Himlen börjar här

Nelson, Jandy

Lennie är sjutton år och lever ett tryggt liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey. Men när Bailey plötsligt dör förändras Lennies liv dramatiskt. Förlamad av sorg drar hon sig undan alla i sin närhet, men vad gör man när man plötsligt drabbas av passionen? Jandy Nelsons debutroman är en svindlande kärlekshistoria om saknad, förälskelse och förbjudna känslor. "De som tror att ung vuxen-böcker inte kan vara så litterära, rika och mogna som de vuxna motsvarigheterna har fel - finkänsliga porträtt av sorg och första kärleken, med mångfacetterade karaktärer och melodisk prosa!" - The Daily Beast "Insiktsfull, svindlande romantik" - Los Angeles Times "En briljant, genomträngande, varm och djupt ärlig berättelse" - The Denver Post "En berättelse om kärlek, saknad och läkande som dröjer sig kvar långt efter att man slutat läsa." - Booklist "Den här boken kommer att få dig att skratta...

Karin Andersson

2020-07-22

2019-05-21

Mycket nära högsta betyg men jag tror att det som gör att jag håller mig till en fyra är att jag tycker att författaren underanvänt sig av huvudkaraktärens möjligheter att uttrycka sig genom sin musik. Förutom det är jag förtrollad av alla små lappar och dikter och det söta paret som tar form. Många spännande och mysiga karaktärer men det är dock märkligt med en konstant narkotikapåverkad morbror som romantiseras ganska ordentligt. Det blir så tydligt att boken inte utspelar sig i Sverige när jag läser den biten. Mycket kärlek men också mycket ilska och sorg. Och som en sorgeskildring är boken verkligen fin.

Tommy -

2019-05-04

En vacker och ganska gripande bok även om den följer en ganska enkel mall. Helt klart läsvärd.

Tilde Johnsson

2018-02-27

När jag valde att läsa denna bok hade jag riktigt höga förväntningar och det kanske var det som gjorde mig lite besviken. Mina förväntningar kom nog från "Jag ger dig solen" som också är skriven av Nelson, den är nämligen en av mina favoritböcker. Jag förväntade mig att den här skulle vara minst lika bra. Så var inte riktigt fallet. Dock fanns det mycket fint och vackert som jag kan känna igen mig i. Tex kaoset som ibland tar upp hela ens liv och den första riktiga kärleken. Det negativa är att den följer en väldigt typisk tonårsboksmall: En söt tjej som har varit med om något traumatiserande blir kär och slits mellan två olika killar. Annars var den bra! Värd att läsa.

Boken var väldigt träffande och spot-on, framförallt i hjärnkaoset som Lennie helt plötsligt befinner sig i och trasslar sig djupare och djupare ner i. Det destruktiva men ändå mysiga med Toby och det underbara översvallande med Joe som ändå måste ta slut bara för att hon måste straffa sig själv lite till, för vem beter sig så mot sin syster? Kärleksscenerna är fantastiska och känns verkliga: jag är tillbaka i min egen första förälskelse och känner igen mig helt. Det är så bra!! Och så förbannat sorgligt. Sträckläste.

Therése Lönneberg

2016-10-31

Det tog en stund att bli fast, men sen... fin!

Elli H

2014-01-22

Den här boken är en av de bästa jag läst på länge! Fint skriven, fin handling. Dock var den extremt tunn och lästes ut riktigt fort.

Katarina Sjöö

2013-10-15

Tog mig två timmar och en kvart. Bölade mig igenom det mesta. Helt utmattad nu. Passar utmärkt även för en 23-åring.

Marianne Skoglund

2013-09-12

Bra förvisso och tonårstjejerna kommer att älska den, men det var vääldigt amerikansk.

Linea Karlsson

2013-08-08

Herregud, jag älskar den! Kunde inte lägga den ifrån mig, ville veta men ville inte att den skulle ta slut. Underbar berättelse, fantastiskt skriven.

Anna-klara Akar

2013-07-20

Har glömt namn igen.... I allafall. Lillasystern berättar, hon är sjutton år och hennes älskade storasyster har trillat ihop och dött helt plötsligt. Kvar är ..(ja vad heter huvudpersonen ) mormor, morbror och en förtvivlad pojkvän. Pojkvännen och huvudpersonen söker sig till varandra, så dyker en ny kille upp i klassen . Det är musik, sorg, kyssar och gömda dikter.

Boken är riktigt vackert skriven och kan fånga stora känslor med få ord. Förälskelse, förvirring och sorg skildras så man drabbas. Jag vet inte km det är ungt, men kanske såpass drabbande att det inte spelar någon roll. Det här är feelgood för tonåringar.

Maria Jönsson

2013-06-29

Bra. Sträckläsning nästan.

Therese H

2013-06-18

En gång köpte jag den här boken för att jag älskade omslaget och så visade det sig att jag älskade berättelsen också.

Klara Gottlieb

2013-06-15

åh, min nya bibel

2013-05-14

Helt ljuvlig...så fin. En härlig blandning av sorg, värme, humor och prosa.

Annelotte Grezel

2013-01-15

Det här är en av mina favvoböcker! Läs Den! Jag lovar att du ommer älska den!

2012-10-30

En mycket bra ungdomsbok som absolut lika gärna kan läsas av vuxna.

Boken var sorglig, gripande, trovärdig, och rolig.

Jag tyckte mycket om karaktärerna i boken också.

Så jag kan helt klart rekommendera boken.

Jennie Wennberg

2012-07-22

Underbar och helt fantastisk! Det är en vacker historia om sorg, kärlek och saknad berättad på ett humoristiskt vis och alltid med glimten i ögat. Om att försöka leva vidare och tillåta sig att känna sig glad och lycklig trots att den man älskar allra mest inte får göra just detta. Jag rekommenderar den varmt!

Amelia Haglund

2012-06-01

Otroligt fin bok. Känner igen mig i så mycket!

Moa Johansson

2012-03-22

Härlig bok som tåls att läsas om.

Josifin Bergström

2012-03-11

underbar bok, som man inte vill lägga ifrån sig.

2011-12-19

2011-12-19

En bok som träffa mig rakt i hjärtat. Tårat fälldes när man läste de små lapparna med dikter och minnen av Bailey. En otroligt bra bok om saknaden efter någon riktigt nära och hur man kan försöka lindra sorgen på fel sätt. Hur en ung tjej försöker leva igen efter att ha förlorat sin syster. Det finns även kärlek i boken, kärlek till sin döda syster, till sin mormor, morbror och även till en ung kille. Det finns stunder då hon är arg, ledsen, glad och väldigt olycklig. Man lever sig in i hennes känslor och man känner med henne, man kan förstå varför knepiga saker händer när man har ett stort hål i sitt hjärta

Miriam T

2011-12-11

En fin historia som berör.

Läs min recension på min blogg:

2011-12-10

En bok jag tyckte mycket om!!!

stina englund

2011-12-10

Sjukt skön bok! Perfekt på resan!

Johanna Lundin

2011-06-05

Tårarna rinner vid tanken på att själv förlora min älskade syster. Magen pirrar när jag tänker på att kanske även jag kan få uppleva den där Kärleken. Finaste raderna var: "Min syster kommer att dö om och om igen i resten av mitt liv. Sorg är för evigt. Den försvinner inte, den blir en del av dig, steg för steg, andetag för andetag. Jag kommer aldrig att sluta sörja Bailey för jag kommer aldrig att sluta älska henne. Det är så det är. Sorg och kärlek hör ihop, den ena kan inte existera utan den andra. Det enda jag kan göra är att älska henne och älska världen och leva som hon gjorde, med mod och kraft och glädje"

Magdalena Johansson

2011-04-25

Helt amazing, alla borde läsa den. En sträckläsarbok!

Sofies bokblogg

2011-03-28

Riktigt bra!

Sofia S

2011-03-02

Härlig.

Katarina Lundström

2011-01-03

En helt underbar bok som jag läste från pärm till pärm. Förra årets bästa ungdomsbok!

Eva Boktokig

2010-11-01