigt hänger med i slutet. Det blir liksom för mycket.

Spännande och otroligt bra skriven, som alla hans böcker. Ser fram emot fortsättningen.

Lasse Nordenhem

2015-07-12

Svag. Anade tidigt att man inte skulle få några svar på alla märkligheter och det gillar jag EJ.

Anna Hedenstedt

2015-07-11

Gav den först en trea men har tänkt på det ett tag, att den tyvärr ballade ur för mycket och att allt för mycket av det kittlande spännande blev fånig splatter och det där som ibland gör Stephen King så jobbig mot slutet. Så för första gången i min läsdagbokshistoria har jag i efterhand sänkt ett betyg. Sorry, Ajvide. Jag vill ha liiite mer avslut o säckihopknytningar i fortsättningen. Och mer gåshud och mindre äckel. Det kan du! Vi har sett det förut!

Johan Arvidsson

2015-07-10

En brinnande historia som tänjer på fantasins gränser. Tänjer kanske lite väl mycket ibland och brister i fokuset. En frisk fläkt trots allt!

Christer Fasth

2015-06-01

Första halvan får en fyra - härliga personporträtt och en bra idé om att lämnas i nån slags tomrum och möta andra människor. Andra halvan får en nolla - för mycket blod för mig. Alltså en tvåa totalt.

Henrik R.

2015-03-19

Som vanligt är Ajvides personporträtt otroligt bra och som vanligt målas dessa upp framför en kuliss av mycket bisarra skeenden. Premissen i denna bok är otroligt snyggt, fyra sällskap från en campingplats vaknar upp en morgon på vad som verkar vara en oändlig gräsplätt med fin blå himmel (soligt, men ingen sol) och inget annat. Utforskandet av världen kopplas ihop med personernas historier på en fint sätt. Upplösningen balanserar rätt bra att inte svara på alla frågor men att hinta om något bakomliggande "övernaturligt", men inte utan viss frustration...

En intressant idé, helt klart. Men jag tycker inte alls att världen är tillräckligt utvecklad. Innan denna läste jag Under Kupolen av King, och den har åtminstonne inledningsvis vissa likheter i förutsättningarna med denna, men den är så otroligt mer utvecklad än vad Ajvides värld är här. Eller iaf vad han visar upp, uppföljaren (eller vad det blir) kanske sprider mer ljus (HA!) över saker. Nu känns det mest som olika övernaturliga händelser och situationer staplade på varandra som personerna ramlar omkring mellan, att man aldrig riktigt får någon känsla för världens inneboende logik. Och då kan man bli lite trött på det.

Personportträtten är det iaf inget fel på. Flera som jag blir väldigt förtjust i, och några som jag älskar att hata. Det är välbyggda personer, med historia och allt, helt klart. Men ibland känns det som att han skriver lite väl mallat på något sätt.

Det blir en fyra, men det är inte skitstark tyvärr, beroende på världsbygget. Nog Ajvides svagaste hittils, tror jag.

Johan Pihel

2015-02-18

Ajvide skriver som vanligt en väldigt skrämmande och vardaglig historia.

Jonna

2015-01-06

Blev riktigt besviken av denna bok då hans tidigare böcker varit så otroligt bra, 5:or allihop enligt mig. Början var helt okej med en spännande handling att se fram emot men jag hängde inte alls med i den, allt blev liksom för groteskt och slutet förstod jag inget av. Vad var meningen? Fanns det ens någon?

Maria Klamas

2015-01-05

Bidde inte helt klok på denna... den fångade mig inte alls, det är i alla fall helt klart, samtidigt ville jag inte sluta läsa... knepig kombo... läste i alla fall ut den till slut... funderar nu på vad jag varit med om... det är ett gäng människor som förflyttas från sin camping och de vet inte hur eller var de hamnat inte heller varför... alla bär på sina hemligheter, sina spöken och ryggsäckar... är dessa vägen tillbaka eller bara vägen därifrån... ja det undrar en...

Ewa R

2014-11-15

Slutet lite oklart. Fortsättning följer kanske...

Lisette Bergh

2014-11-13

En välskriven bok, men väldigt konstig handling som aldrig riktigt fångade mig. Blev bara konstigt och skruvat.
Inte denna typ av böcker jag gillar

Linea Essberg

2014-11-10

Jag tycker Ajvide kan vara lite ojämn och jag hade lite gett upp hoppet om han. Men den här blev jag positivt överraskad av. Den var på sina ställen skrämmande och den var spännande även om den här och där blev en aning för märklig och långtråkig. Slutet förstod jag inte riktigt heller, men ska läsa om det och se om jag får någon klarhet i det.
Men den var intressant. En intressant historia.

Jenny Majgren

2014-10-26

Stinker Stephen King, väldigt mycket "Sömnlös" över denna.
Seg och tråkig med några chockförsök som lämnar en dålig smak i munnen.
Ogenomtänkta och överdrivna karaktärer.

Ingrid Bergenudd

2014-10-02

Boken börjar bra, men sedan tycker jag att det spårar ur. Osmakligheterna radas upp. Den slutar också konstigt. Ingen bok som jag rekommenderar, men jag kunde ändå inte låta bli att läsa ut den för att se hur det skulle sluta.

John C

2014-09-22

En morgon vaknar fyra husvagnssemestrande familjer upp och märker att campingen de bodde på är borta, och att de befinner sig på ett ställe långt borta från där de befann sig i går och överhuvudtaget, allt de känner till... hemligheter avslöjas, människor visar sig ha andra egenskaper än vad man kunde ana...
Ajvide är grymt bra på att ge sina karaktärer utrymme, samtidigt känner jag att det blir kanske lite för många karaktärer att hålla reda på. Samt att historien inte riktigt engagerar mig, vilket är riktigt synd då jag mer eller mindre älskat hans tidigare böcker. Så en liten besvikelse är det allt...

2014-09-17

Betyg: 5 av 5.

John Ajvide Lindqvist är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag tror till och med att han är den nästa bästa författaren enligt mig, efter ettan Stephen King.

Självklart så har jag läst allt han har skrivit, och allt har fått högsta betyg av mig. Så förväntningarna på den här boken, John Ajvides första roman på fyra år, var ju skyhöga.

Men förväntningarna blev absolut infriade. För den här boken var precis lika bra som alla hans tidigare. Och som i alla hans böcker, så är det för mig inte själva handlingen som är det viktigaste, utan allt runtomkring.

John Ajvide är helt fantastisk på att skildra människors relationer och känslor. Man kan se personerna framför sig, och känna vad dom känner.

Tio personer, varav åtta vuxna och två barn, plus en hund och en katt är med i boken. Flera av personerna gjorde bestående intryck på mig, men allra mest Lennart och Olof.

Jag grät, jag blev rörd, jag log, jag blev berörd, jag blev illa berörd, och jag blev skrämd.

Jag läste, läste, och läste, för jag kunde inte släppa taget om boken, samtidigt som det kändes så tråkigt när den var slut.

Hoppas verkligen att det inte dröjer fyra år tills nästa roman. Men, men, är John Ajvides böcker alltid så här bra, så är dom värda att vänta på.

Rekommenderar verkligen boken, precis som alla hans tidigare böcker. Och det klart, man måste ju i och för sig tycka om skräck och övernaturligt, även om det inte är det som är det viktiga i böckerna.

(Här är en länk till John Ajvides senaste bok, novellsamlingen ?Låt de gamla drömmarna dö?, från 2011.)

(Och här är en länk till John Ajvides senaste roman, ?Lilla stjärna?, från 2010.)

Tarja Ahlgrén

2014-08-25

Åh, den här historien är så bra! Kan inte sluta läsa trots att jag tycker att det är riktigt riktigt otäckt med den ondska som finns här. Slukade boken på en enda, njutfull sittning!