High Fidelity

2020-03-28

Mysig romcom

Jessica

2019-02-16

Nick Hornbys bästa. Trots huvudpersonens mindre charmiga sidor, kan jag inte annat än att älska Rob. Här har Honrby porträtterat en person som för mig känns väldigt mänsklig. Romanen är mättad med humor, musikreferenser och underhållning, från första sidan var jag fast, fullkomligt. Kan inte ens beskriva hur mycket jag älskar den här boken. Det här var boken som fick mig att börja läsa (på allvar). Gillade man den här så kommer man defintivt gilla 31 låtar och Juliet, Naked, som också är skrivna av Nick Hornby.

2018-11-05

Det är en otroligt välskriven bok och jag har en svaghet för böcker med listor i. Och många musikreferenser. Språket är livligt och nyanserat, författaren lyckas verkligen måla upp en trolig bild. Men jag kan ändå inte känna den där riktiga dragningen och läslusten eftersom Rob bara är så... gräslig. Större delen av boken går han runt och deppar och lägger skulden för sin situation på alla utom sig själv. Han är egocentrerad och lite sådär smygsvinig och även om det är skickligt av författaren att lyfta detta tar det inte riktigt tag i mig.

Tommy -

2018-09-12

Rolig och aningen tragisk, men framförallt välskriven. Intressanta karaktärer, i synnerhet huvudkaraktären. Att den dessutom är späckad med populärkulturreferenser är extra trevligt. Rekommenderas!

Carola Sledd

2015-01-11

Inte en av mina Hornby-favoriter men klart läsvärd.

Evelina Larsson

2015-01-02

så extremt jobbig huvudkaraktär att det var en plåga att ta sig igenom boken. Emelie Aspholm här nedanför träffade nog väldigt rätt om anledningen till varför också; "Rob har väldigt höga krav på kvinnor i allmänhet och väldigt låga krav på sig själv", och särskilt det sista stör fruktansvärt.
jag hoppas att detta var ett medvetet drag från Nick Hornbys sida. jag hoppas att i alla fall han är medveten om hur dryg Rob är även om karaktären inte själv gör det, jag får vissa vibbar av att det är så utifrån de andra karaktärerna.

Lars Wekell

2013-09-27

Orkade inte många sidor

Magnus H

2013-06-01

Ett rappt och medryckande språk, fylld med popkulturella referenser! Intressanta karaktärer och mycket läsvärd.

Annimoure Nilsson

2013-04-03

Nu har jag min egen "HF"spellista på Spotify. Varje gång ett nytt band/artist/album nämndes såååå..."klickeliklick".

Kan ju medge att det gav boken en extra dimension, att liksom få ett rullande soundtrack till boken medan jag läste.

Det här är ett av de bästa styckena från boken (och genom min livstid)
"Det känns konstigt när man ser bilder på människor i Pompeiji: en snabb omgång tärning efter kvällsmaten och sedan stelnar man till, och det är så som folk kommer att minnas en under tusentals år. Antag att det var första gången man spelade tärning? Antag att man bara gjorde det för att hålla sin vän Antonius sällskap? Antag att man just i det ögonblicket hade gjort klart en lysande dikt eller något liknande? Vore det inte irriterande att bli ihågkommen som tärningsspelare?"

Björn Math

2012-11-19

Plockade upp den på flygplatsen. Riktigt bra.

Jan Alkstål

2012-11-15

En makalöst bra bok med massor av komiska situationer

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Kul med listor o relationer men kanske lite grabbig?

Carina B

2012-10-03

En supermysig feelgood bok! Å en modern klassiker! Kanske lite trög emellanåt men en mysig berättelse i London! Jag vill också ha en skivaffär!

Maria Jönsson

2012-04-08

Har läst den innan men liksom filmen tål den det. Gillar jargongen, funderingarna, rättframheten, hela boken och filmen.

Peter F

2012-01-18

Filmen var fantastisk första gången jag såg den. Boken blev inte samma upplevelse.

Louise Qvarfordt

2011-12-27

Fyndig, javisst. Men en aning för bitter för min smak. Kanske hade jag uppskattat den mer om jag inte hade vart i en så depressiv period när jag läste den. Nu kände jag mig mest rädd för att allas relationer som vuxen fungerar som Robs släktingars gör och att alla män egentligen tänker som han. Det var ingen vacker tanke

Rob är rent utsagt en elitistisk skitstövel som tror att människor kan delas in i bra-bättre-bäst beroende på deras musiksmak. En otroligt subjektiv bedömning för en människas värde. Tyvärr tänker nog många likadant, en slags onödig klasskamp.

David Schwieler

2011-11-28

Det var länge sedan och långt före filmen. Filmen så mycket sämre genom att bara vara inspelad på fel kontinent.

Helena Karlsson

2011-11-20

Trist! Jag tillhör helt uppenbart inte målgruppen denna bok vänder sig till. En "grabb-bok".

Elisabet Ekdahl

2011-10-15

Fantastiskt välskriven bok. Ett annorlunda grepp, vilket är uppfriskande. Jag tycker om när författare skriver böcker på nya sätt. Att hela boken i princip handlar om mellanmänskliga relationer och en människas psyke gör den ännu bättre för mig.

Ellenor Larsson

2011-09-18

Småkul och underhållande. Om en killes tankar och liv när hans tjej lämnar honom.

Mycket trovärdig bild av en mans känslor och tankar. En av få böcker där jag känner att jag verkligen har kommit en modern ung man under skinnet - och han är sympatisk! Underhållande bok på flera plan.

Conny J

2010-10-29

Det tråkigaste jag har läst i hela mitt liv.

Å

Åsa Landin

2010-10-29

Lad-lit med klass!! Riktig klass!!

Ulla Edlén

2010-08-07

Helt OK

Sanna Colin

2010-07-29

Gillar Hornby, men den här är ganska tråkig

Karin Tidlund

2010-06-15

Härlig underhållning - lysande språk, roliga karaktärer

2010-05-10

4:a till boken och en 2:a till filmen.

Nedhal Pirababi

2010-01-08

Föstår inte vad som är bra med denna bok.

Emma

2009-09-05

Den här boken tyckte jag riktigt mycket om mest för att den fick mig att bokstavligen vika mig av skratt flera gånger! Har försökt att läsa andra Nick Hornby böcker för att uppnå samma sak men utan reslutat. Den här boken rekomenderas dock varmt som mysläsning!

Per Lovén

2009-07-14

Som skivnörd och dj kan jag ju inte annat än älska den :)

Patricia B

2009-07-04

Som en av de värsta listnerdar jag känner föll jag pladask för Rob. Dessutom har dom lyckats riktigt bra med filmen - hör och häpna :)

Eva Lindblad

2009-07-04

Filmen är enorm! Av någon anledning gillade jag inte boken lika mycket!

Maria Klamas

2009-06-06

Älskar Nick Hornbys sätt att skriva, hur jag som tjej på något sätt lyckas förstå hur killar tänker/känner (om man nu ska göra en sådan uppdelning). Helt underbar bok med alla musikreferenser så blir jag supersugen på att höra musiken... och tänker att om jag haft några år till på nacken så hade jag säkert förstått ännu mer av poängerna i boken då de ibland är låt/artistrelaterade... men ändå, ljuvlig... mums!