Himlens fånge

Ruiz Zafón, Carlos

| 2012

I Himlens fånge återvänder vi till De bortglömda böckernas gravkammare och bokhandeln Sempere & Söner, i Carlos Ruiz Zafóns säregna och mörka Barcelona.Det är strax före jul i slutet av 50-talet. Daniel och Bea bor med sin son ovanför bokhandeln, där trotjänaren Fermín är i full färd med att förbereda sitt förestående bröllop. En morgon kommer en gammal man in i bokhandeln och vill köpa en värdefull bok, en ovanlig och exklusiv förstautgåva av Greven av Monte Cristo. Men han tar den inte med sig -? istället lämnar han boken med en dedikation: "Till Fermin Romero de Torres, som återvänt från de döda och har nyckeln till framtiden." Främlingens besök blir upptakten till en berättelse om fångenskap, svek och en hemlighet som legat begravd i mer än två decennier. "De som ännu inte är bekanta med Carlos Ruiz Zafón har något storartat framför sig! För han lyckas med det många...

D

Dan Banan

2022-11-21

En del av historien. Bra men inte bäst.

Kristina Carlsson

2022-03-19

En bladvändare som alla Zafons romaner. Himlens fånge som är del 3, var dock inte riktigt lika bra som 1:an och 2:an, men absolut en riktigt bra bok.

Christian Bergman

2021-05-26

2021-01-09

Fascinerande, fantasieggande återbesök hos Sempere & Söners bokhandel och dess personnage. Barcelona hör till huvudpersonerna i denna vindlande och ibland svårfångade story över många decennier.

Göran Eklöf

2020-10-27

Gillar verkligen denna författare.

2019-08-14

Bra men saknar den magiska stämningen som finna i vindens skugga och ängelns lek

Sara Höglund

2019-04-22

M E

2019-01-06

Rå men ändå realistisk.

Marcus Rothoff

2018-01-21

Denna trilogi kommer för evigt vara en av mina favoriter!

Victoria Sörqvist

2017-01-15

Så bra mörk och medrycknde!

victoria sörqvist

2015-03-31

Spännande läsning från pärm till pärm!

Tessy .

2014-11-25

Ville verkligen inte att boken skulle ta slut. Det bara MÅSTE komma en fortsättning. Carlos är helt fantastisk!

Helena Rasmusson

2014-04-19

Bra och välskriven roman! Zafon gör en inte besviken!

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag vill ge Carlos böcker höga betyg på grund av hans språk, hans historia, hans karaktärer och hur han väver ihop allt. Det är spänning, rysare, drama, deckare, pirr, ja allt i en och samma bok (i alla böcker). Det är inget onödigt lull-lull, bara precis så mycket att man känner och ser hur det ser ut på platserna och man får en känsla för hur interiör och stämning är på platser och hur folks karaktärer är.
Jag tycker att han är en fantastisk berättare helt enkelt.

Katarina Danielson

2014-02-16

Författaren skriver på ett speciellt sätt som kanske inte är just hans eget utan lite typiskt för spanskspråkiga författare?
Stora händelser som kanske skulle ta kapitel att beskriva för andra (och vara fantastiskt bra ändå) tar några rader och är samtidigt både väldigt gripande och ibland något som lockar till ett oförutsett skratt.
Väldigt bra bok som med få meningar får fram väldigt mycket om Francoregimens terror. Tyckte den gick bra att läsa utan att ha läst de föregående, men nu ska de också införskaffas.

Elisabeth Karlberg

2014-01-29

Jag bara älskar hans sätt att skriva. Rekommenderas varmt!

Titti Eng

2014-01-29

Carlos Ruiz Zafóns böcker Ängelns lek, Vindens skugga och nu Himlens fånge är skön läsning.

Malin Sundman

2013-12-02

Historien fångade mig och jag tilltalas verkligen av hans språk. En höjdare!

Sara Sandquist

2013-11-01

Precis som Ruiz andra böcker så kände jag mig tagen och drogs in i världen med förtjusning. Jag kände att detta var en bro mellan tidigare böcker och en som förmodligen. Ska skivas härnäst och därför fick den inte samma höga betyg som de andra.

2013-09-05

Den kändes inte alls lika mystisk och magisk som de andra två böckerna var. Skulle nog, med facit i hand, läst om de två andra istället eftersom jag knappt minns de längre förutom att jag gillade dem.

Gorazde Slimovic

2013-08-09

Efter att ha älskat den första boken så hade jag stora förhoppningar på denna.
Jag tyckte berättandet och handlingen höll länge och skulle gärna gett den 4 stjärnor men slutet blev alldeles för platt utan något riktigt avgörande. Lite för tydlig brygga till nästa bok.
Det kanske ändå ska sägas att boken är värd att läsas.

Anchi L

2013-08-07

Det haar gått en tid sen jag läste de två första böckerna och jag minns vagt vad de handlade om, däremot minns jag lyckokänslan jag hade när jag läste dem och såg fram emot att läs den här. Nu har jag gjort det och det enda jag ångrar är att jag inte läst de två första om igen för att ha historien färsk. Ändock älskar jag boken och ser fram emot nästa del - för det kommer väl en till?!

Angelina Warghammar

2013-05-08

Å fullkomligt älskar hans böcker!!!

Klara Antonsson

2013-03-03

Gillar sättet den är skriven på! Och spänningen.

Elin Folkesson

2013-02-08

Jag älskade Vindens skugga, men tycker inte att någon av de två följande böckerna når samma höjder. Det blir rörigt när jag inte kommer ihåg alla detaljer från de andra böckerna. Kanske måste jag läsa om dem igen för att förstå allt?

2013-02-08

Älskar hans böcker. Undrar när fortsättningen kommer?

Susanne Rydvald

2013-01-30

Att läsa Zafón är att satsa på psykisk självmord

Lotta Lettenström

2013-01-29

En stillsam bok som det tar ett tag att vänja sig vid. Ett stycke spansk historia och beskrivning av omgivningen i Katalonien. Ganska grym på sina ställen...väntar på en fortsättning där Daniel ska hämnas sin mor....

Ola Janåker

2013-01-28

Välskrivet och engagerande även om boken nog som helhet får ses som en transportsträcka till nästa del...

Jonas Pettersson

2013-01-19

Helt otrolig historia. Dessutom knyter den ihop Vindens skugga och Ängelns lek. Den öppnar verkligen för en fortsättning som jag hoppas kommer väldigt snart. Läs den!

My.loved.books

2012-12-08

En fantastisk fortsättning på en av mina favoritböcker "Vindens skugga". Å frågan är om man kan vänta sig en fortsättning på den här magiska berättelsen...

Susanne Rydvald

2012-12-03

1 stjärna är för mycket - skulle helst ville satsa på - minus 5 !

Gunilla Jönsson

2012-12-03

Jag tycker mycket om den här författarens böcker, jag önskade bara att jag haft Ängelns lek färskare i minnet, när jag läste Himlens fånge.

Boksann

2012-11-30

Fantastisk! Älskade "Vindens skugga", men blev besviken på "Ängelns lek". Efter att ha läst "Himlens fånge" fick ju "Ängelns...." en helt annan betydelse, och blev genast bättre.
Avundas de som har böckerna olästa!

Heidi T

2012-11-08

Gillade Vindens skuggan, men inte Ängelns lek. Denna bok slukade jag snabbt och jag misstänker att det inte är det sista jag går läst av Carlos Ruiz Zafon!

Tony Lundén

2012-11-05

Helt ok. Hade lite för höga förväntningar tror jag. Men visst, inte dålig.

Nettan Holmér

2012-10-31

Carlos Ruiz Zafon tredje bok är fanatstisk. Jag älskar hans sätt att skriva. Han ger oss en spännande historia och låter oss få lära känna underbara personer.. Jag längtar redan efter nästa bok.

Merja A

2012-10-26

De sista 100 sidorna läste jag ut på natten, kunde bara inte lägga ifrån boken.
Miljöerna är både spännande och magiska. Fina svartvita bilder delar upp boken i fem delar. En riktigt bra bok!

Marita Ryen

2012-10-25

Charmig och lättläst men ingen bladvändare. Bra om man läst de två första böckerna

2012-10-23

Hör intimt samman med Ängelns lek, så helst bör man ha den aktuell i minnet. Det har inte jag, det var ju några år sedan. Den här romanen är klart läsvärd, men jag tycker att den saknar Ängelns magi.

Linda Aulin

2012-09-02

Ännu mer magisk än Vindens Skugga. Den här författaren är min favorit!