Hilma - en roman om gåtan Hilma af Klint

?Jag stod framför staffliet, så liten, så obetydlig, men inom mig vällde en sådan kraft att jag måste framåt.?Sekelskiftet 1900 ? industrialiseringen tränger ihop människorna i städerna, tro och vetenskap ställs mot varandra och arbetares och kvinnors krav på rättigheter ska snart för alltid förändra vår världsuppfattning.Mitt i denna tid lever och verkar Hilma af Klint. Hon målar som ingen annan gjort tidigare. Hon tar hjälp av den mystiska kvinnogruppen De Fem och höga mästare från den andliga världen. Hon är så övertygad om att världen inte är redo för hennes konst att hon gömmer undan tavlorna allt eftersom de blir färdiga. I över fyrtio år efter hennes död låg de gömda, bland annat på en vind på Karlavägen i Stockholm, och samlade damm. Så en dag 1986 dök en del av tavlorna upp på en utställning i Los Angeles.Vem var denna konstnär? Var kom hon ifrån? Hur hade en sådan skatt...

Gunilla Pellerina

2022-12-21

Läste inte klart boken.

Ulla Englund

2022-11-01

Kerstin Kolm

2022-10-05

En lättläst/lättlyssnad och trevlig roman om en kvinna före sin tid. Också ett stycke kvinnohistoria.

Maddox

2020-05-15

Katarina Strid

2019-06-18

Välskriven, och stor behållning är även bakgrunderna med en del historiska skeenden och kvinnohistoria. Besökte Moderna museet för några år sedan när de hade utställning av Hilma af Klint vilken var fascinerande! Spännande att få lära känna människan mer. Boken blir lite mer trög mot slutet men en i övrigt mycket bra bok.

2017-12-10

Varifrån kommer inspirationen? Konstnärer, författare beskriver det ofta som en plötslig ingivelse, något mystiskt. I den här romanen får vi detaljerad kunskap om Hilmas fantasier. Kanske bättre ändå, att inte känna till dem och bara njuta av de färdiga verken. Romanen hoppar fram och tillbaka i tiden och förvirrar läsaren. För oss som inte är teosofer, spiritister eller rosekreuzare är det närmast pinsamt att läsa delar av denna roman. Om man snabbspolar vissa sidor är romanen läsvärd. På nätet finns gott om biografisk information om Hilma af Klint.

Det är alltid en fröjd att läsa Anna Laestadius Larssons böcker. De är skrivna med värme och ett stort mått av karaktärens personlighet. Researchen är noga genomförd och man får verkligen lära känna Hilma och veta mycket om hennes liv. För mig blir det sammantaget en sann läsglädje. Man får med sig en hel del lärdom om vår historia vad gäller kvinnors situation i början av 1900-talet och om hur det var i kampen om kvinnors rösträtt. Ska jag ta upp något negativt så får det bli angående att jag tyckte det var lite väl mycket om den andliga världen..........Jag ser fram mot fler böcker av författaren.

Betyg 4 av 5