Himmel och helvete

Jón Kalman Stefánsson har skrivit en roman om lycka och olycka, om bergen och haven, om verkligheten och drömmarna. Den utspelar sig för mer än hundra år sen. Och i dag. Han kallas aldrig annat än Pojken. Tillsammans med sin bästa vän Bardur ska han som vanligt följa med ut för att lägga långreven. De andra männen kan inte tänka sig ett annat liv än fiskarens, det kan Bardur, det är därför han envisas med att bära en bok i ränseln. De är sex man i en öppen båt, det är i mars månad och det blåser upp. I hundratals år har de hållit på, det har alltid varit lika hårt, lika farligt. Men det är första gången Pojken fruktar för sitt och vännens liv. Han har knappt börjat leva innan han måste förstå döden. Är det så här att bli man, är det så här att vara islänning? Hur berättar man om det?

Ulla Englund

2018-03-24

Bokcirkel januari 2018

Anna Lindström

2014-10-17

Så vacker. Åhh, vad jag tycker om pojken. Och alla andra karaktärer också. 'Utan dig finns inget ljuvt för mig'.

Sandra Björn

2014-03-12

Liknar inget jag läst förut. Har prytt min pocket med massa hundöron och understrykningar av fina ord och meningar. Jag kommer läsa vidare om pojken och jag kommer fortsätta att bli berörd.

Kim M. Kimselius

2013-04-29

Egentligen borde boken ha fått fem stjärnor på grund av sitt underbara språk, men jag tyckte inte om att det inte fanns några citattecken, utan allt bara snurrade på, därför fick boken bara tre stjärnor. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/29/himmel-och-helvete-av-jon-kalman-stefansson/

Kim M. Kimselius

2013-04-29

Egentligen borde boken ha fått fem stjärnor på grund av sitt underbara språk, men jag tyckte inte om att det inte fanns några citattecken, utan allt bara snurrade på. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/29/himmel-och-helvete-av-jon-kalman-stefansson/

2011-01-22

Den här boken är en blandning mellan enkelhet och naivitet, och poesi och intelligenta tankeexperiment. Vissa bitar av boken är så lysande i sin enkelhet att de fastnar riktigt hårt. Det är en ganska mörk och dyster bok, men med sina ljuspunkter.