Himlen är alltid högre

Moström, Jonas

| 2014

2023-10-06

Läsningen gick undan så pass att jag behövde ännu en oplanerad bok, innan månaden tog slut. Det var riktigt jobbigt att välja ytterligare en, så där på fri hand eller vad man ska kalla det. Till slut landade jag i Himlen är alltid högre.

Den här boken har stått i hyllan i nästan nio år, men faktum är att den inte har lockat överhuvudtaget. Jag har läst samtliga böcker i författarens förra serie och jag ledsnade så till den milda grad att jag på allvar funderade på att ge bort denna, utan att ha läst den. Men så kan man ju inte göra, bestämde jag, och läste den. Och det är jag glad för.

Himlen är alltid högre är betydligt bättre än serien om Axberg och Jensen, även om nu (om man ska döma efter slutet) båda två kommer att figurera i nästa bok. Titeln förstår jag dock inte alls. Vad har den med något att göra? Jag gissar (och hoppas) att karaktärerna utvecklas något i efterföljande delar, det har ju blivit en ganska lång serie nu. Om jag kommer att fortsätta läsa är fortfarande oklart, men jag tror det skulle kunna bli bra.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/09/bok-himlen-ar-alltid-hogre-av-jonas.html

2022-03-09

Visst är jag glad att en manlig författare väljer att skriva en kvinna som huvudkaraktär. Men - jag blir rätt uttråkad av all märkesdropping i början av boken och jag tycker inte att kvinnoporträttet är särskilt upplyftande. Det är något som skaver. Plus att jag får magsår av att ingen verkar hinna med eller orka umgås något med de där stackars barnen. Lite svårt att anknyta till själva mordgåtan också och allas besatthet av huvudkaraktären. Nja, inte direkt något för mig.

2021-10-25

En av de bättre Moström. Kändes som lite ny inspiration med en ny person i huvudrollen.

Linda Borggren

2020-12-30

Det här är nog den första deckaren som har hamnat i mina händer.
Jag tycker att den var spännande och något som jag längtade efter att läsa mer av. Och språket var enkelt och kapitlen korta.
Längtar efter nästa bok i serien :)

💜💜💜💜

Johanna Åberg

2019-09-25

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att fortsätta läsa alla författarens böcker!

2018-11-16

Helt okej deckare. Vare sig mer eller mindre.

Helena Rasmusson

2018-01-26

Helt ok deckare! Bra historia, men gillar inte riktigt språket.

Ny bekantskap...har inte läst ngt av honom innan... En bok med godkänt!

Klara Marklinder

2017-05-15

Känns som att jag har läst denna innan, ingen speciell story inte så spännande.

2017-05-12

Funkar väldigt bra som ljudbok, kom snabbt in i handlingen och Marie Richardsson läste upp den bra. Lite förutsägbar och så men annars helt okej i sin genre. Störande med teasern för nästa bok i slutet bara.

Lotta Kempe

2016-02-04

Uttråkad. Har gillat författarens tidigare böcker, men att ha en kvinna som huvudperson är uppenbarligen inte hans grej. Känns som om allt han tror att kvinnor är har han hämtat från Damernas värld, typ. Mossigt. Synd på en bra idé. Huvudpersonen är profilerare och psykiatriker och det kan väl aldrig vara fel... jo. I det här fallet.

Pernilla Nilsson

2015-11-22

Boken skulle kunna få ett högra betyg då storyn egentligen är hyfsat bra, men i många fall känns den inte trovärdig. Är det så här polisen arbetar med bevakning osv? Därav en 2:a.

Jenny Wikander

2015-10-10

Jonas Mosters böcker gör en aldrig nånsin besviken!

Marc Moore

2015-04-20

Ok deckare och stundtals spännande men den engagerar och intresserar mig inte nämnvärt. Att huvudkaraktären skulle vara Sveriges främsta expert på psykopater utvecklas inte alls och dessutom tycker jag väll att upplösningen är lite väl osannolik

Marita Ryen

2015-02-27

Bok nr1 om Nathalie Svensson. Helt okey deckare men ingen bladvändare. Upplever att det blir lite väl mycket av allt ibland.

Carolina Bellenger

2015-02-09

Slut som tvingar till fortsatt läsning

E H

2015-01-16

En helt ordinär deckare. Ingen jag kommer komma ihåg. Dock läser jag gärna författarens alla böcker.

2014-11-14

Dussindeckare! Börjar ganska bra, men sen är det samma gamla förutsägbara soppa som vanligt.

Marianne Strandberg

2014-11-12

Skulle vilja ge 3,5 i betyg. Slutar med en cliffhanger om fortsättning i Sundsvall??

My.loved.books

2014-09-27

Har fått en ny favoritserie! Den här boken har allt som en spännande deckare ska ha! Ser verkligen fram emot del två i serien om Nathalie Svensson! :)

onas Moström har skrivit 8 böcker i serien om kriminalkommissarie Johan Axberg och hjärtläkare Erik Jensen och jag tyckte de flesta av böckerna varit riktigt bra. Men klart håller man på med samma serie länge så måste man förnya persongalleriet eller som Moström börja på en ny serie. Good thinking Jonas.
Nu får vi följa Nathalie Svensson som är överläkare och har en mottagning där patienter med psykiska problem får komma. Handlingen utspelar sig både i Stockholm och Uppsala och det är även någon tillbakablick. Men absolut inte rörigt utan man hänger lätt med i handlingen. Jag tyckte det var ett oerhört lyft att få en ny karaktär och lära känna, även om jag inte tröttnat på Axberg&Jensen. Boken är spännande och har ett slut som verkligen får en att höja på ögonbrynen. Svensk deckare på topp, läs den. ?

2014-08-28

Jag har läst alla Jonas Moströms åtta tidigare böcker. Dom handlar allihopa om kriminalpolisen Johan Axberg och läkaren Erik Jensen, och utspelar sig i Sundsvall. (Här är en länk till den åttonde och sista boken, ?Storsjöodjuret?.)

Nu har jag läst Jonas Moströms första bok i en ny serie kriminalromaner. Och den serien kommer att handla om läkaren, psykiatrikern, och gärningsmannaprofileraren Nathalie Svensson, och utspelar sig i Uppsala och Stockholm.

Jag ser verkligen fram emot den kommande serien, för jag tyckte mycket om den här första boken. Minst lika bra som den tidigare serien böcker, om inte till och med ännu lite bättre.

Så jag rekommenderar varmt boken till deckarälskare.