Himmel över Alaska

Hannah, Kristin

I ?Himmel över Alaska? visar Kristin Hannah åter att hon är en mästare på att skildra komplicerade mänskliga relationer, denna gång på en lika storslagen som utmanande plats. Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken ? så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. ?Himmel över Alaska? är en berättelse om att växa upp under hårda prövningar, men också om att hitta hem och om kärleken som övervinner allt.

2023-05-13

För nästan exakt tio år sedan läste jag en bok av Kristin Hannah, som jag inte gillade speciellt mycket. Under åren som gått så har jag sett att många ändå gillar hennes böcker och när sambon hittade Himmel över Alaska i bokhyllan på jobbet (där de fick plocka med sig, om de ville) så sa jag till honom att ta den. Just den verkade många tycka om. I år fick hon vara med i min Vi möts igen-utmaning.

Jag har så länge jag kan minnas varit lockad av Alaska och jag kan inte påstå att den lockelsen blev mindre efter att ha läst den här boken. Tvärtom, faktiskt. Naturen är en minst lika viktig karaktär som människorna och här kryllar det av otroliga miljöbeskrivningar. Om jag hade haft obegränsat med semester så skulle jag omedelbart bokat den där resan som jag har kikat på så många gånger. En sak som jag ställer mig lite frågande inför är att det görs så stort nummer av de långa och mörka vintrarna. Homer, staden som ligger i närheten, ligger på 59:e breddgraden. Då hamnar man ungefär i höjd med Stockholm. Efter lite googling så verkar vädret vara i det närmaste likvärdigt. Kanske måste man vara amerikan för att tycka att det är svårt att leva med.

Kristin Hannah förvaltar sin andra chans ganska väl med Himmel över Alaska, även om jag tycker att boken ofta balanserar på det alltför sentimentalas gräns och ibland tippar det över på fel sida. Allra värst blir det de sista 150-200 sidorna eller så, då blir det på tok för tårdrypande. Utan det så hade det här varit en riktigt bra historia. Här visas i alla fall mänsklighetens bästa och värsta sidor.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/05/bok-himmel-over-alaska-av-kristin-hannah.html

Kerstin Kolm

2023-03-25

En bok med huvudtema våld i nära relationer och medberoende.

Henrik Johansson

2023-01-11

En blandning mellan beskrivingar av fantastiska miljöer och våld, alkoholism och sjukdom. Sista tredjedelen känns lite för gråtmild.

Maria Jacobsson

2022-08-30

Inte alls min typ av bok egentligen, men blev rekommenderad denna av en kompis som läser mycket. Och kanske hade jag inga höga förhoppningar, men boken fänglsde mig oerhört. Man får i boken följa Leni, som är 13 år och trött på att alltid flytta, när de flyttar till Alaska. Känslan att familjen flyr från något är påtaglig och obehaget växer inom mig när jag läser om Lenis uppväxt och alla hinder som står ivägen för henne att leva ett normalt ungdomsliv. Boken berör på djupet och beskrivningarna av naturen och personerna är väldigt levande. Jag blir nyfiken på om författarens andra böcker verkligen kan vara lika bra?

Hanna Gyllberg

2022-07-24

Mycket bra. Älskar miljöerna och människorna.

Therese Öhman

2022-02-05

Hennes bästa bok hittills. Gripande, spännande och totalt omöjlig att lägga ifrån sig

Ulrika Dahl

2021-11-01

spännande och intressant. Målande beskrivningar av både personer och natur.

Ann Lavinder

2021-10-26

Otroligt bra bok!

Anna-Karin Larsson

2021-10-07

Boken fängslade mig från start och jag kunde inte lägga den ifrån mig. Så otroligt bra bok!

Alexandra Nissen

2021-10-05

En riktig favoritbok. En underbar berättelse med fantastisk miljöskildring. Och min favorituppläsare Anja som gör boken helt magisk.

Åh vad jag hade sett fram emot ”Himmel över Alaska”! Boken är från 2018 och eftersom jag mest läser nya böcker med kötid (eller recensionsexemplar) fick den här vänta lite. Värt väntan? OH YES! Tegelstensläsning som är bra från första sidan. Eller ja, är inte helsåld på slutet av nån anledning, men på allt annat. Precis som ”alla andra” älskar jag naturbeskrivningarna och gestaltningarna. Som svensk är det kanske inte jättesvårt att föreställa sig de långa vintrarna eller långa somrarna, men det är intressant att läsa om hur inflyttade till Alaska behöver vänja sig. Själva är vi ju uppvuxna med det. Innehållet matchar dock inte beskrivningen på omslaget. ”Familj i kris” och ”komplicerade relationer”. Boken handlar inte alls om detta. Den handlar om ett svin till man som misshandlar sin fru, som förstör en hel familj och gör sig ovän med ett helt samhälle. Det är inte en familjeangelägenhet eller familjetragedi, det är EN man som förstör för alla. Punkt. Med tanke på omslaget hade jag heller ingen aning om att det faktiskt handlade just om våld mot kvinnor, så en triggervarning på det. Det är centralt och det är förkrossande bra fångat. Sammanfattningsvis är det en mörk bok full av förhoppningar, kärlek, sorg, våld, andra tragedier, förluster, kamp. En fullpoängare som kommer stanna kvar länge.

Eva Pettersson

2021-03-25

En gripande berättelse, som stundtals berör mig djupt, och miljöbeskrivningarna är hisnande, men det är ändå något som gör att jag inte riktigt fastnar i berättelsen.

I denna bok hamnar vi i Alaska bland nybyggare under 1970-talet.
13-åriga Leni får än en gång flytta med sin pappa och mamma. Pappan lider av mardrömmar sedan sin tid i Vietnam och tror att en nystart i Alaska kan vara det som behövs för familjen och att demonerna som följer honom ska försvinna där.
I Alaska sätts deras förmåga att klara sig verkligen på prov särskilt när vintern kommer.
I boken skildras naturen väldigt fint samtidigt som boken både är fängslande, spännande, gripande, stark och väldigt fin.
~
Jag kan verkligen rekommendera denna bok.❤
#kristinhannah #detstoreødet #himmelöveralaska #thegreatalone #boktips #läsning #bokrecension #recencion #spänning #fängslande #gripande #stark #otäck #fin

villa-freja.se

2020-07-28

Himmel vilken bra bok. Som alltid när Hannah är den som står bakom orden. En roman att gripas med i, känna spänning tillsammans med och jag kan på riktigt se de vackra vyerna för mitt inre.

Maria Viking

2020-06-20

Härliga miljöer och fantastisk historia

Maria Viking

2020-06-20

Härliga miljöer och fantastisk historia

Ellinor

2020-06-16

Fullkomligt älskade den här boken, speciellt de första två tredjedelarna. Gripande och fängslande historia, miljöbeskrivningar och språk. Vill gärna läsa mer av Kristin Hannah.

2020-02-05

Betyg: 4,5 av 5.

Den amerikanska författaren Kristin Hannah har gett ut cirka tjugofem böcker varav cirka femton stycken finns översatta till svenska. Jag har läst fyra böcker av henne tidigare, En flicka som kallas Alice, Nattvägen, Vad som än händer, och Flyga vilse. Tyckte mycket om dom alla fyra.

Nu har jag läst hennes senaste bok, Himmel över Alaska, och jag tyckte mycket om den också.

Boken utspelar sig i Alaska, och den innehåller helt fantastiska miljöbeskrivningar. Men det är också ett starkt familjedrama om en dysfunktionell familj. Och om kärlek och vänskap.

Boken var väldigt bra. Spännande och berörande. Rekommenderas varmt.

Gripande, fängslande & välskriven!

2019-12-27

Mycket bra. Stundtals sitter man med hjärtat i halsgropen och undrar vad som ska hända härnäst. Men samtidigt så hjärtlig gemenskap och vackra naturskildringar.
Har läst flera av hennes böcker och ingen har gjort mig besviken, tvärtom.

2019-12-14

540 sidor ren njutning. Det är vackert, upprörande, skrämmande och framförallt kärlek och vänskap. Rekommenderas!

Eva Boktokig

2019-11-30

Vilken fantastisk berättelse! Jag är fortfarande helt uppslukad av den fastän det gått mer än en vecka sedan jag läste sista sidan.

Det är en riktig roman-roman som tar läsaren med storm. Kristin Hannah lyckas väva ihop det tragiska med det hoppfyllda och allt i en miljö som speglar både ljus och mörker på bästa sätt. Jag blir både lockad av Alaska och avskräckt. Jag tycker jag växt upp ensligt, men det är inget mot detta. Men samtidigt så finns det en tjuskraft i den storslagna naturen och hur människorna lever och tar hand om varandra.

Författaren är dessutom en mästare på att skildra de trasiga relationerna. Det känns äkta och man är verkligen med på Lenis berg och dalbana. Ibland håller jag andan inför vad som ska ske.

Himmel över Alaska” går in på listan som en av årets favoriter.