Himmelsdalen

Hermanson, Marie

| 2011

Dalen mellan bergen i Schweiz r ett paradis p jorden. Eller tminstone ett paradis fr mnniskor med vissa psykiska kommor, som behver vila upp sig i lugn milj med hg luft, god mat och professionell omvrdnad. S ser det i alla fall ut.Men varfr r det d s frtvivlat svrt att ta sig drifrn? Och vad har alla patienter gjort fr att ta sig dit?Svenske Daniel kommer till Himmelsdalen fr att beska sin tvillingbror Max, som han haft sporadisk kontakt med. Max vill be honom om en tjnst: att byta plats med honom s att han hinner ordna upp lite privata affrer. P grund av en skuld har hans flickvn blivit misshandlad av ett gng skrupelfria kriminella. Bara ngra dagar, s han kan betala skulden och rdda flickvnnen. Snlla? Daniel ger med sig, och Max ger sig av.Men kommer inte tillbaka. Daniel frstr att Max r mycket mer manipulativ och farlig n han ngonsin har trott....

Kajsa Lilludd

2023-06-11

Hermanssons starkaste bok. lskar hennes fantasi.

Anna Kreissl

2021-10-04

S spnnande bok!

Peter Ramstrm

2020-11-15

☹️

Matilda Persson

2020-01-04

Sg tv-serien med samma namn innan jag lste boken vilket antagligen pverkade min lsning d de olika twist and turnsen inte blev lika ovntade. Men det finns snarare fler skillnader n likheter mellan boken och serien.

Jag uppskattar idn till Himmelsdalen men boken r till en brjan trglst och hndelsefattig. Mittendelen r utan tvekan bokens svagaste del. Hade det inte varit fr sluttampen hade Himmelsdalen ftt ett lgre betyg. Kort sagt r boken helt okej.

2018-04-10

Marie Hermanson brukar skriva riktigt bra bcker med lite udda personer och en skildring mellan det troliga och det sinnessjuka. Musselstranden och mannen undertrappan tyckte jag var riktigt bra men den hr boken r rena skrpet. Berttelsen knns s oerhrt konstlad och dialogen likas. dessutom flyter inte sprket. Nej hela boken blir tillrttalagd och kan inte kallas annat n ren skit. Lite krav mste vl finnas frn oss lsare.

Angelika N.

2017-07-12

Obehaglig, klaustrofobisk. Jag blev frustrerad ver att huvudpersonen inte har frmga att st p sig.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-15

Jttebra!

Izabela Horn

2015-10-02

Jtte bra bok, spnnande och samtidigt lttlst. Handlingen tar ovntade vndningar och jag har under lsningen gng blivit verraskad flera gnger.

k a t j a H

2015-06-19

Sknt skruvad.

Sten

2015-05-17

Fantastisk bladvndare!

Magda Ohrt

2015-04-28

lskade den! S spnnande :)

Victoire Marcel

2015-03-12

Konceptet r bttre n utfrandet. En bra bok, men inte mycket mer. Slutet gjorde mig besviken.

Katarina Nord

2015-02-20

Grymt bra, spnnande och udda !

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Marie Hermanson har aldrig gjort mig besviken. ven denna gng har hon byggt upp en spnnande historia om ngot osannolikt, som verkar mycket sannolikt nr Marie beskriver det.

Det kryper i mig av olust nr jag frstr att allt inte str rtt till i Himmelsdalen. En plats i Schweiz dit mnniskor med psykiska problem tar sin tillflykt.

Daniel frn Sverige kommer dit fr att beska sin tvillingbror Max. Nr han vl r dr ber Max Daniel byta plats med honom. Max behver hmta pengar fr att betala maffian fr som annars hotar att misshandla hans flickvn. Daniel r inte riktigt beredd p att g med p verenskommelsen.

Nr Daniel vaknar nsta morgon och upptcker att Max har rest ivg med hjlp av Daniels pass, plnbok och pengar blir han inte glad. nd bestmmer sig Daniel fr att spela med, det rr sig ju bara om ngra dagar.

Allt eftersom dagarna gr inser Daniel att Max inte kommer tillbaka. Det som p ytan ser ut som ett lyxigt hotell r ngot helt annat. Daniel vet bara ett stt att ta sig drifrn, att bertta vem han verkligen r.

Det r d det brjar bli riktigt, riktigt otckt!

En fngslande bok som r mycket svr att lgga ifrn sig. Jag tycker om sprket, personskildringarna, mystiken som anas genom hela boken och slutligen fr sin upplsning och frklaring. Riktigt nervpirrande var det att lsa boken. Rekommenderar den varmt!

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Det r d det brjar bli riktigt, riktigt otckt!

Satu Koivukangas

2014-09-22

Underbar. Boken hll mitt intresse hela vgen. Mycket bra skriven.
Rekommenderar varmt.

2014-08-06

Otaliga r de bloggar dr jag lst positiva saker om Marie Hermanson och hennes bcker. nd har hennes Himmelsdalen sttt hr olst i drygt tv r. Nu r den ntligen lst och jag kan inte pst att jag r helt sld. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/08/himmelsdalen-av-marie-hermanson.html

Emma Svanberg

2014-07-20

Spnnande men utan vertygande dialog

Rolf Hedberg

2014-02-03

Bokens slut perfekt! Helt i paritet med vriga innehllet. Rejlt bottennapp.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-31

Psykopater och onda mnniskor. Ovntade vndningar i boken. Jag har lst med ronen. Lyssnat p allra bsta upplsaren Magnus Roosman.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-26

Om psykopater, gott och ont. Har lst med ronen, ljudbok! Favoritupplsaren. Magnus Roosmann. Men jag tycker inte om banala slut. Bcker mste inte slut bra. Lskigt bra om man hade ftt lgga ifrn dig boken med en knsla av stort obehag...

Solveig Lindkvist

2013-11-20

En vldigt mrklig historia!

Thomas R

2013-10-28

Detta r spnnande om man aldrig sett ngon av crime-serierna p Femman. Och eftersom etern r full av sdana hr, hrm, berttelser s frstr jag hur svrt det mste vara att konma med ngot nytt. Bladvndare, dock.

Nike Fritz

2013-09-23

Riktigt spnnande thriller! Den gastkramande spnningen smyger lngsamt p en. Men slutet hade kunnat vara lite mer utarbetat och lsningen inte s slumpmssig.

Lenita berg

2013-08-29

fascinerande historia som tog vndningar en alls inte kunnat tro.

Mia Miazon

2013-07-14

Fantastisk historia. Bra bok!

Ulla G

2013-03-15

N, efter att ha lst halva kom jag p att jag behver faktiskt inte lsa det hr... S konstruerat, trlig lsning.

Linea Karlsson

2013-03-13

Kunde verkligen inte slppa den ifrn mig. Spnnande och ofrutsgbar rakt igenom!

johanna knutsson

2013-02-24

Spnnande och skriven p ett medryckande stt med en lovande historia som jag grna hade sett rtt mycket mer utsvvande kring.

Ida

2013-01-14

obehaglig historia som man lser i ett nafs eftersom man bara mste veta hur det gr. r dock lite besviken p slutet.

emmakicki

2013-01-14

Spnnande men jag hade hoppats p ytterligare ngon vndning i historien mot slutet.

Erik Eriksson

2012-10-18

En typisk Hermansson bok! Frst tror man en sak och sedan prvas lsaren att se en annan version! Klart lsvrd!

En jttebra bok! Den skulle ha ftt fem stjrnor om det inte vore fr att jag blev lite besviken ver slutet, det kunde varit mer i samma stil som resten av boken, men blev lite fr traditionellt.

Linda Aulin

2012-10-07

Var skeptisk i brjan, men kunde inte sluta lsa.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

En annorlunda bok, men spnnande handling vilket gjorde att jag nstan strcklste den. Det som drar ned betyget r det lite ljliga slutet.

Victoria Antonsson

2012-08-23

Spnnande hela tiden, kuslig och lite obehaglig - men det r ocks det som gr boken bra! Personbeskrivningen av Daniel drar ner betyget. Hans reaktioner knns ofta lite fr samlade och lugna och jag str mig p hans naivitet. Men helt klart lsvrd!

Marianne L

2012-08-11

Himmelsdalen en plats omringade av trng ptrngade berg i alperna dr tv tvillingar trffas. Berttelsen lika tt och ptrngande som bergen runt dalen. Finns det en vg ut ur dalen? Problemen som uppstr. Varfr r de dr och vad kan de gra? Denna boken r mycket bra som Marie Hermanssons bcker brukar vara. Vi stlls infr psykiska problem och moraliska dilemman. Vem r frisk, vem vad gr oss sjuka, kan vi pverka?

Josefine Ejebjrk

2012-08-01

Nja, fick ingen rytm i boken och knde snart att jag inte brydde mig om vad som hnde med karaktrerna. Hade hoppats p mer.

Martin Spiik

2012-07-21

De frsta tre fjrdedelarna av boken var riktigt bra. Slutet var tyvrr lite smre.

eva arkelid

2012-07-21

en spnnande och otck bok skulle kunnat f hgre pong men slutet var inte i klass med boken i vrigt

sonja rosin

2012-07-17

Vilken historia. Spnning och verraskande frn frsta sidan till den sista. Helt osannolik men s spnnande. Marie Hermanssons bsta?

Ulla Englund

2012-07-16

Jag har lyssnat p radiofljetongen Himmelsdalen, Martin Halland lste de 33 delarna, Marie Hermanson har skrivit en spnnande och underhllande roman om psykopater. Allt r inte som man tror vid den frsta kontakten.

Elisabeth Karlberg

2012-07-10

En helt klart "annorlunda" historia. Otck, fngslande och alltigenom fiktion - hoppas jag..............

Annelie Andersson

2012-06-29

Kuslig

Elin Rickmarker

2012-06-27

Spooky och mycket bra!

Emma Hortlund

2012-06-23

Himmelsdalen handlar om Max som sitter p en klinik i Schweiz fr att vila upp sig. En dag fr han besk av sin tvillingbror Daniel och vertalar honom att ta Max plats under ngra f dagar medan Max lmnar kliniken fr att skaffa pengar till klinikkostnaden. Men Max kommer inte tillbaka och efter att Daniel i flera dagar har lurat alla att han r Max s trttnar han p att vnta och frsker vertala psykologer och andra patienter att han egentligen r Max tvillingbror. Det brjar ocks g upp fr Daniel att kliniken egentligen inte alls r ett stlle fr att terhmta sig p efter en utbrndhet, utan en plats fr ngot helt annat.

Handlingen tycker jag lter som ngot som passar Hermanson, men det blir inte lika mystiskt som i tidigare bcker. Himmelsdalen r en bra och spnnande bok, men den r inte vad jag frvntar mig av Marie Hermanson.