Himmelsdalen

Hermanson, Marie

| 2011

Dalen mellan bergen i Schweiz är ett paradis på jorden. Eller åtminstone ett paradis för människor med vissa psykiska åkommor, som behöver vila upp sig i lugn miljö med hög luft, god mat och professionell omvårdnad. Så ser det i alla fall ut.Men varför är det då så förtvivlat svårt att ta sig därifrån? Och vad har alla patienter gjort för att ta sig dit?Svenske Daniel kommer till Himmelsdalen för att besöka sin tvillingbror Max, som han haft sporadisk kontakt med. Max vill be honom om en tjänst: att byta plats med honom så att han hinner ordna upp lite privata affärer. På grund av en skuld har hans flickvän blivit misshandlad av ett gäng skrupelfria kriminella. Bara några dagar, så han kan betala skulden och rädda flickvännen. Snälla? Daniel ger med sig, och Max ger sig av.Men kommer inte tillbaka. Daniel förstår att Max är mycket mer manipulativ och farlig än han någonsin har trott....

2018-04-10

Marie Hermanson brukar skriva riktigt bra böcker med lite udda personer och en skildring mellan det troliga och det sinnessjuka. Musselstranden och mannen undertrappan tyckte jag var riktigt bra men den här boken är rena skräpet. Berättelsen känns så oerhört konstlad och dialogen likaså. dessutom flyter inte språket. Nej hela boken blir tillrättalagd och kan inte kallas annat än ren skit. Lite krav måste väl finnas från oss läsare.

Angelika N.

2017-07-12

Obehaglig, klaustrofobisk. Jag blev frustrerad över att huvudpersonen inte har förmåga att stå på sig.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-15

Jättebra!

Izabela Kosznik

2015-10-02

Jätte bra bok, spännande och samtidigt lättläst. Handlingen tar oväntade vändningar och jag har under läsningen gång blivit överraskad flera gånger.

k a t j a H

2015-06-19

Skönt skruvad.

Sten

2015-05-17

Fantastisk bladvändare!

Magda Ohrt

2015-04-28

Älskade den! Så spännande :)

Victoire Marcel

2015-03-12

Konceptet är bättre än utförandet. En bra bok, men inte mycket mer. Slutet gjorde mig besviken.

Katarina Nord

2015-02-20

Grymt bra, spännande och udda !

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Marie Hermanson har aldrig gjort mig besviken. Även denna gång har hon byggt upp en spännande historia om något osannolikt, som verkar mycket sannolikt när Marie beskriver det.

Det kryper i mig av olust när jag förstår att allt inte står rätt till i Himmelsdalen. En plats i Schweiz dit människor med psykiska problem tar sin tillflykt.

Daniel från Sverige kommer dit för att besöka sin tvillingbror Max. När han väl är där ber Max Daniel byta plats med honom. Max behöver hämta pengar för att betala maffian för som annars hotar att misshandla hans flickvän. Daniel är inte riktigt beredd på att gå med på överenskommelsen.

När Daniel vaknar nästa morgon och upptäcker att Max har rest iväg med hjälp av Daniels pass, plånbok och pengar blir han inte glad. Ändå bestämmer sig Daniel för att spela med, det rör sig ju bara om några dagar.

Allt eftersom dagarna går inser Daniel att Max inte kommer tillbaka. Det som på ytan ser ut som ett lyxigt hotell är något helt annat. Daniel vet bara ett sätt att ta sig därifrån, att berätta vem han verkligen är.

Det är då det börjar bli riktigt, riktigt otäckt!

En fängslande bok som är mycket svår att lägga ifrån sig. Jag tycker om språket, personskildringarna, mystiken som anas genom hela boken och slutligen får sin upplösning och förklaring. Riktigt nervpirrande var det att läsa boken. Rekommenderar den varmt!

Kim M. Kimselius

2015-02-01

Det är då det börjar bli riktigt, riktigt otäckt!

Satu Koivukangas

2014-09-22

Underbar. Boken höll mitt intresse hela vägen. Mycket bra skriven.
Rekommenderar varmt.

2014-08-06

Otaliga är de bloggar där jag läst positiva saker om Marie Hermanson och hennes böcker. Ändå har hennes Himmelsdalen stått här oläst i drygt två år. Nu är den äntligen läst och jag kan inte påstå att jag är helt såld. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/himmelsdalen-av-marie-hermanson.html

Emma Svanberg

2014-07-20

Spännande men utan övertygande dialog

Rolf Hedberg

2014-02-03

Bokens slut perfekt! Helt i paritet med övriga innehållet. Rejält bottennapp.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-31

Psykopater och onda människor. Oväntade vändningar i boken. Jag har läst med öronen. Lyssnat på allra bästa uppläsaren Magnus Roosman.

Eva-Marie Nilsson

2014-01-26

Om psykopater, gott och ont. Har läst med öronen, ljudbok! Favorituppläsaren. Magnus Roosmann. Men jag tycker inte om banala slut. Böcker måste inte slut bra. Läskigt bra om man hade fått lägga ifrån dig boken med en känsla av stort obehag...

Solveig Lindkvist

2013-11-20

En väldigt märklig historia!

Thomas R

2013-10-28

Detta är spännande om man aldrig sett någon av crime-serierna på Femman. Och eftersom etern är full av sådana här, hrm, berättelser så förstår jag hur svårt det måste vara att konma med något nytt. Bladvändare, dock.

Nike Fritz

2013-09-23

Riktigt spännande thriller! Den gastkramande spänningen smyger långsamt på en. Men slutet hade kunnat vara lite mer utarbetat och lösningen inte så slumpmässig.

Lenita Åberg

2013-08-29

fascinerande historia som tog vändningar en alls inte kunnat tro.

Mia Miazon

2013-07-14

Fantastisk historia. Bra bok!

Sanna Carlborg

2013-04-28

Lurad av omslaget, typcitaten och boktipsets betygsestimat. Jag hade inte läst Hermanson innan och hade förväntat mig något djupare språkligt och innehållsmässigt. Känns som att det här är en bok man otroligt lätt skulle kunna omvandla till en halvspännande, kommersiell hollywoodfilm. (Någon nämnde Shutter Island, precis de associationerna fick jag också.) Ja, det är spännande, visserligen rätt förutsägbart. Men inte vad jag ville ha.

Ulla G

2013-03-15

Nä, efter att ha läst halva kom jag på att jag behöver faktiskt inte läsa det här... Så konstruerat, trälig läsning.

Linea Karlsson

2013-03-13

Kunde verkligen inte släppa den ifrån mig. Spännande och oförutsägbar rakt igenom!

johanna knutsson

2013-02-24

Spännande och skriven på ett medryckande sätt med en lovande historia som jag gärna hade sett rätt mycket mer utsvävande kring.

Ida

2013-01-14

obehaglig historia som man läser i ett nafs eftersom man bara måste veta hur det går. är dock lite besviken på slutet.

emmakicki

2013-01-14

Spännande men jag hade hoppats på ytterligare någon vändning i historien mot slutet.

Stefan Antonsson

2012-11-14

Tyckte den var spännande.

Erik Eriksson

2012-10-18

En typisk Hermansson bok! Först tror man en sak och sedan prövas läsaren att se en annan version! Klart läsvärd!

En jättebra bok! Den skulle ha fått fem stjärnor om det inte vore för att jag blev lite besviken över slutet, det kunde varit mer i samma stil som resten av boken, men blev lite för traditionellt.

Linda Aulin

2012-10-07

Var skeptisk i början, men kunde inte sluta läsa.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

En annorlunda bok, men spännande handling vilket gjorde att jag nästan sträckläste den. Det som drar ned betyget är det lite löjliga slutet.

Victoria Antonsson

2012-08-23

Spännande hela tiden, kuslig och lite obehaglig - men det är också det som gör boken bra! Personbeskrivningen av Daniel drar ner betyget. Hans reaktioner känns ofta lite för samlade och lugna och jag stör mig på hans naivitet. Men helt klart läsvärd!

Marianne L

2012-08-11

Himmelsdalen en plats omringade av trång påträngade berg i alperna där två tvillingar träffas. Berättelsen lika tät och påträngande som bergen runt dalen. Finns det en väg ut ur dalen? Problemen som uppstår. Varför är de där och vad kan de göra? Denna boken är mycket bra som Marie Hermanssons böcker brukar vara. Vi ställs inför psykiska problem och moraliska dilemman. Vem är frisk, vem vad gör oss sjuka, kan vi påverka?

Josefine Ejebjörk

2012-08-01

Nja, fick ingen rytm i boken och kände snart att jag inte brydde mig om vad som hände med karaktärerna. Hade hoppats på mer.

Martin Spiik

2012-07-21

De första tre fjärdedelarna av boken var riktigt bra. Slutet var tyvärr lite sämre.

eva arkelid

2012-07-21

en spännande och otäck bok skulle kunnat få högre poäng men slutet var inte i klass med boken i övrigt

sonja rosin

2012-07-17

Vilken historia. Spänning och överraskande från första sidan till den sista. Helt osannolik men såååå spännande. Marie Hermanssons bästa?

Ulla Englund

2012-07-16

Jag har lyssnat på radioföljetongen Himmelsdalen, Martin Halland läste de 33 delarna, Marie Hermanson har skrivit en spännande och underhållande roman om psykopater. Allt är inte som man tror vid den första kontakten.

Elisabeth Karlberg

2012-07-10

En helt klart "annorlunda" historia. Otäck, fängslande och alltigenom fiktion - hoppas jag..............

Annelie Andersson

2012-06-29

Kuslig

Elin Rickmarker

2012-06-27

Spooky och mycket bra!

Emma Hortlund

2012-06-23

Himmelsdalen handlar om Max som sitter på en klinik i Schweiz för att vila upp sig. En dag får han besök av sin tvillingbror Daniel och övertalar honom att ta Max plats under några få dagar medan Max lämnar kliniken för att skaffa pengar till klinikkostnaden. Men Max kommer inte tillbaka och efter att Daniel i flera dagar har lurat alla att han är Max så tröttnar han på att vänta och försöker övertala psykologer och andra patienter att han egentligen är Max tvillingbror. Det börjar också gå upp för Daniel att kliniken egentligen inte alls är ett ställe för att återhämta sig på efter en utbrändhet, utan en plats för något helt annat.

Handlingen tycker jag låter som något som passar Hermanson, men det blir inte lika mystiskt som i tidigare böcker. Himmelsdalen är en bra och spännande bok, men den är inte vad jag förväntar mig av Marie Hermanson.

Jakob Nylin

2012-05-26

Himmelsdalen, ett paradis som visar vara sig ett helvete Huvudpersonen blir fråntagen sin identitet och placerad i det som liknar ett fängelse för dårar, men vad är sjukt och friskt? Är det verkligen patienterna? Fängslande skrivet och fasligt skrämmande.

2012-05-25

Gillade den inte i början men sedan växte den sig starkare och starkare. Fascinerande ämne boken cirkulerar runt, kul med något jag upplever som originellt. Funderar lite på hur författaren kom på att skriva om denna idé. En hel del spännande karaktärer.

Pia Stendahl

2012-05-15

Marie Hermanson är en ny bekantskap för mig trots att hon givet ut flertalet böcker. Det är dock en angenäm ny bekantskap. Boken är mycket välskriven och riktigt spännande. Boken är spännande på ett helt annat sätt en de flesta andra spänningsböcker.

Det som gjorde boken så spännande var att jag inte hade en aning om var handlingen skulle ta vägen. Dessutom funderade jag mycket på om allt som framkom var ”verkligeheten” eller om det bara var en karaktärs upplevelse av verkligheten.

Marie Hermansons miljöbeskrivningar är levande och det känns som om jag är på plats och kan andas in den friska alpluften. Även karaktärsbeskrivningar är genomarbetade och intressanta.

Gillar du lite annorlunda och fängslande bok med hög spänning i ett lite lugnare tempo så kan Himmelsdalen kanske vara något för dig.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Anna-Karin L

2012-05-12

Ännu en Hermansson-bok som jag gillade. Ingen vanlig thriller, men riktigt spännande. Lite svagare i mittenpartiet, men ändå en bladvändare. Bra karaktärer, men ingen man vågade lita på.

Sara

2012-05-11

En mardröm!

Lotta Lettenström

2012-05-05

Jag tyckte väldigt mycket om denna bok. Marie Hermanson skriver bra böcker med en extra knorr. Bitvis tyckte jag boken var riktigt otäck. Scenariot med en hel dal med psykopater och en frisk person bland alla dom.

Mycket spännande och välskriven bok....man får en klaustrofobisk känsla när man läser. Det som händer i boken skulle faktiskt kunna hända i verkliga livet!

Maria Jönsson

2012-04-12

Den är spännande helt igenom. Bra bok, jag gillar slutet som någon annan inte gjorde.

Ann Simonsson

2012-04-04

Riktig bra och lättläst story. Slutet kunde varit bättre, känns som författaren sjäv tappade tråden. Men rekomnenderar bokan ändå.

Merja A

2012-03-31

En dystopisk rysare! Marie Hermansson när hon är som bäst. Jag både njöt och förfasades.

inga olsson

2012-03-26

Spännande som en thriller utan att vara en sådan. Ställer frågor om vad som är normalt, vad som är friskt resp sjukt.

Miriam T

2012-03-12

Riktigt intressant och obehaglig bok som jag varmt rekommenderar!

Läs min recension på min blogg:

Jennie Durukan

2012-02-16

En riktig bladvändare!

Ingeborg Amnéus

2012-02-16

Spännande grundhistoria, men ett otroligt forcerat slut vilket sänker betyget rejält. Det kändes som om författaren bara ville få ett snabbt avslut på historien.

Spännande och skrämmande berättelse. Den är lättläst och lättillgänglig och fungerar bra som spänningslitteratur. Jag önskar ändå att författaren hade gått lite mer på djupet med resonemangen kring vad som är en ond människa och vad som är berättigat i vetenskapens namn.

Annimoure Nilsson

2012-01-17

Ännu en bok som känns som om den är ett filmmanus till en sci-fi thriller från 1984. Den känns inte svensk, och författarspråket "känns" som om det är en man som skrivit den då den hela tiden är skrivet utifrån den manliga huvudpersonen och att kvinnor är väldigt avlägsna i boken.

Jag gillar tanken på upplägget. Den blev lite långsam på mitten, de partier där han försökte få de andra i Himmelsdalen att förstå hans rätta identitet. På slutet hände allt så snabbt däremot, kanske lite för snabbt istället. Ett oväntat slut, men jag tycker ändå att Marie fixade det rätt snyggt ändå.

Maria Palm

2012-01-16

Hermansson är Hermansson och jag gillar det verkligen. Slukar boken men fastnar en aning i slutet. Känns som det blir ett uns för mycket av allt. Detta är enda anledningen till min 4:a istället för 5:an. Men sammantaget: LÄS!

Obehaglig, klaustrofobisk och kuslig = riktigt bra med andra ord!

Lotta Berling

2011-12-05

Jag associerar till Shutter Island (filmen). Hermanson lyckas bra med att hålla mig i ovisshet ända till slutet, och jag litar inte på någon av karaktärerna. Det är spännande, välskrivet och lättläst.

Gunvor Maazon

2011-12-04

Handlingen skruvas och blir mer och mer klaustrofobisk. Upplösningen sådär - läsvärt men inte Hermansons bästa.

2011-11-25

Kusligt ryslig och helt vanvettigt spännande! Handlar om två tvillingbröder som har ett identiskt yttre men ett absolut oidentiskt inre. Daniel luras att byta plats för ett par dagar med sin bror Max som tillbringar sitt liv på ett "hälsohem" bestående av all världens psykopater... frågan är ju om det är patienterna eller personalen man ska vara rädd för?

2011-11-23

Börjar som en mardröm...men den tappar och mot slutet känns det nästan fånigt. Men den är klart läsvärd.

Anita H

2011-11-13

Lite svår bok men ändå bra

Sara Urger

2011-11-10

Mycket bra bok, det bästa jag har läst av Hermanson hittills. Hon är otroligt bra på att skapa en mystisk, obehaglig stämning i sina böcker och hon lyckas mästerligt med det i Himmelsdalen.

Michaela Schuller

2011-11-08

Älskade den! Tvära vändningar och kunde verkligen inte släppa den. Fick en att fundera på vårt samhälle.

Heléne Nilsson

2011-11-05

Är mycket förtjust i Hermansons suggestiva prosa - ligger nära det aningens galna och inte så lite över gränsen till det farliga. Här - i smått klaustrofobisk alpmiljö - drivs man mot ett oundvikligt slut som...nej, jag ska inte avslöja mera - läs den!

Anna Hellberg

2011-11-04

Den började jättebra men sedan vet jag inte vad som hände och slutet ska vi inte prata om Marie fick nog skrivkramp eller nåt en besvikelse med tanke på början

Åh himmel vilken pageturner!! Totalt solgt på denna psykologiska thriller, som inte kan lämna någon oberörd. Fick bitvis lite "Gökboet"vibbar. I love Marie Hermansson!

Engelska Väninnan

2011-10-10

Lättläst och småspännande. Med facit i handen tycker jag inte att denna rövarhistoria är läsvärd.

Ingrid Herrström

2011-10-04

Fantasin når alptopparnas höjder, men slutet dess djupa dal, var för anstränger man sig inte att avsluta? Det finns mycket att pratat om denna bok, många teman tas upp.

Anna Dybeck

2011-10-02

Intressant och spännande. Man vill veta hur det ska gå! Inte i klass med Musselstranden men en svag 4:a kan jag bjuda på.

2011-09-06

Marie Hermanson har skrivit och gett ut tio stycken böcker, och jag har nu läst nio av dom. Jag upptäckte henne sent, och har försökt att få tag i hennes gamla böcker, och lyckats med alla utom ”Tvillingsystrarna” från 1993.

Jag har tyckt mycket om hennes tidigare böcker, och här är en länk till min recension på en av dom bästa, ”Musselstranden” från 1998.

Maries nya bok, ”Himmelsdalen” var också mycket bra. Jag tyckte att den var lite annorlunda, stilmässigt, än hennes tidigare böcker. Men det gjorde inget, för den var som sagt var mycket bra ändå.

”Himmelsdalen” var mycket välskriven, lättläst, engagerande, tankeväckande, och spännande. Och jag kan varmt rekommendera boken.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Karin D

2011-08-21

Fantastiskt spännande och skrämmande historia om en något ofrisk man som lyckas övertala sin identiska tvilling att ta hans plats några dagar på behandlingskliniken där han är inlagd. Naturligtvis kommer han inte tillbaka...

Anna Lindström

2011-08-17

En riktig sträckläsarbok. Jag sögs in direkt i Himmelsdalen! Mycket bra skriven underhållning. Den första boken jag läser av Hermanson men måste nog läsa fler :)