Herrens år 1399

Harrison, Dick

| 2021

Medeltidens Hercule Poirot är tillbaka!Det är Herrens år 1399. Tyska orden försöker upprätthålla lag och ordning på Gotland strax efter att Kalmarunionen grundats. En man har nyligen hittats hängd i en ödegård norr om Visby. Det visar sig vara en rik borgare från Stockholm. Mördaren har sprättat upp hans mage och slängt trettio silverpenningar på marken under honom en kopia av hur Judas Iskariots död brukar avbildas. Bara några steg från den hängde mannen ligger en dominikanbroder och sover med ett par speltärningar bredvid sig. Det är åter dags för ordensriddarnas betrodde spårhund, Thierry av Liège, att utreda vad som hänt. Det är dock inte så lätt att få folk att tala. Efter många år av våld, död och pest ser de flesta om sitt eget husUtredningen försvåras ytterligare av våldsamma sjörövarhärjningar, blodiga krogslagsmål och ytterligare ett märkligt dödsfall. Thierry av Liège är...

Idas Recensioner

2021-09-22

Herrens år 1399 är en unik och välskriven pusseldeckare som genom historiska detaljer och väl genomtänkta karaktärer för läsaren genom en intressant läsning. Dick Harrison skriver på ett följsamt och tydligt sätt, där historiska detaljer hela tiden får ett fokus. Dock kände jag mig ibland något uttråkad av alla historiska delar, då det är långa stycken om sådant som inte berör mordet i fråga.

Karaktärerna är väldigt intressanta och gestaltade på ett fint sätt. Jag tyckte verkligen om Thierry och hans fundersamma tankar, och jag njöt av att följa berättelsen från hans perspektiv. Men jag hade velat ha ett mer fokus på deckar-delen av boken, för nu kändes handlingen ibland lite som en faktabok där författaren pressar fram historia på läsaren.

Handlingen är välskriven och många gånger också väldigt spännande, jag märker hur mycket tid och tanke som ligger bakom berättelsen, karaktärerna och mordet vilket skapar ett fint djup i handlingen. Det var spännande att läsa en deckare som utspelar sig 1399, och det gjorde mig också nyfiken på detaljerna om Thierry och andra karaktärer. Dick Harrison har verkligen skapat en intressant och nytänkande bokserie, och trots att jag inte läst den första delen av serien kunde jag enkelt följa med i berättelsen.

Herrens år 1399 är en unik och intressant deckare som alla historieälskare kommer njuta av att läsa. Jag som inte är så intresserad av historia hade svårt för alla historiska delar, men jag kan tänka mig att denna bok kommer uppskattas lite extra av er som vill läsa om Gotland år 1399 sammanflätat med en välskriven och unik mordberättelse.

idasrecensioner.se