Himlabrand

Ántes liv har präglats av de samiska traditionerna. För honom är det självklart att han, som familjens enda barn, ska fortsätta arbetet med renarna. Men plötsligt finns det något annat där, något som pockar och drar. Känslorna för bästa kompisen Erik har utvecklats till något större. Men vad skulle alla andra säga om de visste? Föräldrarna, släktingarna, klasskompisarna? Går renskötarlivet att kombinera med det liv Ánte vill ha? Och Erik, vad känner han? En berättelse om arv, släktrelationer och ett uråldrigt band till det som varit. Men också om förväntan, värme, om känslor som går som elektricitet genom kroppen. Himlabrand handlar om att välja vad för slags liv man vill leva, och Ánte ger en röst åt alla dem som - oavsett anledning - tvingas gå emot strömmen och vara modiga. Moa Backe Åstot, född 1998, är renägande same och bor i Jokkmokk. Himlabrand är hennes romandebut.

Tack Rabén & Sjögren för recensionsexemplar!

Himlabrand handlar om Ánte som älskar det livet han lever med renar och hans kultur. Men det är ändå något som gnager inom honom, att han inte kan få vara den han själv vill. Att samerna inte tar lika lätt på homosexuella som alla andra verkar. Och så är ju Erik där, ständigt nära.

När du väl har börjat läsa den här boken, så kommer du inte kunna sluta. Så se till att du har någon timma framöver ledigt så du kan sluka boken och sen också sitta och stirra in i väggen för att du bara ville att den skulle vara längre.

Den här innehåller de element som jag verkligen gillar i en ungdomsbok, de där snabba ändringarna i tonläge i relationerna, den snabba förälskelsen som man kände när man var yngre, jobbiga föräldrar som alltid ställer för många frågor och den där känslan av ett riktigt bra kompisgäng. Men utöver det så är denna skriven på ett nästan melankoliskt vis. Det märks att Ánte är en grubblande person och att han har känslorna utanpå, och det är så himla rogivande och fint att få läsa från hans perspektiv.

I själva historien hade jag kanske önskat mer kapitel som innehöll renlivet, men det är mest bara för att jag är ju så himla nyfiken. Jag vill veta mer om kulturen, historien och hur det är att leva som samer gör. Jag tyckte även att delen om förfäder och boken gjorde så att boken fick ett helt annat djup och känsla, det gjorde den till den där lilla extra stjärnan som gör så att jag aldrig kommer glömma boken. Den är unik.

Känslan och kemin mellan Erik och Ānte går att ta på. Det är en sådan åtrå att det pirrar i hela kroppen när de är i närheten av varandra. Och jag blir ju så frustrerad att de inte bara kan prata med varandra och lösa allting. Sidokaraktärerna är också roliga att följa, lära känna, se hur de agerar vid olika situationer och växer i sig själva.

Det här var en fröjd att läsa. Jag hoppas att du skriver mer, Moa Backe Åstot!

Denna bok får ni inte missa!!!

Himlabrand är en fin bok om kärlek. Att vara en minoritet i minoriteten.

Antes liv har präglats av de samiska traditionerna. Det är självklart att han ska arbeta med renarna. Hans känslor för bästa vännen Erik utvecklas till något större och han är orolig för vad andra ska säga om de visste. Vad känner Erik egentligen? Föräldrarna förväntar sig att han ska fortsätta renskötarlivet och den närmaste omgivningen pratar om homosexualitet som något negativt. Renarna och kulturen är det viktigaste Ánte har, men måste han välja?

Moa Backe Åstot är själv renägande same i Jokkmokk. Hon skriver fantastiskt och jag vill gärna läsa mer av henne. Det är lättläst och samtidigt som det är komplicerat gör hon ämnen okomplicerade. Det är en känslosam och modern berättelse och längtan om acceptans, vänskap och att vara modig. Jag ser personerna och miljöerna framför mig när jag läser och jag gillar verkligen det jag läser.

Bara man ser boken blir man sugen på att läsa tycker jag. Titeln, omslaget och ämnet. Läs säger jag bara!

Verkligen fantastisk debutroman! Det finns en del saker att arbeta med, men jag ser de inte som något problem i nuläget, då berättelsen fångade mig ändå. Att läsa om Ánte och hans växande känslor, inte bara för Erik, utan också för livet de lever, för renarna, samelivet och allt runt omkring. Hur han lär känna sig själv, sina förfäder och de runt omkring honom. Jag hade nog kunnat läsa en dubbelt så lång bok, för jag ville veta mer om både Ánte och hans relationer och deras historia. Men, det är inte en sådan bok. Denna är lättläst, men innehåller mycket känslor och funderingar. Man kan bli galen på de vuxna, med sina plumpa uttalanden och på kompisar som säger åt Ánte att han gör fel i att inte komma ut, att de känner att han ljuger. Okej, han betedde sig fel, men ingen måste någonsin komma ut till någon om de inte vill. Dock är jag villig att vara okej med kompisarna, då de faktiskt bara är tonåringar och det är inte meningen att de ska vara vettiga när det kommer till allt.

Bra tonårsbok, helt enkelt, som jag rekommenderar varmt.

/ Denise

Himlabrand är en stark debutroman om att vara ung kille och same och samtidigt vara gay. Det är inte enkelt att följa sitt eget hjärta när man lever i en värld av starka traditioner som gått i arv genom generationerna. I boken får vi följa med Ánte på resan till att våga stå upp för sig själv och till att kanske börja våga följa sitt eget hjärta.
En brinnande, pirrande och stark ungdomskärlek beskrivs och författaren fångar det så otroligt bra. Boken är välskriven och har en berättelse som man tar till sitt hjärta. När man börjat läsa så går det inte att sluta förrän boken är utläst, för man måste genast få veta hur det går för Ánte.
Det skrivs alldeles för lite om samer och dess traditioner men den här boken ger en fin inblick och den väcker samtidigt mitt intresse för att lära mig mer. Det märks ju att författaren har bakgrunden som same och renskötare själv och det gör att hela historien känns väldigt trovärdig. Himlabrand är en liten pärla som inte bör missas! Den riktas mot unga vuxna men kan läsas av alla åldrar från tonåren och uppåt. Jag hoppas att det här bara var början på en lång författarkarriär för Moa Backe Åstot, för jag vill läsa mer av henne!

Lysande, gripande och stark debut!