Herravälde

Olofsson, Elin

Det är försommar 1921 när Alice måste kliva in som direktör i sin makes ställe. Efter hans slaganfall upptäcker hon att allt är ett luftslott. Ingen går att lita på ? allra minst hon själv. Rollen hon fostrats till spricker sönder och lusten till Halvard, den man hon gav upp, vill bara inte dö. Så kommer Thomasine, som efter ett möte med mästermålaren Anders Zorn bestämt sig för att bli konstnär. Kan hennes tvivelaktiga förflutna vara Alice till hjälp? Samtidigt säljer pigan Brita uppgifter om sin arbetsgivare till tidningsmannen Gustaf. Deras relation påverkar till slut riksdagsvalet.Det är året då kvinnor för första gången får rösta men männen fortfarande har makten över allt. Herravälde handlar om tre kvinnors kamp för frihet.

Katarina Strid

2020-07-19

Fint skriven, bra berättarteknik. Men hade kanske förväntats mig något lite annorlunda. Kanske hade det räckt med Alices historia och låtit den ta mer plats.

A H

2020-04-09

Sorry. Jag brukar läsa färdigt men jag orkade inte.

Kent Lindqvist

2020-02-19

En bra historisk skildring av hur tre kvinnors liv kunde vara i början av 1900-talet där starka kvinnors kamp mot det patrikarta samhällsstrukturen. Där kvinnan tvingas ge med sig för Herraväldet. Bra karaktärer men beskrivningen av det historiska samhället kunde vara mer.

Ingrid Bergenudd

2020-02-15

Lättsam och roande läsning, men känns lite som en "Allersroman".

2020-01-12

Snabbläst och engagerande om tre kvinnor 1921. Men mina invändningar infinner sig. Jag tror inte riktigt på det här, varken senare händelser eller personporträtten. Läsvärd.

Briljant, stark & skickligt skriven!

Maria Strömqvist

2019-10-17

Mycket välskriven bok. Elin Olofssons bästa hittills!

villa-freja.se

2019-10-12

Ännu en fin och välskriven bok av Elin Olofsson. Mycket läsvärd.

Henrik Johansson

2019-09-24

Gillar flödet och berättarkonsten. Tycker att historien inte riktigt svarar upp mot berättarkonsten.

2019-08-10

Herravälde är författaren Elin Olofssons femte roman. Jag har inte läst något av henne tidigare, utan den här boken är det första som jag läser av henne.

Men jag ska definitivt kolla upp författarens fyra tidigare böcker, eftersom jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den här boken.

Boken är mycket välskriven, och har ett skönt läsflyt. Det är väldigt bra och starka kvinnoporträtt i den, och jag tyckte mycket om karaktärerna. Väldigt fina miljöbeskrivningar är det, mest från den svenska landsbygden. Och trots att den utspelar sig för nästan hundra år sedan, så känns den ändå modern och aktuell. En riktigt bladvändare var den, jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig, för jag ville veta hur det skulle gå för Alice, Brita, och Thomasine.

”Herravälde handlar om tre kvinnors kamp för frihet”. – Så står det på förlagets hemsida om boken, och det tycker jag är en mycket bra beskrivning.

Jag rekommenderar varmt boken.