Himmel och helvete

Jn Kalman Stefnsson har skrivit en roman om lycka och olycka, om bergen och haven, om verkligheten och drmmarna. Den utspelar sig fr mer n hundra r sen. Och i dag. Han kallas aldrig annat n Pojken. Tillsammans med sin bsta vn Bardur ska han som vanligt flja med ut fr att lgga lngreven. De andra mnnen kan inte tnka sig ett annat liv n fiskarens, det kan Bardur, det r drfr han envisas med att bra en bok i rnseln. De r sex man i en ppen bt, det r i mars mnad och det blser upp. I hundratals r har de hllit p, det har alltid varit lika hrt, lika farligt. Men det r frsta gngen Pojken fruktar fr sitt och vnnens liv. Han har knappt brjat leva innan han mste frst dden. r det s hr att bli man, r det s hr att vara islnning? Hur berttar man om det?

Ulla Englund

2018-03-24

Bokcirkel januari 2018

Anna Lindstrm

2014-10-17

S vacker. hh, vad jag tycker om pojken. Och alla andra karaktrer ocks. 'Utan dig finns inget ljuvt fr mig'.

Sandra Bjrn

2014-03-12

Liknar inget jag lst frut. Har prytt min pocket med massa hundron och understrykningar av fina ord och meningar. Jag kommer lsa vidare om pojken och jag kommer fortstta att bli berrd.

Kim M. Kimselius

2013-04-29

Egentligen borde boken ha ftt fem stjrnor p grund av sitt underbara sprk, men jag tyckte inte om att det inte fanns ngra citattecken, utan allt bara snurrade p, drfr fick boken bara tre stjrnor. Ls hela min recension hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/29/himmel-och-helvete-av-jon-kalman-stefansson/

Kim M. Kimselius

2013-04-29

Egentligen borde boken ha ftt fem stjrnor p grund av sitt underbara sprk, men jag tyckte inte om att det inte fanns ngra citattecken, utan allt bara snurrade p. Ls hela min recension hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/29/himmel-och-helvete-av-jon-kalman-stefansson/

2011-01-22

Den hr boken r en blandning mellan enkelhet och naivitet, och poesi och intelligenta tankeexperiment. Vissa bitar av boken r s lysande i sin enkelhet att de fastnar riktigt hrt. Det r en ganska mrk och dyster bok, men med sina ljuspunkter.