Himmelsöga

Dahl, Arne

| 2007

Det är sensommar i Stockholm. Rikskriminalens speciella enhet för våldsbrott av internationell art, emellanåt känd som A-gruppen, väntar med visst vemod in hösten. Ett föga uppseendeväckande rån i en videobutik på en bakgata ändrar på den saken. En övervakningskamera fångar förloppet, och bakom rånet tonar någonting fram som får vittgående konsekvenser. En märkvärdig, skrämmande form av brottslighet blottas sakta och tvingar A-gruppen att konfronteras med samtidens allt galnare fixering vid yta och sken.    Samtidigt dras den forne A-gruppsmedlemmen Paul Hjelm in i en internationell härva. En högt uppsatt chef inom säkerhetspolisen försvinner abrupt, och Hjelm sätts på att försöka hitta honom. I takt med att han sugs mot de globala konflikternas dolda epicentrum tvingas han hantera frågan om hur man försvarar sig mot ondskan utan att själv bli ond. Måste verkligen demokratin alltid...

2018-07-28

Som deckarförfattare tillhör Arne Dahl de bättre. Det är sköna karaktärer som man både skrattar åt och med och som känns trovärdiga samt mänskliga. Ett värdigt avslut på A gruppen. Alltid bra intriger berättande och spänning. Inte den bästa i serien men visst får den godkänt.

Peter Boqvist

2017-03-07

Bok nr 10 om A-gruppen blev min första, och är fortfarande min favorit.

2016-04-29

Avslutning för A-gruppen som går att läsa utan att ha läst alla föregående. Men det skulle nog ha varit bättre.
Kul ändå att ha sett A-gruppen i TV-filmer, man har skådespelarna på näthinnan när man läser. Något krångliga turer dock i denna avslutning, och en hel del rent äckligt våld.

Ellinor Karlberg

2016-04-23

Spännande. Älskar hur han skriver.

Helene Forsman

2015-05-20

Denna bok var jättebra.den hade spänning,humor men oxå lite tråkig på vissa ställen.Kommer läsa mer av denna författare!

Ingeborg Amnéus

2014-11-12

En klassisk Arne Dahl-deckare: då är det såhär bra. Otroliga sammanträffanden - visst, men det är så snyggt och genomarbetat att man accepterar det utan vidare.

Gunnel Lindström

2013-10-22

En av de bästa deckare jag läst. Detta är den tionde boken av Arne Dahl. Vilken utveckling sedan den första: Misterioso. Ser fram emot att läsa de övriga åtta. Bra intrig, samhällsperspektiv och humor.

2012-08-31

I den här boken kände jag till fullo igen "min" Arne Dahl igen; ironin, samhällskritiken, finurligheterna, det vackra språket, ja allt finns här. För en gångs skull är det inte heller flera olika brott som hänger ihop, däremot finns det ledtrådar och annat i de andra fallen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/himmelsoga-av-arne-dahl.html

Kurt Löwnertz

2011-03-14

En värdig avslutning på Arne Dahls tioböckersserie om A-gruppen. Efter en trög inledning väver han samman flera historier på ett kanske inte helt trovärdigt, men fascinerande sätt. Och så är den bitvis riktigt spännande.

Mia Dahlstrand

2010-09-09

2010-09-09
Tionde delen om A-gruppen. Spännande och full av samhällsskildringar. Det har varit roligt att läsa om hela serien i (nästan) ett svep. En bra boksommar med andra ord.

Daniel Svensson

2010-06-24

Nej, det känns som att det bara var något han använde i början. Det kändes lite som ett experiment. Jag tyckte också att det var lite sisådär. Men sedan utvecklade det sig till en riktigt bra bok! Bäst i serien?

Mia Enell

2010-04-28

Bra och lite klurig kriminalroman. Jag har till en början lite svårt för "från-ovan-perspektivet" Vi ser X på en bänk", "Nu lämnar vi Y där för att...", men när berättelsen kommer igång överger författaren detta grepp, eller är det bara jag som inte ser det längre?
Klart läsvärd

Mia Enell