Herr Arnes penningar

Lagerlöf, Selma

| 1990

En dramatisk klassiker som utspelar sig på 1500-talet.Övernaturliga händelser, märkvärdiga människoöden, våld och mord genomströmmar denna berättelse.

Lars B.

2023-12-28

Man kan med dagens glasögon se den som en karikatyr över 1800-talets spökhistorier, eller så bara omfamnar man den!

Kajsa Lilludd

2022-06-27

Det här är en livsbejakande, ifrågasättande och reflekterande historia som många torde ta del av. Flera frågor väcks som man kanske inte tänker på i sitt dagliga liv. Frågor som: ”Vad händer när vi ställs inför döden?” ”Finns det så altruistiska människor som bokens slumsystrar kvar i världen? Vilka är iså fall motsvarigheten till dem?” ”När är själen mogen nog för att lämna den här världen?” ”Hur långsamt skulle ett år gå för en körkarl idag; nu när vi är så många själar på jorden att hämta till andra sidan?”

Historien är nyanserad berättad och tar oss med genom flera livsöden. Allt händer under nyårsnatten när det är dags för körkarlen att bli avlöst. Vi får läsa en saga med stort allvar och jag rörs till tårar vid berättelsens slut. Det hela blir livsfilosofiskt och bönen ”Kära Gud, låt inte våra själar lämna den här världen förrän de är mogna.” dröjer sig kvar i mitt sinne.

Språket är förstås ålderdomligt vilket jag tycker ger en högtidlig stämning. Trots att många saker har förändrats i världen är historien fortfarande lika aktuell.

Jenny Sven

2021-12-19

Kuslig men mästerlig. Selma Lagerlöf gör en aldrig besviken. Och för nybörjaren, den är inte heller så lång. Väl värd att läsa denna svenska lilla skatt.

Therese

2020-11-15

Fantastiskt flödande vackert språk och en intressant historia.

Mattias Sjögren

2019-09-27

Välskriven klassiker!

En fascinerande liten bok om mord, hämnd och gengångare. Något simpel men jag gillade det faktum att sir Archies sanna sida fick träda fram på slutet. Att han liksom inte var en man som en blid jungfru kunde "förändra" - han var en empatilös mördare inifrån och ut även efter att han blivit kär.

Denna bok var bra

Mylar .

2015-09-20

Väldigt banal och förutsägbar historia, men välskrivet så det förslår och spännande skildrat. Reaktioner, tankar och karaktärsutveckling är trovärdiga och intressanta.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Eftersom berättelsen utspelas i mina hemtrakter så blir den extra spännande förstås. För övrigt en på Lagerlöfs sätt vindlande historia, vilken påstås ha verklig bakgrund.

Stina J

2014-06-27

Lite av en besvikelse, Selma kan bättre än så här. En rip-off på Dickens julsaga, överdrivet melodramatisk och moralistisk. Personporträtten känns klichéartade och jag saknar till och med den där härliga spöklika mystikkänslan jag vet att Lagerlöf kan åstadkomma. Det fina språket gör den ändå läsvärd och motiverar trean.

Per-Anders Tornås

2014-02-20

Lite gammalmodigt idag.

greger andersson

2012-11-22

känns gammalmodig och var ganska förutsägbar.

2012-11-12

Nyss utsågs Victor Sjöströms filmatisering av Körkarlen till en av de bästa svenska filmerna genom tiderna. Det fick mig att fundera på om jag verkligen läst boken någon gång? Filmen hade jag nog sett(?). I vart fall trodde jag mig kunna minnas sekvenser från filmen.
På biblioteket lånade därför Svenska Vitterhetssamfundets nyutgåva av Körkarlen. Inte bara själva romanen var en dröja att läsa, utan också förordet, kommentarerna och analyserna.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Recensionen gäller Herr Arnes penningar:
En förutsebar bok som blev läst i samband med skoluppgift om Selma Lagerlöf. För gammalt språk för min smak, med en historia som säkert var omvälvande i början av 1900-talet.

Jan Banan

2012-02-28

En gammal klassiker från 1904 som garanterat mest tilltalar den äldre generationen och som är skriven på en lättsam variant av gammelsvenska. De, de äldre, brukar använda ord som "ruskig" och "blodig" när de refererar till denna spöksaga. Njaa! Jag vet inte det?? Jag skulle snarare beskriva den som fånig men lite charmig.

Pia Stendahl

2011-01-02

Herr Arnes penningar är en ganska kort berättelse som Selma Lagerlöf berättar på ett ganska stramt och återhållet sätt. Vad hon tycker om Elsalills kval framgår egentligen inte riktigt vilket är bra. Läsaren får fundera själv.

Det är en ordrik berättelse med ett vackert språk. Man får en känsla av att detta är en historia som varit enkel att skriva för Lagerlöf. Det känns som orden bara runnit ur henne. Hustorien är berättad med en enkelhet som höjer upplevelsen av läsningen.

Som läsare dras man ganska omgående in i historien vilket är en nödvändighet för en så kort historia. Boken är en blandning mellan sägen och spökhistoria med fokus på skuld och vedergäldning. Den stora frågan är om rättvisan kommer att segra?

Det känns som historien är lite kort. Jag hade gärna läst mer om Elsalills kval, ska hon ange sin älskade eller inte? Jag vill även veta mer om mördarens kval där hans ”onda sida” brottas med hans ”goda”, förälskade sida. Men kanske hade det bara gjort berättelsen seg och svamlig. Istället för det den är nu, porös och gripande.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia