Hilda 1 : Hilda och årets kalas

Christina Lindströms serie om Hilda och hennes vänner är varm och charmig, med mycket igenkänning för barn i lågstadieåldern. Hilda gillar allt möjligt. Hårdrock, hästar och rockringar. Och så spelar hon flöjt. Hennes två bästisar Bella och Henning bor i samma hus. Men en lunchrast vänds hela Hildas liv upp och ner. Wilma i klassen ska ha kalas i bowlinghallen det ska till och med bli Årets kalas. Både Bella och Henning är bjudna. Alla verkar faktiskt vara bjudna, utom Hilda. Plötsligt känns det som om Hilda inte har några kompisar längre och ingen förstår att något är fel. Inte ens mamma. Hon har fullt upp med att oroa sig för att bilen är trasig och att det kommer att bli dyrt att laga den.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-15

Hildas kompisar har blivit bjudna på ett bowlingkalas men inte Hilda. Har hon gjort något fel?

Hela klassen är bjudna på ett kalas förutom Hilda?I två veckor går Hilda och funderar på detta varför alla bjudna på Wilmas bowlingkalas förutom Hilda?

Boken handlar om Hilda som är väldigt bra kompis med Henning och Bella som är både grannar och klasskamrater. Tre väldigt olika personer med en väldigt fin vänskap med acceptans för varandras
sätt att vara.
En dag visar det sig att Wilma i klassen ska ha kalas - årets kalas på bowlinghallen! Och Hilda är inte bjuden, trots att hela övriga klassen är det.
Hilda blir ledsen och osäker pga av detta och det påverkar hela Hildas vardag och kompisrelationer. Hon blir osäker på om hennes vänner vill vara med henne, tolkar saker fel och tokigheter händer. Samtidigt som Hilda försöker förstå. Hur ska hon göra för att bli bjuden? Hur ska hon göra för att passa in?

Christina Lindström är en otroligt kompetent författare som verkligen vet hur man skriver böcker. Jag blir nästan nervös av att skriva denna recensionen om hennes bok ;-). Skämt å sido så är denna boken en fröjd att läsa högt. Den är enkel att få till ett bra flöde i. Hilda har små sidotankar som förhöjer och ger historian mer djup. Framförallt gillar vi hur Lindström väver i små humoristiska men ändå träffsäkra detaljer i texten som kommer perfekt. Jag är inte författare så jag kan inte förklara hur - men det är som att de små meningarna kommer på precis rätt ställe i stycket hela tiden.
Jag läste denna boken högt för A (8 år) och I (5 i nov) i bilen påväg från landet. Vid något tillfälle behövde jag fixa med barnen och sen satt jag med boken och avvaktade att dom skulle bli klara innan jag fortsatte läsa.
Då sa maken (37 i okt) in: ”Ska du fortsätta läsa? Jag lyssnar ju.” Så kanske ska man ändra från 6-9 år till 6-40 år? Rolig att lyssna på var den iallafall för alla.

Boken synliggör också ensamstående föräldraskap med oro kring pengar. En oro som även både Hilda och hennes bror får dela med sin mamma.

Men jag måste säga att jag ändå blev lite besviken på boken, för hur bra och välskriven den än är så följer den samma upplägg som alla övriga barnböcker på detta kalas-tema (som vi läst hittills). Nämnligen att barnet ändå är bjudet precis som alla andra - att det bara är ett missförstånd och allt slutar så fint att alla får komma på kalaset.
Jag hade önskat en barnbok där barnet inte är bjudet på riktigt. För det är så verkligheten för många barn är, och jag önskade att det fanns mer igenkänning för dom barnen i barnlitteratur. Någon gång hoppas jag att en sådan bok skrivs, som avdramatiserar och visar att livet går vidare. Att kalas faktiskt inte är världens mittpunkt. Men denna bok har ett annat upplägg, och även om jag blev besviken är boken skriven på det sätt författaren tänkt. Och visst kan också barn börja reflektera hur det känns att bli exkluderad och utesluten genom boken. Och den ger många upplägg för att diskutera och fundera tillsammans. Förmodligen en riktigt bra bok att läsa högt för klassen i lågstadiumet. Med efterföljande diskussioner.

@barnbokstips

2018-08-23

”Jag brukar vara bra på att balansera. Bara inte när jag får höra om kalas som jag inte är bjuden på.” Christina Lindström är en av mina favoriter så ville inte lägga den här i barnens bokhög. Läste den själv så får barnen höra den sen.

Christina Lindström skriver så det verkligen känns att det är Hilda som pratar/tänker. Hon skriver med korta meningar och blandar humor och allvar.

Hildas bästisar är Bella och Henning och de går alla tre i samma klass. En dag förstår Hilda att de är bjudna på Wilmas kalas, men det är inte Hilda. Tänk om alla i klassen är bjudna på bowlingkalas utom Hilda?
Hildas ledsenhet, ilska och klump i magen fångas trovärdigt och det gör ont att läsa. Dessutom är både hon och brorsan oroliga för deras mamma som verkar ledsen och orolig över ekonomin. Hur kommer deras sommarlov egentligen att bli?

En riktigt fin bok som fångar barns vardag, tankar och känslor perfekt! Boken rymmer ensamstående föräldrar som kämpar med ekonomin, barns önskan om att passa in, få vara med och hur man jämför sig med alla andra som ska göra massa saker när man själv inte ska. Den beskriver fin vänskap där man tillåts vara den man är. Rekommenderar verkligen ”Hilda och årets kalas!”
Illustratör: Annika Lundholm Moberg
Förlag: B Wahlströms