Hiljainen potilas

Michaelides, Alex

Flag from fi

Menestynyt taidemaalari Alicia Berenson ampuu muotikuvaajamiestään useasti kasvoihin eikä sen jälkeen sano enää sanaakaan. Koskaan. Alician elämä ja avioliitto vaikuttivat täydellisiltä, eikä murhateolle löydy minkäänlaista motiivia. Otsikoihin päätynyt mysteeri kuohuttaa kansaa ja vangitsee myös psykoterapeutti Theo Faberin mielenkiinnon. Alicia on hoidettavana Pohjois-Lontoossa sijaitsevassa oikeuspsykiatrisessa hoitolaitoksessa, ja kun siellä avautuu työpaikka, Theo tarttuu tilaisuuteen empimättä. Hän uskoo voivansa viimein murtaa arvoituksellisen hiljaisuuden. Mutta jos Alicia lopulta puhuu, haluaako Theo todella kuulla totuuden? Hiljainen potilas on älykäs psykologinen trilleri rakkaudesta, petoksesta ja psyyken särkymisestä. Se syntyi, kun Alex Michaelides päätti kirjoittaa kirjan, jollaisen itse haluaisi lukea. Hänen innoittajiaan ovat Agatha Christie, Alfred Hitchcock, psykologia...

Helena Rasmusson

2023-04-04

Nä, denna boken var inget för mig! Gillade inte språket. Tyckte inte historien grep tag om mig och jag retade mig på huvudpersonen. Hela historien blev liksom träig på nåt vis, inget kom ner på djupet för mig! En svag 2:a i betyg!

2022-06-01

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Den tysta patienten, är författaren Alex Michaelides debutroman. Det är en psykologisk thriller och den kom ut i Sverige för tre år sedan. Jag tyckte boken var riktigt bra, den var välskriven och spännande, och den var inte förutsägbar. Jag ska absolut läsa fler böcker av författaren, och jag kan rekommendera boken.

2022-01-24

En stark trea. Den lyckades överraska mig men jag tycker att slutet ändå blev lite "blaha". Överraskningen kom och sen blev det lite väl mycket för att knyta ihop allt. Men absolut läsvärd!

Linda Vanil

2021-11-25

Vilken bok! Riktigt bra ända till slutet.

Matilda Persson

2021-07-28

Jag har sett många tipsa om Den tysta patienten och trots att jag hade relativt höga förväntningar på boken så blev jag inte besviken. Jag är vanligtvis inte särskilt glad i thrillers men det här slukade jag med hull och hår. De många frågorna gör att läsaren fortsätter vara nyfiken och intresserad. De korta kapitlen ger dessutom boken ett snabbt tempo. Summa summarum är Den tysta patienten en riktig bladvändare.

Varning för spoiler!
Sättet historien är uppbyggd på är så fruktansvärt snyggt! Jag försökte hela tiden lista ut vad som hade hänt men det här var någonting helt nytt för mig. Att arbeta med olika tidslinjer var genialiskt!

Annika Sjöström

2021-02-17

Intressant historia...men det är så otroligt uppenbart att författaren vill visa vilken fantastiskt bra psykoterapeut han var när han jobbade som sådan. Tycker därför att det är svårt att betygsätta. Om man slapp den "mästrande undervisningen" och bara tittar på berättelsen är det en lysande bok - en klar 4...Men att man hela tiden ska behöva dras in i hur man ska dra slutsatser från upplevelser i barndomen eller hur ens föräldrar uppfört sig får en att vilja kräkas!!! En svag 3:a blir slutresultatet.

Hanna Sjöberg

2021-01-05

Precis en bok i min smak! Mycket spännande historia! En av de bästa böcker jag läst! Ett litet minus för ett ganska abrupt slut.

A H

2020-09-11

Jag väntade på det geniala slutet men hann komma på det långt innan så det blev ingen överraskning.

Nina Gustafsson

2020-08-09

Väl uppbyggd thriller.

Beas bokhylla

2020-04-21

Riktigt spännande thriller. En riktig bladvändare.

Katarina Nord

2019-10-23

Fyra med spets! Med en bra twist som avslutning!

Jennifer Johansson

2019-09-14

Tack så mycket Modernista för recensionsexemplar!

"Du ska veta att någonting av det svåraste som finns är att medge att man inte har blivit älskad när man behövde det som mest. Det är en fruktansvärd känsla, smärtan i att inte vara älskad"

Oj, vilken stark början denna boken hade! Jag fullkomligt slukade de första 200 sidorna och kunde inte sluta läsa. Jag trodde verkligen att detta skulle bli min första 5-stjärniga thriller. Det handlar om en kvinna vars blir anhållen för att ha mördat sin man - och yttrar inte ett enda ord. Hon blir senare inlagd på sluten psykologisk anstalt. Man får följa henne tillbaka i tiden via dagboksanteckningar, men även följa en psykoterapeut och hans försök till att få kvinnan att prata igen.

Jag såg absolut inte slutet komma, men tyckte ändå att det var ett lite tråkigt avslut? Det var som så typiskt att det var just så. Även fast boken var skriven på ett fantastiskt sätt så tyckte jag ändå att slutet kändes platt - speciellt efter en sådan fruktansvärt bra början. Hade varit roligare om författaren hade kommit på något nytt.

Jag tycker att författaren gör ett väldigt bra jobb att bearbeta olika tidszoner. Även karaktärernas personligheter kommer bra ut och hela boken kan spelas upp som en film i huvudet - vilket jag älskar. Karaktärerna har olika personligheter och det känns som att jag känner karaktärerna på riktigt, att de lika gärna kan vara mina grannar. Tyckte det var dåligt med miljöbeskrivning över hur anstalten såg ut generellt, utan jag fick enbart vaga bilder över hur platserna såg ut, och för denna typ av bok tycker jag att bra miljöbeskrivningar är viktigt för att få den rätta känslan.

Hade önskat att denna hade kommit som film i framtiden, då jag tycker att det hade kunnat bli succé!

Julia Gedin

2019-07-23

Trots höga förväntningar var den här thrillern väldigt bra med en oväntad tvist på slutet som gjorde den än bättre!

Andreas Olsson

2019-07-19

Riktigt bra! Såg inte det slutet komma!

2019-07-17

Annorlunda och mycket bra.

Lysande, fascinerande & spännande!

2019-06-27

Mycket bra bladvändare med en annorlunda tvist. Människor, relationer, svek och skuld. Livet.

2019-06-25

Oj! Ojojoj! Jag hade höga förhoppningar när jag började läsa ”Den tysta patienten” av Alex Michaelides eftersom jag läst mycket om boken. Och oj vad den var spännande.

Boken handlar om en kvinna som blir anhållen för att ha mördat sin man. Ingen får ur henne ett ord och hon blir inlagd på en psykiatrisk anstalt. Boken växlar mellan nutid och kvinnans dagboksanteckningar före mordet. Vi får även följa psykoterapeuten som försöker få henne att prata igen.
Författaren bygger upp spänningen väldigt bra och växlingarna mellan dagboksanteckningar och nutid är bra skrivna. Boken är bra och slutet oväntat. Mycket mer kan jag inte säga utan att avslöja för mycket. En mycket bra thriller för läsning i sommar.