Himmel över Alaska

Hannah, Kristin

I ?Himmel över Alaska? visar Kristin Hannah åter att hon är en mästare på att skildra komplicerade mänskliga relationer, denna gång på en lika storslagen som utmanande plats. Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken ? så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. ?Himmel över Alaska? är en berättelse om att växa upp under hårda prövningar, men också om att hitta hem och om kärleken som övervinner allt.

Betyg: 4,5 av 5.

Den amerikanska författaren Kristin Hannah har gett ut cirka tjugofem böcker varav cirka femton stycken finns översatta till svenska. Jag har läst fyra böcker av henne tidigare, En flicka som kallas Alice, Nattvägen, Vad som än händer, och Flyga vilse. Tyckte mycket om dom alla fyra.

Nu har jag läst hennes senaste bok, Himmel över Alaska, och jag tyckte mycket om den också.

Boken utspelar sig i Alaska, och den innehåller helt fantastiska miljöbeskrivningar. Men det är också ett starkt familjedrama om en dysfunktionell familj. Och om kärlek och vänskap.

Boken var väldigt bra. Spännande och berörande. Rekommenderas varmt.

Jag har läst ett flertal böcker av Kristin Hannah innan och gillar hennes sätt att skriva. Himmel över Alaska är en roman som berör. Trettonåriga Leni får ständigt tassa på tå och läsa av pappans humör. Innan pappan ryckte in i kriget var han en glad och snäll pappa, men sen han kom hem är det en helt annan pappa som får ständiga raseriutbrott. Ideligen rycker han upp familjen i tron om att hitta ett bättre liv någon annanstans och Leni har blivit lite av en expert på att börja i nya skolor. Nu har pappan ärvt en liten stuga med mark mitt ute i Alaska och familjen ger sig åter iväg.

Jag gillar hur författaren skildrar naturen, djuren och livet i Alaska. Det känns så äkta och författaren fångar den dagliga kampen med att bo så ensligt på ett fenomenalt sätt. Efteråt läser jag att hon själv bott i Alaska under flera år, inte konstigt att livet i Alaska känns så verklighetstroget. Något hon också gör otroligt bra är att skildra relationer. I boken är det en familj som lever under ständig stress och rädsla för var pappan ska hitta på. Jag känner med Leni och lider med henne lika mycket som jag hejar på henne för att hon ska få ett bättre liv. Jag blir frustrerad och ganska irriterad på hur hennes mamma beter sig, varför kan inte hon göra mer för Leni!? Boken är en riktig tegelsten, men det märks inte när jag läser. Det är en bok med starkt driv och när det kommer till en viss vändning i boken kan jag inte sluta läsa, jag läser till klockan tre på natten och slår igen boken först när jag läst ut. Himmel över Alaska är en fängslande och omskakande bladvändare som utspelar sig i intressant miljö. Jag gillar den!

Gripande, fängslande & välskriven!

2019-12-27

Mycket bra. Stundtals sitter man med hjärtat i halsgropen och undrar vad som ska hända härnäst. Men samtidigt så hjärtlig gemenskap och vackra naturskildringar.
Har läst flera av hennes böcker och ingen har gjort mig besviken, tvärtom.

2019-12-14

540 sidor ren njutning. Det är vackert, upprörande, skrämmande och framförallt kärlek och vänskap. Rekommenderas!

Eva Boktokig

2019-11-30

Vilken fantastisk berättelse! Jag är fortfarande helt uppslukad av den fastän det gått mer än en vecka sedan jag läste sista sidan.

Det är en riktig roman-roman som tar läsaren med storm. Kristin Hannah lyckas väva ihop det tragiska med det hoppfyllda och allt i en miljö som speglar både ljus och mörker på bästa sätt. Jag blir både lockad av Alaska och avskräckt. Jag tycker jag växt upp ensligt, men det är inget mot detta. Men samtidigt så finns det en tjuskraft i den storslagna naturen och hur människorna lever och tar hand om varandra.

Författaren är dessutom en mästare på att skildra de trasiga relationerna. Det känns äkta och man är verkligen med på Lenis berg och dalbana. Ibland håller jag andan inför vad som ska ske.

Himmel över Alaska” går in på listan som en av årets favoriter.