Hertigens soldater

Salmson, Jo

| 2008

Be en almander att kliva över tröskeln och ditt liv blir aldrig som vanligt igen. Så hade Rians farfar berättat, men Rian trodde att det bara var historier, för ingen människa hade sett en almander på hundratals år.  Men en dag när farfar är borta knackar almandern Elien på dörren till deras stuga. Han har återvänt från Skuggornas rike, där almandrarna hamnat i kamp mot onda varelser som vinslor och marvargar. Tack vare Rian, och almandrarnas magiska silveramulett, lyckas även de andra almandrarna ta sig tillbaka till vår värld.  Rian ger amuletten till farfar att köpa mat för, men det väcker den mäktige hertigens misstankar ? hur har en fattig bonde fått tag på något så värdefullt? Hertigens soldater griper farfar, och ingen i byn vågar stoppa dem. Nu måste Rian ensam frita farfar. Eller kan han få hjälp av den mystiske Lode, som Rian inte riktigt vet om han kan lita...

Bra bok

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Almandrarnas återkomst av Jo Salmson är uppdelad i fem ljudböcker på cirka 50 minuter vardera. Det är mycket spännande berättelser.
Det här var fem magiska fantasyböcker när fantasy är som bäst. Böcker jag varmt rekommenderar både vuxna och barn att läsa. Jag hade stor behållning av böckerna. Tycker om den modiga Rian som trots sin rädsla vågar stå upp mot det onda. Lyssna på dem!

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Alexandra Svensson

2012-05-19

Den här boken in går i serien "Almandrarnas återkomst". Den här boken var också lättläst. Jag läste ut den på kanske 40 min eller nåt sånt.
Välskriven och spännande annars.

Anna Johansson

2010-10-07

3:e boken om Almandrarnas återkomst. Håller samma klass om de två förgående böckerna. Bra och spännande.