Hilda och hamsterstölden

Hilda bor med sin mamma och sin storebror i en lägenhet. I samma hus bor hennes bästa kompisar Bella och Henning. De gör allt tillsammans och har alltid roligt. Och en dag blir det extra roligt för då får Bella en hamster. En alldeles egen hamster! Det finns dock en tråkig sak Henning är allergisk. Jag kan ta bilder på hamstern , säger Bella, men det är ju inte alls samma sak. Henning blir jätteledsen och plötsligt är de tre bästa vännerna inte så himla mycket bästisar längre. Och en dag är hamstern borta har någon stulit den? Vem i såna fall?Hilda och hamsterstölden är den andra delen i serien om Hilda. Det är en berättelse om vänskap och avundsjuka och vad som händer när någon gör något väldigt dumt.

Fin, spännande & välskriven!

Detta är andra boken om Hilda men den fungerar att läsa fristående. Jag högläste första boken för A som åttaåring, men nu högläste jag för I (ska fylla sex i år).
Hilda och hennes grannar Bella och Henning är bästa vänner, men allt förändras när Bella skaffar en hamster och Henning som är pälsdjursallergiker gör en dum sak.
Plötsligt förändras gruppens dynamik.

En bok om vänskap, avundsjuka, att råka göra en dum sak, be om förståelse och att förlåta. Att försöka inkludera men misslyckas. Att stå upp för varandra. Lindström skriver en djuplodad berättelse om grundskolebarns relationer på ett sätt som tar barnen på allvar. Det får vara lite obekvämt och genuint, jag som vuxen kan minnas känslan i böckerna sen jag var liten.

Min I gillade boken och vi läste den pärm till pärm under gårdagens nattning. Hon gillade extra när det handlar om vägen till att köpa hamstern och de efterföljande detaljerna i omhändertagande av Lillan. Barnen håller loppis för att spara ihop pengar och till slut får Bella ta mer sin nya hamster med hem från djuraffären.

Jag som högläsande förälder tycker boken är välskriven och är genomgående lättläst. Det blir inga stakningar eller konstiga meningar. Hilda-böckerna passar utmärkt för högläsning!
I boken finns några enstaka illustrationer som passar fint in på berättelsen, I uppskattade dessa och studerade dem varje gång en bild kom.

En fin berättelse kring relationer som görs lite extra spännande för djurintresserade barn med hjälp av hamster-inslaget i boken. Absolut läsvärd och passar väldigt bra som inköp till skolbibliotek.