Herztier

Müller, Herta

| 2007

Flag from de

Lola kam aus dem Süden Rumäniens, wollte dem Elend mit Hilfe eines erfolgreichen Mannes entfliehen und hing eines Tages am Strick. Die Freunde glauben nicht an einen Selbstmord, versuchen die Wahrheit herauszufinden und zerbrechen daran. Herta Müllers berühmtester Roman erzählt von den Bestechungs- und Anpassungsversuchen, den Gesten des Widerstands und den Verstößen gegen die Norm. Er schildert eine Gesellschaft, die durch Unterdrückung und materielles Elend an ihr Ende kommt.

Kristina Carlsson

2020-07-14

Efter de första sidorna tänkte jag att detta är nog ingen ronan för mig, men när man kom in i handlingen flöt det på rätt bra ändå. Det är verkligen ingen bok man ”slöläser”, tappar man koncentrationen får man läsa om några sidor. Vad tycker jag då? Lite speciell handling och på något sätt väldigt opersonlig och tragisk. Hade jag inte läst innan vad boken handlade om hade jag kanske inte riktig uppfattat handlingen på samma sätt. Det är en nattsvart handling - inte ett enda ord av glädje. Läsvärd? Absolut! Jag ger den betyget 3 plus.

Josefine Lind

2016-09-30

Förstår storheten i hennes författarskap, men jag gillar det inte. Tyckte helt enkelt att det var tråkigt att läsa.

Sara Gren

2015-03-09

Originell berättarteknik. Poetisk och kreativ symbolism; en del symboler förstod jag, andra inte, men det var en litterär upplevelse att få ta del av dem.

Anders H

2013-12-26

Kom ingen vart i denna bok. Läste inte ut den.

Louise Olsson

2013-11-18

Galet dålig!

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag satt länge och väntade på att jag skulle "komma in" i boken, eftersom de första kapitlen var lite svåra att få grepp om. Sedan blev dock boken bara bättre och bättre! Den är skriven på ett väldigt vemodigt, flytande och vackert sätt och handlingen förs sakta framåt utan att man riktigt märker det. Det är en sådan bok som kräver att man tar sig tid för den, själv tyckte jag i alla fall att den krävde ett visst fokus. Det jag tar med mig är framför allt känslan som boken förmedlade; en känsla av ett dämpat hopp blandat med någon sorts uppgivenhet.

Märta Fohlin

2013-04-20

Det tog tid att lära sig uppskatta författarens skrivteknik och ordval men när jag väl förstod så älskade jag boken.

Kenneth Olausson

2012-12-06

I Hjärtdjur ser vi tydligt - som i hennes andra romaner - förtryckets mekanismer, dess metoder att böja folk till marken, dess makt att sätta skräck i mäns och kvinnors hjärtan. Men bara hos dem vars eget hjärtdjur inte lever. Bara hos dem där hoppet knäckts. Bara hos dem som inte vågar se på andra och sig själv med öppna ögon.? Bara hos dem som inte förväxlat skräcken med självbedrägeriet, som inte blivit hemmastadda i sin rädsla. Om dessa människors rotlöshet, och också utanförskap i både ett inre och yttre landskap, berättar Müller på sin egenartade, förbryllande och fascinerande prosa.

Tobbe Fransson

2012-09-07

En ganska mörk berättelse om livet i en diktatur. Hur förtrycket slår igenom i den värsta torftigheten.

Linda Svedberg

2012-06-01

Jag tycker att att boken är fantastiskt. Svårt att sätta fingret på vad jag gillar men språket och berättelsen är magisk. En bok jag kommer att läsa många gånger.

Kamali 

2012-05-02

Det allra bästa med denna roman är dess poetiska språk och symboliken däri. En dyster berättelse om liv och alltför mycken död i Ceausescus Rumänien.

Elias Chougui

2012-04-29

Personligen så blir jag lite rädd för författare som fått nobelpriset i litteratur, och vågar inte läsa deras böcker... Men det är ju fruktansvärt! Jag måste säga att jag blev stormförtjust i den här boken!
Och jag hängde med från början till slut ;)

Maria Gruszecki

2010-10-23

Jag gav den 50 sidor. sedan orkade jag inte mer. Krånglig, svår att förstå, kändes inte som att jag fattade vad hon menade.

Emma Fägerlind

2010-06-14

Nja. Tidvis mycket vackert språk, men jag har svårt att hänga med.

Christian Rydberg

2010-03-30

Ganska snabbt känner jag att mycket går mig obemärkt förbi. Jag greppar helt enkelt inte sammanhanget i historien. Det beror inte på koncentrationsproblem utan på bristande kunskaper om Rumänien; landet där berättelsen utspelas, tillika det land där Müller föddes. Således råder jag er att kort läsa på. En snabb titt på wikipedia räcker långt. Förstå nationens moderna historia – tvärkastet från nazism till kommunism och diktatorn Ceausescus fall 1989.

Bokens berättarjag (aldrig namngiven) är en ung kvinna som lämnat landsbygden för studier i staden. Hon tillhör en tysktalande minoritet som om möjligt är ännu mer utsatt för regimens förtryck än andra. Hon och hennes tre vänner följs åt så gått det går i rädsla, förakt och längtan. ”Alla levde med flykttankar. De ville simma över Donau tills vattnet blev utlandet. Springa ikapp i majsen tills majsen blev utlandet”. För att kommunicera gömmer de en anteckningsbok i en öde stuga där de håller varandra uppdaterade. ”En mening med ordet nagelsax för förhör/…/för skuggning en med förkyld/…/vid dödshot ett komma.”

Det är såklart skrämmande att historian kan ha utspelat sig så sent som på 80-talet. Än mer hårresande är att samma intolerans för oliktänkande och regimkritik är vardag på otaliga platser i världen än idag.

Symboliken är påtaglig i allt från mullbärsträd till frisörer, men det känns omöjligt att förstå allt. Stundtals blir raderna till en tankemässig och språklig röra, men med nämnda förkunskap och lite engagemang hoppas jag i alla fall ha förstått hälften. Jag känner mig trots allt berikad till sist.

/C

lite krånglig och svår med alla liknelser och tidshopp men en vacker, sorglig berättelse med många tänkvärda delar. handlingen utspelar sig i diktatorns rumänien där fyra vänner lever under förtryck, både från omgivningen och från staten. huvudpersonen är en kvinna och hennes tre närmsta vänner är killar - edgar, georg och kurt. det enda de har är varandra och till sist kanske inte ens det. då huvudpersonen beskrivs som tyska misstänker jag att hennes berättelse tillhör herta själv, men jag har inget belägg för den tesen.

Elisabeth Karlberg

2010-03-25

En bok som inte lämnar någon oberörd. Grått, grått. grått. Man är där, man upplever allt det gråa och all hopplöshet och man förundras över hur människorna "överlevde". Boken får mig att känna tacksamhet över det jag har haft lyckan att få.

Sara Bergström

2010-02-27

Utmanande läsning med många, svåra metaforer. Nagelsax, fönster, kyrkogårdar, plåtfår och trämeloner är bara några. Diktaturen kryper fram i allt, såväl människor, relationer, som konkreta saker. Det framgår hur omöjligt det var att leva i opposition till regimen. Men vi får uppleva det, istället för att det "berättas" för oss. Jag som gillar "lite svåra" och krävande böcker, tyckte att den var mycket bra. Boken kräver koncentrerad läsning, så själv fick jag läsa om en hel del för att kunna följa handlingen.

Ann-Catrin Malmlöf

2010-02-21

Jag tyckte det var svårt att förstå och komma in i boken. Berättaren kändes så anonym och avlägsen. Orkade inte läsa klart den tvärt emot mitt normala läsande.

Merja A

2010-01-24

När jag lyssnade på Herta Müllers tacktal från Nobelfesten blev jag gripen:
Denna lilla människa som har upplevt så mycket ohyggliga saker och stått stark och rakryggad emot förtryck och orättvisor. Hennes böcker ville jag läsa och slumpmässigt valde jag att börja med
"Hjärtdjur".
Den handlar om fyra vänner som förföljs, trakasseras och förhörs regelbundet av Ceausescus men. Till en början försöker de leva så "normalt" liv som det går under diktatorns härskarvälde.
Vännerna uppmuntrar varandra och försöker med humorns hjälp stå ut från den ena dagen till nästa.

Eftersom de är regimkritiska och vägrar att ange
sina vänner fråntas de sina arbeten, alltså möjligheten att försörja sig.
Då finns bara en möjlig utväg- fly landet vilket inte är lätt.
Herta Müller skriver poetiskt och jag missade mycket av hennes underbara symbolik.
Kanske beror det på att jag är ovan att läsa sådant
i en annars så vardaglig text.

Denna bok är sannerligen ingen lättläst sådan men ansträngningen är mödan värd.

2010-01-24

Det är en fascinerande text, om man är helt fokuserad. Textstycken knyts ihop i ett skrämmande poetiskt pussel, där gröna plommon, förklädesfickor, stoppning i stolar, frisörer, saxar och andra vardagsting symboliserar något helt annat. Det är en blandning av inre upplevelser och skrämmande beskrivningar av att leva i skuggan av en vidrig diktator.

Men när jag som läsare måste läsa texten två gånger för att få ihop delarna i pusslet kan det bara bli en trea.

Sara Sandquist

2010-01-22

Den var svår och tråkig. Jag kunde inte komma från att Herta varken använde ett enda frågetecken eller utropstecken. Det störde mig genom hela boken.

A-C Hanqvist

2010-01-11

Eländes elände, blod och smuts. Om ändå språket gav något när historien inte berör, men icke. Jag har svårt för att inte läsa ut en bok jag börjat på så jag tog mig igenom den, men det kändes bara som slöseri med tid.

Anders Söderberg

2009-11-22

Det var en utmaning att läsa den och metaforerna står som spön i backen. Men man lär sig något av den. Något som man inte logiskt begriper. Texten kryper in under huden.

Elin O

2009-11-11

Nobelpris eller ej, efter en halv sida kunde jag konstatera att jag älskar Herta Müller. Fullkomligt trollbunden och väldigt fascinerad.

Emma Utter

2009-11-04

Jag tyckte boken var svår att komma in i eftersom Herta Muller skriver på ett mycket speciellt sätt. Behövde nästan avverka halva boken för att leva mig in i berötteksen. Språket är sinnrikt men kräver total mental närvaro. Jag ville verkligen tycka om den, men på något vis går sig njutningen förlorad, trots den vackra symboliken och den finstämda tonen. Det kan tyvärr inte bli mer än en trea.

BOKMANIA bokblogg

2009-10-08

Ett språkligt fyrverkeri!!! Läs gärna min recension här: