Herrarna satte oss hit : Om tvångsförflyttningarna i Sverige

Labba, Elin Anna

Vinnare av Augustpriset 2020 för Årets svenska fackbok! För hundra år sedan inleddes tvångsförflyttningarna av renskötande samer i Sverige. Myndigheterna kallar lösningen för en dislokation, men på samiska föds ett eget ord; Bággojohtin, tvångsförflyttning. De första som tvingas iväg lämnar sina hem i tron att de ska få komma tillbaka. Bakgrunden är att Norge har blivit en egen nation. Att människor flyttar över gränsen med renar är ett rött skynke för den norska staten som vill ha markerna för sina landsmän. 1919 kommer Sverige och Norge överens om att begränsa hur mycket ren som får flytta över gränsen och i och med det inleds tvångsförflyttningarna av ett stort antal renskötande familjer. Det blir också inledningen på ett mörkt kapitel i Sveriges historia. Herrarna satte oss hit berättar nu historien genom de tvångsförflyttades ögon. Elin Anna Labba har samlat berättelser,...

Anders Bergman

2023-07-09

Vittnesmål från tvångsförflyttningens tid, kunde varit med fängslande skriven. Borde vara obligatorisk läsning och kurslitteratur på högstadiet.

2021-09-29

Viktigt och så sorgligt.

Helena R

2021-04-14

Samisk historia och geografi är väldigt sällan del av svensk dito. De presenteras som ett folk som lever i norra Sverige, över landsgränserna till Norge, Finland och Ryssland och rennäringen är viktig för dem. Som svensk i allmänhet och skåning i synnerhet ligger Sápmi väldigt långt bort, både geografiskt och kulturellt.

Eftersom min kunskap om det samiska folket och livet är väldigt liten, visste jag inte heller något om tvångsförflyttningarna som drabbade det samiska folket i början av 1900-talet. Boken fyller ett stort hål med sina berättelser om familjerna som fick lämna sina kända marker där de inte längre fick leva. Dessutom riskerade de sina renhjordar då renarna var ännu svårare att flytta på, de ville hem till sina kända fjäll och sommarbeten. Historierna är målande och fokuserar på kvinnor och barn framför allt.

Med det sagt var boken svårtillgänglig för någon som mig, utan insikt i samisk kultur. Samiska ord användes regelbundet utan en ordlista och jojkerna som återgavs för att förstärka boken var också på samiska. Jag kan förstå författarens känsla, att som same efter tusentals år ha anpassat sig till svenskarna kan vi anpassa oss till dem, men det gör boken mindre tillgänglig. Jag vill inte behöva ligga med telefonen redo bredvid mig för att översätta ord när jag läser. Samtidigt kände jag att min bristande kunskap om samisk kultur gjorde att det var saker som gick mig förbi, en viss grundnivå saknades för att jag skulle kunna ta till mig boken på bästa vis. Det är inte bokens fel i sig, men jag hade själv fått ut mer om jag hade kunnat mer.

Det är en vacker bok, bilderna är också gripande och bidrar till att historierna får mer liv. Jag önskar bara att jag hade vetat mer om samisk kultur, historia och geografi så jag hade kunnat få ut ännu mer av boken.

Titeln på boken berättar exakt vad den handlar om. Denna bok ger därmed inblick i en mörk del av Sveriges och Norges historia. Den är så viktig att den borde ingå i undervisningen i skolan. Intresssanta intervjuer blandat med fina bilder från verkligheten. Boken är stark, sorglig och väcker ilska. Så många liv som påverkades både människor och djur. Helt klart värd att läsas.
#herrarnasatteosshit #herrarnasatteosshitomtvångsförflyttningarnaisverige #elinannalabba #bokrecension #boktips #lästips #stark #sorglig #läsvärd #viktig #norstedts #svenskhistoria #norskhistoria #samer #samiskhistoria

Henrik Johansson

2020-12-27

En del av svensk historia och en bitter konsekvens av nationalstaten och överhöghet .

Lars B.

2020-12-11

Intressant att läsa om en bortglömd och mindre smickrande del av vår nordiska historia. Tveksam till Augustpriset dock. Mitt problem är att den är lite skissartad och dessutom svårtillgänglig med alla samiska uttryck och jojkar som aldrig översätts eller förklaras.

Viktig och välskriven bok om tvångsförflyttningarna som skedde på 20-nästan 50-talet. Jag hade svårt för många ord och uttryck och hade även önskar en övergripande historik, men i övrigt älskar jag alla bilder, brev och berättelser. Bra att detta lyfts och bra att denna bok fått Augustpriset 2020 för årets bästa fackbok.

2020-05-26

Nyttig och sorglig läsning! Lite stopp i läsningen blir det vid ord man som icke-same inte förstår men helheten är störst. Att samerna inte blivit rättvist behandlade genom historien har man förstått förut, men här sätts ljuset på stängda gränser och tvångsförflyttning. Att det blir problem både för dem som måste flytta och dem som i "sitt" område ska ta emot nykomlingarna är lätt att förstå. Genom allt lyser närheten och kärleken till naturen. Stort!

villa-freja.se

2020-05-17

En viktig, lärorik och sorglig skildring om hur samerna tvångsförflyttades i Sverige. Så fruktansvärd. Närvarande och finstämd. Samtidigt saknar jag det narrativa. Kanske hade det gjort berättelsen ännu starkare?! Ändå tycker jag att alla ska läsa boken, alla!

Denna bok var mycket bra fast tragisk.
Stackars Samer vad de fått utstå genom tiderna😢😢
💜💜💜💜 av 5st🌹