Himlakroppar

Catton, Eleanor

| 2014

En hisnande läsupplevelse om guldrushens Nya Zeeland skriven av det litterära stjärnskottet och mottagaren av Man Booker-priset 2013, Eleanor Catton. Året är 1866 och Walter Moody har som så många andra kommit till Nya Zeelands guldgruvor för att söka lyckan. Samma stormiga natt som han anländer stöter han på ett märkligt sällskap bestående av tolv män som har samlats för att i hemlighet diskutera en serie olösta brott. En rik man har spårlöst försvunnit, en prostituerad har försökt att ta sitt eget liv och en enorm förmögenhet att hittats hemma hos en alkoholiserad enstöring. Walter Mody dras snabbt in i ett äventyr som är lika komplext och gåtfullt som stjärnhimlen. Himlakroppar är en andlöst spännande historia i samma klass och format som de stora 1800-talsromanerna. Eleanor Catton tar oss med in i en magisk, viktoriansk värld fylld av häpnadsväckande förvecklingar och oemotståndliga...

Charlotta CG

2021-10-12

Jag ville så gärna tycka om boken eftersom jag älskar tegelstensromaner men jag borde begripit att jag skulle tycka det var på tok för mycket nybyggaranda att läsa om Nya Zeeland på den tiden och det är inte min grej för jag fastnar sällan för den typen av karaktärer och det behöver jag för att älska en bok. Det är också på tok för många människor att hålla reda på i den, värre än i de ryska klassikerna. Den kändes helt enkelt iskall. En massa tuffingar i en deprimerande småstad. Gick tyvärr inte läsa klart trots fint språk.

Anna Forsén

2017-07-19

En väldigt välskriven och uppbyggd roman som imponerar i sitt omfång. Tyckte den var lätt att läsa trots dess tjocklek eftersom nästan inget gick att lista ut i förväg och det var bra flow i språket. Fantastiska dialoger. Ett väldigt intrikat mysterium och komplexa karaktärer skildrade med en viss kylig distans. Kände inte så mycket för någon av dem och det tror jag var meningen, men eftersom varje läsare gör sin egen tolkning kan en annan läsare mycket väl tänka något annat. Men visst är det en bok som kräver tålamod och jag tror den vore en utmärkt bokcirkelbok.

inger ericsson

2017-07-05

Bra, välskriven och spännande MEN på tok för många sidor 1112... puh

2016-12-28

Jo, jag gjorde ett uppehåll på sidan 262 och tänkte fortsätta. Men inser nu att det kommer jag inte göra. Romanen är bra skriven och intressant. En äventyrsroman i Nya Zeeland som består av 1113 sidor blir för mycket.

2016-10-22

Mäktig läsupplevelse som växte och växte på mig medan jag vände blad. Fantastiska personporträtt och ett snyggt lagt dynamiskt pussel. Blev imponerad!

Lotta Karlsson

2015-06-24

En bok jag tyckte väldigt mycket om. intressant upplägg och fint med något från Nya Zeeland.

Lilla My

2014-03-01

En av de bästa böcker jag läst på länge. Baksidestexten gör inte den rättvisa. Välskriven, intressant story.