Himlen i Bay City

"Himlen i Bay City r en originell, verraskande och stundtals hisnande roman om alla de hemligheter som ryms under en frtegen grlila himmel" Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad 1960. Det ret levereras ett frdigmonterat hus i korrugerad plt lngst ner p Veronica Lane i Bay City. En familj flyttar in. Tv systrar, Denise och Babette, kommer i tur och ordning att fda sm amerikaner. Systrarna har lmnat Europa och krigets frdelse fr Amerika. P den tiden tycks framtiden tillhra denna kontinent dr allt r muntrare och nyare. Men historien lter sig inte lggas t sidan. Denises dotter Amy hemsks av de dda och kommer att gra en besynnerlig upptckt i det lilla husets kllare. Himlen i Bay City r en stark roman som genomsyras av en frtvivlad nskan att gra sig kvitt det frflutna och riktar en anklagelse mot himlen som r likgiltig infr vrt lidande. ...

lotten zandzel

2013-07-26

Stark,kaotisk och medryckande. Skriven p ett mycket vackert sprk.

2012-01-05

Frvirring. Det r nog ordet som bst sammanfattar den hr boken. Vad handlar den egentligen om? Handlar den om Hitlers "slutgiltiga lsning"? Om att alla vi som lever nu har en kollektiv skuld fr vad som hnde? Att vi aldrig ska g vidare, utan lta allt gammalt? Eller tvrtom, att man blir knpp om man inte slutar ta p sig skuld som inte r ens egen? Att man aldrig kan fly frn sin bakgrund eller de? Att allt frndras, men nd frblir likadant? Att bde himmel och helvete finns hr hos oss p jorden? Ja, jag har faktiskt ingen aning. Ls mer p http://bokslut.blogspot.com/2012/01/himlen-i-bay-city-av-catherine.html

Maria Eriksson

2011-08-25

Andra vrldskriget lmnar en lng skugga efter sig. Hur tungt den faller ver jorden illustrerar Catherine Mavrikakis i sin bok Himlen i Bay City. Boken, som utspelar sig i USA, handlar om tv systrar som lmnat Europa fr att komma ifrn minnet av Frintelsen och brja p nytt. Men det europeiska arvet lever kvar och ven om deras upplevelser och berttelser stoppas undan, lyckas de inte hindra att deras barn skadas av att de har en slkt som brndes upp i koncentrationslger. Boken r omtumlande, uppfriskande ilsken, ironisk, samhllskritisk och svart. Fast himlen i Bay City r vldigt bllila. Himlen har en viktig roll i boken, Huvudpersonen refererar flitigt till den, blir pilot och dper sin dotter till Heaven.
Trots bokens svrta upplever jag slutet ljust. Trots att det finns en mngd litteratur som redan skrivits om Frintelsen, upplever jag att den hr boken tillfr ngot nytt med sin berttelse om efterkommande generationers kamp fr att leva med att tolka sin historia. Bara ett litet minus ger jag fr tendensen mot slutet att terupprepa sdant som hon berttat om tidigare. Annars en mycket stark fyra.

Josefine Ejebjrk

2011-08-14

Kanske jag skulle varit mer koncentrerad nr jag lste den hr boken fr att f mer utav den.

Sara .

2011-06-02

Svr att f grepp om, tycker jag om huvudpersonen eller r hon hemsk? Ger en bild av livet efter judeslakten, av de som motvilligt tvingas leva med sitt arv. En bok som jag knappt orkade lsa p grund av allt det "mrka", samtidigt som den r en av de bsta bcker jag lst.

Klinga

2010-11-21

Catherine Mavrikakis lter historien, de europeiska fasorna, den amerikanska (mar)drmmen och det personliga fltas till en vv som r s mrk att det svartnar fr gonen emellant nr man lser. Vissa formuleringar knns helt nya. Allt berttas i en rasande nrmast monologliknande berttelse dr texten nstan saknar styckeindelning. Det bara fortstter och det sprakar och det gnistrar och det gr ont. Femman jag frst hade tnkt ge blev en fyra. Ibland blev det tungt p fel stt att allt strmmar fram utan slut. Men helheten r ett unikt konstverk. Vilken bok!

Kenneth Olausson

2010-10-11

Den Amerikanska Drmmen som mardrm. En allegori ver vrldens drskap dr vi stndigt blir pminda om alla illgrningar som utspelats -under olika namn och under olika tidsepoker- med oss alla som aktrer eller skdare. Allt medan himlen svartnar ver Bay City. Och ver dig och mig.

Louise A

2010-09-10

Ett ofantligt mrker och en olidlig smrta tillsammans med en ondlig leda, men hon beskriver det s fantastiskt. Det finns ett ljus i tunneln.

2010-09-01

Ngon annan hr p Boktipset skrev om hga frvntningar. Kanske hade jag det ocks? Fann den hr romanen ganska trkig, hade frvntat mig ngot annat.

Samuel Karlsson

2010-06-15

Sekwa har gjort det igen. Mina frvntningar var hgt stllda nr jag brjade lsa ?Himlen i Bay City? eftersom jag tidigare haft s stor behllning av frlagets bcker. Det verkar som de har tlamodet och kunnandet som krvs fr att leta reda p de riktiga guldkornen i den franska litterra floran. Nr andra frlag slentrianmssigt jagar efter bestsellers p den anglosaxiska marknaden gr Sekwa sin egen vg. Det r bara att tacka och ta emot fr alla som tycker om att lsa litteratur som andas samtid. Det knns som de franska berttarna vgar tro p det skrivna ordet. Och s tycker jag om formatet. De skna sidorna och det snygga typsnittet.
?Himlen i Bay City? r inte insmickrande. Det r en berttelse som krver tid. Och jag nskar att jag hade gett den nnu mer tid. Varje rad r laddad med s mycket knslor och lngtan, formulerat med ord som prlor uppradade p ett halsband. Det r svart, brutalt och naket men s vackert och mnskligt. Jag kommer lsa den ingen och lta varje rad f utrymme att lyfta och landa.
Den stora frgan som boken brottas med r det psykologiska arvet som vi verfr p vra barn. Medvetet eller omedvetet. Det finns dr under ytan och dyker upp frr eller senare hur vi n frsker streta emot. Bokens berttare och huvudperson ?Amy? vxer upp p en knslomssig svltkost. Onskad och frnskjuten av en mor som sjlv r knslomssigt stympad. Amy vxer upp och skrskdar allt med barnet och tonringens sjlvklara blick. Sjlvfraktet r lika starkt som hatet infr den amerikanska smstaden.
Historien har ett frutbestmt ml och det ger lsandet ett driv. ven om meningarna r fyllda med beskrivningar och utvikningar stannar jag aldrig upp. Jag vill lsa vidare. Veta vad som hnder p nsta sida. ?Himlen i Bay City? fr en stark fyra av mig men r kanske vrd en femma. Nu kan jag bara invnta nsta bok frn mitt favoritfrlag.