Hägringen som var kalifatet

Vad får en person att vända sig till religiös extremism? Hur kommer det sig att en individ uppvuxen i det svenska välfärdssamhället ansluter sig till en ökänd terrororganisation? Och vad händer sedan när terrorns verklighet bryter ner idealen och får samma individ att helst bara fly därifrån? Hägringen som var kalifatet är en roman som närmar sig dessa frågor i den fiktiva berättelsens form. Vi får följa med på Abdullahs både fysiska och andliga resa som tar sin början i en nedslagen själ i den svenska förorten. Den går vidare igenom samhällets skuggvärldar innan den stannar till mitt i det brinnande inbördeskriget i Syrien - ett krig som visar sig vara allt annat än det Abdullah hade hoppats på. Drömmen om kalifat och krig för Guds skull förbyts till mardröm när Abdullah tvingas möta konsekvenserna av de val han gjort.

Safia Umm Yusuf

2022-10-05

Ögonöppnande bok som fängslar läsaren. Grymheterna skildras på ett magstarkt sätt men det är samtidigt en viktig del i att förstå vad som kan driva en del människor att ansluta sig till sådana här grupper. Klart läsvärd bok som väcker många tankar.

Mårten Svensson

2020-11-19

En mycket välskriven bok som blottlägger det komplexa tankesättet hos en del ungdomar i dagens Sverige. ”Hägringar” kan vara av olika sorter, och Blasco visar här hur en resa in och ut från extrema tankemönster kan också vara en andlig upplevelse. Rekommenderas varmt till alla läsare!

Maiake Nimmerstam

2020-11-04

En roman som ger ett verklig intryck av de olika miljöer och personer som beskrivs i den. Detaljerade och igenkännande beskrivningar målar upp bilden av tillvaron gestalterna i denna bok lever i. Detta gör i min mening denna roman intressant och läsvärd. Inte bara en bra debutroman. En bra roman.

Tony Eriksson

2020-10-16

Verklighetstrogen och lärorik bok som blev mer intressant att läsa ju mer man läste. Tydligen en debutroman av en Uppsala författare som lägger ribban högt när det kommer till författarskap. Ett måste att läsa

ulla-britt forsberg

2020-10-11

Romanen beskriver en främmande värld som ligger långt ifrån min trygga tillvaro. Men via återkommande nyhetsrapporteringar så vet jag att berättelsens fiktion egentligen är högst verklig. Läsaren får följa med på huvudpersonens resa från en grå vardag utan mening och mål, till en ny tillvaro där han innerligt hoppas att finna den efterlängtade lyckan och känslan av tillhörighet. När resan nått sitt mål visar den till en början att allt är som han hoppats på. Men den smärtsamma verkligenheten gör sig snabbt påmind. Då går huvudpersonens drömmar i kras och vägen tillbaka är inte självklar.
I denna fiktiva värld beskrivs hur lätt det är för en ung vilsen människa att hamna på fel plats i tillvaron. Och att det kan leda till många ödesdigra beslut vars resultat förföljer honom resten av livet.
I den fiktiva skildringen så blir jag påmind om att den brutala tillvaron som beskrivs, även har blivit många vilsna personers smärtsamma upplevelser i verkligheten.
”Hägringen som var kalifatet” är en intressant och spännande roman med många målande beskrivningar av ett livsöde som väcker eftertanke. Varje beslut du tar har en konsekvens. Även om det ibland är smärtsamt att läsa vissa beskrivningar, så är det en klart läsvärd roman.